• Anonym (fattig)

    Soc delar ut liserbergsbiljetter

    Fick veta idag att soc i Göteborg Soc delar ut liserbergsbiljetter (inträde och åkpass) till familjer med försörjningsstöd. Är det rätt? Ska verkligen det ingå i skälig levnadsstandard? Och bekostas av skattemedel?

    Min familj har inte råd att gå på Liseberg. Vi har inte försörjningstöd, men lever runt normen för tillfället pga sjukdom och föräldraledighet.

  • Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter
  • Anonym (FEL)
    nozpa skrev 2014-07-01 15:23:14 följande:
    Helt rätt! Glada barn gör mig glad. Och när det handlar om barn som normaltsett inte får samma som kanske deras klasskompisar så är det bara ännu mer rätt.

    En av mina barndomskompisar växte upp med sin mamma och 2 syskon. Dom gick på soc och det fanns noll och ingenting över. Men vet att en sommar fick dom pengar att hyra en bil samt några nätter på camping betalt av soc. Det var vad dom fick uppleva i semesterväg under sin uppväxt. Känns lite väl bittert att gråta om skattepengarna i det läget kan jag tycka.
    Det värsta med den där historien är att morsan gick på soc hela barnens uppväxt. 
  • Drottningen70
    vfja skrev 2014-07-01 15:18:59 följande:
    Skitsnack att Lisebergsbiljetter förhindrar psykisk ohälsa. Det handlar om skattepengar, inte någon rik miljonär som skänkt pengar till behövande.



    Dum som ett spån måste man vara om man inte fattar att det handlar om ett erbjuda barn i familjer som går långvarigt på existensminimum nån slags skärva av normalitet och inkluderande. Det kan handla om lisebergsbiljetter, en cykel eller terminsavgiften till fotbollsklubben. Och jo sådana möjligheter kan vara en helt avgörande "vaccinering" mot utanförskap, gängmentalitet och psykisk ohälsa. Givetvis krävs det en viss förmåga att tänka i flera led och att begripa lite mer komplexa samband för att förstå detta. Egenskaper som jag givetvis förstår att du inte har. Förutom att glädja ett utsatt barn (som är ett skäl så gott som något) så har insatser av denna typ en gynnsam effekt på hela samhället. Inklusive din börs.
  • nozpa
    Anonym (FEL) skrev 2014-07-01 15:25:43 följande:
    Det värsta med den där historien är att morsan gick på soc hela barnens uppväxt. 
    Det kan tyckas. Men det är ju knappast barnens fel eller hur? Och det var ju för dom som deras semester blev av. Inte för mammans skull.
  • Anonym (FEL)
    nozpa skrev 2014-07-01 15:27:29 följande:
    Det kan tyckas. Men det är ju knappast barnens fel eller hur? Och det var ju för dom som deras semester blev av. Inte för mammans skull.
    Nä, det är inte barnens fel. Det är föräldrarnas fel som skaffar barn utan att ha en vettig ekonomi. Sen sitter dom där och beklagar sig över att dom inte kan unna sina barn någonting. Tänk om folk kunde tänka efter FÖRE.
  • La Lola
    Stårschan skrev 2014-07-01 15:21:03 följande:

    Är det soc som bekostar biljetterna, eller är det Liseberg som skänt dem och soc bara står som mellanhand för att hitta behövande familjer?


    Exakt min tanke.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Reducerat.)
    Stårschan skrev 2014-07-01 15:21:03 följande:

    Är det soc som bekostar biljetterna, eller är det Liseberg som skänt dem och soc bara står som mellanhand för att hitta behövande familjer?


    Det är som sagt ett samarbete mellan kommunen och Liseberg. Socialtjänsten har fått köpa till reducerat pris.
  • Anonym

    Såklart man bör använda skattepengar till Lisebergsbesök och inte till att ge barn, gamla och handikappade det stöd de egentligen har rätt till. Ett gäng liggsår och några handikappade barn som inte får en ordentlig rullstol är ett billigt pris för att åka karusell!

  • pluvdo

    Så det är alltså inte så att soc fått mängdrabatt på Lisebergsbiljetter, utan Liseberg har gett gratisbiljetter till soc så att de i sin tur skall kunna dela ut dem till barnfamiljer med försörjningsstöd.

  • Anonym (m)
    Anonym (fattig) skrev 2014-07-01 14:22:38 följande:

    Fick veta idag att soc i Göteborg Soc delar ut liserbergsbiljetter (inträde och åkpass) till familjer med försörjningsstöd. Är det rätt? Ska verkligen det ingå i skälig levnadsstandard? Och bekostas av skattemedel?

    Min familj har inte råd att gå på Liseberg. Vi har inte försörjningstöd, men lever runt normen för tillfället pga sjukdom och föräldraledighet.


    Antar att du lever just nu på skattebetalarnas pengar?
    Så varför missunnar du dom som lever på försörjningsstöd att gå på Liseberg?


Svar på tråden Soc delar ut liserbergsbiljetter