• Libra1

    Kö från höst 2014

    Hej!
    Jag och min man ställde oss i kö nu i augusti på Adoptionscentrum. Fler som vill följas åt som ställt sig i kö under hösten 2014?

    Vi har valt att vara passivt sökande ett tag då vi samtidigt gör IVF. Vi har 2 försök kvar på en privat klinik. Sen kanske vi drar igång med föräldrautbildning och utredning.

    Ska bli kul att följas åt! :)

    /Libra


  • Svar på tråden Kö från höst 2014
  • Libra1
    Myra skrev 2015-03-28 09:23:08 följande:

    Det var så mycket info och allt var nytt så man minns inte allt. Först ansöka hos kommunen för att bli godkända. Det kanske blir klart till hösten räknade hon med. 

    Tror hon sa att man går föräldrar utbildningen när man blir godkända men är lite osäker. Eller om hon menade att man går innan. 

    Vi ska prata lite här hemma hur vi vill göra, vi hade räknat så starkt med att lyckas med ÄD och det är snabba vändningar till adoption. Man vill göra rätt.


    Just det! Man måste ringa kommunen också. Kanske bäst att göra det först så man vet att man blir godkänd. Dumt att gå utbildningen i onödan. Den kostar väl rätt mycket.

    För er del är det nog bäst att ta tag i allt direkt. Fast såklart tänka igenom allt först så ni vet vad ni vill. Kanske ni kan köra ÄD parallellt i början? Om ni känner att ni inte vill ge upp det.

    Hoppas i alla fall att det leder till ett barn till slut. På ett eller annat vis. :)
  • Myra
    Libra1 skrev 2015-03-28 10:33:08 följande:
    Just det! Man måste ringa kommunen också. Kanske bäst att göra det först så man vet att man blir godkänd. Dumt att gå utbildningen i onödan. Den kostar väl rätt mycket.

    För er del är det nog bäst att ta tag i allt direkt. Fast såklart tänka igenom allt först så ni vet vad ni vill. Kanske ni kan köra ÄD parallellt i början? Om ni känner att ni inte vill ge upp det.

    Hoppas i alla fall att det leder till ett barn till slut. På ett eller annat vis. :)
    Man kan söka tillstånd hos kommunen direkt så vi hinner innan jag fyller 43.
    så kan vi ställa oss i kö så vi inte förlorar tid. ÄD blir det inget mera tyvärr, det kostar mycket och ger inga garantier. Jag skulle lugnt köra en omgång till men min man vill inte. Allt blir hela tiden så bråttom och det är lite tråkigt. men vad ska man göra.
  • Myra
    kärolajnan skrev 2015-04-08 21:22:24 följande:

    Hej alla i tråden!

    Imorgon ska vi på informationsmöte om apotion på kommunen. Det ska bli spännande att höra mer om hur det går till och nör de kan sätta igång med utredning!


    Ohh vad spännande..:=) vore kul att höra hur det var på mötet. 
  • Libra1
    Myra skrev 2015-03-28 15:18:20 följande:
    Man kan söka tillstånd hos kommunen direkt så vi hinner innan jag fyller 43.
    så kan vi ställa oss i kö så vi inte förlorar tid. ÄD blir det inget mera tyvärr, det kostar mycket och ger inga garantier. Jag skulle lugnt köra en omgång till men min man vill inte. Allt blir hela tiden så bråttom och det är lite tråkigt. men vad ska man göra.
    Tråkigt när man inte är riktigt överens. Men pengarna är ju tyvärr ett stort problem också. Allt kostar så mycket. Så kanske bättre att satsa allt på adoptionen då.

    Hoppas ni får bra hjälp! Berätta gärna hur det går.
  • Libra1
    kärolajnan skrev 2015-04-08 21:22:24 följande:

    Hej alla i tråden!

    Imorgon ska vi på informationsmöte om apotion på kommunen. Det ska bli spännande att höra mer om hur det går till och nör de kan sätta igång med utredning!


    Vad kul! Vi missade tyvärr när det var här i vår stad. Hoppas de ska ha det snart igen.

    Vet ni hur ofta de har sådana här infoträffar?
  • Myra
    Libra1 skrev 2015-04-08 22:19:23 följande:
    Tråkigt när man inte är riktigt överens. Men pengarna är ju tyvärr ett stort problem också. Allt kostar så mycket. Så kanske bättre att satsa allt på adoptionen då.

    Hoppas ni får bra hjälp! Berätta gärna hur det går.
    Ja det är tyvärr mycket pengar och det har blivit en lönsam verksamhet för dom. 
    VI har samtal om adoption men inte riktigt framme där än med mannen. varit lite mycket senaste tiden och vi behöver mera tid att prata.
    Gör man det här av egoistiska skäl? Jag ser mera en adoption att hjälpa ett barn som inte har några föräldrar och lever under sämre förutsättningar. Vi har möjlighet att ge en bra framtid. 

    jag försöker säga till min man att vi kan söka till kommunen för att bli godkända och ställa oss i kö och när det närmare sig och det inte känns rätt så kan vi backa.
  • linte

    Hej

    Inte läst hela tråden men tänkte att jag kanske kan förtydliga några saker angående adoption. 

    1. Informationsträff om adoption kan man i många kommuner boka in själv med en socialsekreterare (alltså man behöver inte alltid vänta på att det ska organiseras en träff). I vissa kommuner är det obligatoriskt att gå på infoträff innan man kan anmäla sig till föräldrautbildningen. Ring och fråga!
    2. Föräldrautbildningen ska generellt vara genomförd innan utredning påbörjas. Undantag kan ske i speciella fall i vissa kommuner. Anmälan om att man vill påbörja en utredning kan dock lämnas in när som helst och det är datumet för när denna lämnas in som gäller för den övre åldersgränsen som är rekommenderad till ej fyllda 43 år. 
    3. Att ställa sig i kö till en eller flera adoptionsorganisationer har inget med utredningen att göra, det kan man göra när som helst. Så fort som möjligt är smart, vissa länder kräver lång kötid i Sverige innan ansökan kan skickas till landet. 
    4. Många länder har krav på att man ska ha varit gift ett visst antal år så att gifta sig snabbt är också bra om man inte redan är gift. 
    5. Det är relativt vanligt att köra IVF och föräldrautbildningen parallellt men när utredningen börjar bör man ha lagt ner försöken att bli biologiska föräldrar. 
    6. Att adoptera (precis som att få barn på annat vis) är egoistiskt och ska vara det. Man ska inte adoptera om man gör det för barnets skull. Då kommer man inte att få ett medgivande. Det är heller inte brist på personer som vill adoptera (därav de långa köerna). De enda barn som har svårt att få föräldrar idag är äldre barn och en del barn med svårare handikapp. 

    Lycka till med era försök att bli föräldrar!

    /L

  • Anna79_sthlm

    Va roligt. Vi ska på vårat infomöte den 27:e.


    Myra skrev 2015-04-08 21:42:20 följande:

    Ohh vad spännande..:=) vore kul att höra hur det var på mötet. 


Svar på tråden Kö från höst 2014