• Familjeliv

    Väljer du traditioner framför barnen i jul?

    Väljer du traditioner framför barnen i jul?
    Julen är på intågande. Det innebär glögg, nubbe och julöl för många. Det hör till. Traditioner är mysigt. Ja, man kan säga vad man vill. Rättfärdiga och bortförklara. Men faktum kvarstår. Alkohol är en drog. Den förstör relationer, är ofta inblandad i våldsbrott och den dödar.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Väljer du traditioner framför barnen i jul?
  • winnethepooh
    Guapa skrev 2014-12-19 14:59:40 följande:
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/ammande/
    Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. 

    Jag skulle då inte sätta mig bakom ratten efter 1-2 glas vin. Problemet är inte den alkohol som barnet kan få i sig via amningen utan att barnet kan bli tappad eller klämd  av berusade föräldrar. Men det gäller både mamman och pappan så det är onödigt att nämna ammande öht. Ingen berusad ska hålla i ett spädbarn.
    Har jag pratat om 1-2 glas vin? Jag pratade om några klunkar vin om man inte ska amma (en något äldre bebis) förrän nästa dag dâ alkoholen inte finns kvar i kroppen. Inte annars. Finns det kvinnor som dricker sig berusade medan de ammar? Krönikan talade om det som om det vore ett vanligt förekommande fenomen vilket fick mig att ställa frågan. Ingen säger väl att det är bra med alkohol i samband med amning? Några klunkar vin kan man nog dricka ett antal timmar innan man kör bil likaså utan att fâ ett positivt utslag pâ alkoholtest.
  • Guapa
    winnethepooh skrev 2014-12-19 15:07:59 följande:
    Har jag pratat om 1-2 glas vin? Jag pratade om några klunkar vin om man inte ska amma (en något äldre bebis) förrän nästa dag dâ alkoholen inte finns kvar i kroppen. Inte annars. Finns det kvinnor som dricker sig berusade medan de ammar? Krönikan talade om det som om det vore ett vanligt förekommande fenomen vilket fick mig att ställa frågan. Ingen säger väl att det är bra med alkohol i samband med amning? Några klunkar vin kan man nog dricka ett antal timmar innan man kör bil likaså utan att fâ ett positivt utslag pâ alkoholtest.
    Livsmedelsverket som jag länkade till menar att 1-2 glas vin 1-2 gånger i veckan inte innebär någon medicinsk risk när man ammar. Det är väl självklart att man inte ska dricka sig berusad när man tar hand om spädbarn, oavsett om man ammar, ger ersättning eller är barnets pappa? Min poäng var att det inte är alkohol i bröstmjölken som är problemet, därför är det onödigt att moralisera över ammande mammor som tar ett glas vin då och då. Hur många höjer ens på ögonbrynet om pappan varit ute på en krogrunda med kompisarna?
  • T W

    Vi har ingen tradition av att supa på julen (är det någon som har det?) och jag kan helt ärligt inte förstå hur ett glas öl till maten kan vara ett problem. Det är inget jag blir full eller ens lite påverkad av. Med andra ord så dricker jag inte för att jag "inte kan ha kul utan alkohol" eller för att jag har något sorts behov som gör att jag måste. Det är gott med ett glas öl till maten helt enkelt. Barnen märker ingen skillnad i beteende.
    Jag lär hellre mina barn att det är normalt (i vuxen ålder) att ta ett glas eller två till maten för att det är gott och att man inte bara super för att bli full på fest.

    Har man problem med alkohol och inte kan dricka utan att bli påverkad alt. inte kan umgås utan alkohol så har man ju ett problem och då är det väl något man bör ta tag i mer än att skippa det helt vid enstaka tillfällen? Det är väl bättre att få en sund inställning till alkohol än att antingen "köra fullt ut" eller vara nykter? Det låter rätt jobbigt faktiskt...

  • Kjell2
    Familjeliv skrev 2014-12-19 09:38:30 följande:

    Väljer du traditioner framför barnen i jul? Julen är på intågande. Det innebär glögg, nubbe och julöl för många. Det hör till. Traditioner är mysigt. Ja, man kan säga vad man vill. Rättfärdiga och bortförklara. Men faktum kvarstår. Alkohol är en drog. Den förstör relationer, är ofta inblandad i våldsbrott och den dödar.Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.Läs hela artikeln här


    Som ofrivilligt barnlös blir valet enkelt. Inga barn denna jul heller.
  • Dixie
    Kurona skrev 2014-12-19 12:31:23 följande:

     


    Dixie - Det du sa om att äta risgrynsgröt var ju riktigt löjligt, det finns faktiskt saftglögg och alkoholfri öl, smaken är liknande men utan alkoholhalten, risgrynsgröt är för många en del av julbordet, men det är ju knappast liknande en julskinka? Kom igen!


    saftglögg och vinglögg smakar inte alls likadant - men jag lägger ner diskussionen ang alkohol med dig - uppenbarligen har vi helt olika syn på detta - att bara föreslå att en blivande pappa inte får dricka en öl är ju bara löjligt. 

    det är helt ok att du inte vill dricka alkohol  - men kom inte och skuldbelägg de som inte delar din syn! 
  • Dixie
    EnGladPingvin skrev 2014-12-19 14:56:30 följande:

    Jag reagerar direkt när det börjar med att julen främst är till för de små. Säger vem? En del skulle nog säga att julen främst är för de religiösa. I vår familj är den till för alla, oavsett ålder.


    Jag håller med om detta - julen är väl inte bara för barnen - det skulle ju då innebära att de som inte har barn inte bör fira jul då!? 
  • Zadre

    "och julen, den är ju främst till för de små."

    Och däääär slutade jag läsa för jag vet precis hur resten kommer låta.

    Nej, man blir inte nämnvärt påverkad av nån flaska öl och ett par snapsar som intas tillsammans med en måltid.
    Nej, barn tar inte skada av att se någon ta den där ölen och snapsarna tillsammans med en måltid.
    Kan man hantera alkoholen är det inga problem att ta den där ölen och snapsarna om man tycker det är gott, precis som man kan dricka julmust för att man tycker det är gott.

    Och NEJ! Julen är INTE främst till för de små!

  • Eva Fa

    För mej finns det ingen tradition med vare sej nubbe eller julöl och det blir det inte i år heller.

  • forskolekock

    hm man dricker för att det är gott inte för att bli full. hm ett glas vin eller två till julmiddagen har ingen dött av.

  • Hannah76

    För mig är detta med en vit jul lite skrattretande... Jag har inga problem med alkohol, jag kan ta ett glas vin på julaftonskvällen eller en avec.

    Är uppvuxen med missbruk och kan säga att för mig var ingen dag bättre att ha en nykter förälder på än någon annan.

    Att hävda att en vit jul gör "allt" är som att pissa i havet när alla andra dagar är fulla med alkohol.

    Att hävda att man väljer bort sina barn för att man inte hR e helvit jul är patetiskt.

    Jag slåss inte för att få dricka alkohol på julafton eller någon annan dag. Är bara så trött på detta skenheliga om en vit jul.

Svar på tråden Väljer du traditioner framför barnen i jul?