• Rädisan26

    Letrozolbehandling, resultat?

    Hej!

    Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

    Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

  • Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • nepe

    Hej på er!

    Måste fråga, kan man få förlängd lutealfas när man tagit letrozol - någon som vet? Jag har 9-10 dagar mellan äl och mens vanligtvis och undrar om jag kan tänka lika nu..

  • chbw
    nepe skrev 2016-02-07 19:48:32 följande:

    Hej på er!

    Måste fråga, kan man få förlängd lutealfas när man tagit letrozol - någon som vet? Jag har 9-10 dagar mellan äl och mens vanligtvis och undrar om jag kan tänka lika nu..


    vet inte om, det ändras? jag brukar ha 14-15 dagar, även med letrozol o nu senast med  gonal-f samma. tror lutealfasen alltid ska vara lika lång för samma kvinna, har förstått det som att den inte "kan" ändras. Men jag kan ju ha fel =) Däremot ska du även ta ovitrelle (ägglossningsspruta) är ett graviditetstest inte säkert förrns efter 10-12 dagar. De ger falska positiva innan sprutans hormoner gått ur kroppen =)
  • rebeqqa

    Hej alla. Idag hade jag återkom hos gyn - vi var ju där på dag 13 och det såg inte bra ut. Inga ägg växte. Idag cd 18 var det samma sak. Känns som ett nederlag.. nu ska vi börja om hela karusellen. Prover och sen dubbel dos Letrozol.

    Någon här inne som inte fick något utslag på enkel dos men som fått fina blåsor vid dubbel dos?

  • KaosArt
    nepe skrev 2016-02-07 19:48:32 följande:

    Hej på er!

    Måste fråga, kan man få förlängd lutealfas när man tagit letrozol - någon som vet? Jag har 9-10 dagar mellan äl och mens vanligtvis och undrar om jag kan tänka lika nu..


    Under mina två kurer har jag haft två dagar längre lutealfas. Nu vet jag inte vad det beror på men så var det för mig i alla fall. :)
  • KaosArt
    Mona85 skrev 2016-02-06 11:00:33 följande:

    Hej! Hoppar in i tråden efter att ha läst allt

    Ska om 2 dagar påbörja min 2:a Letrozol dos (enkel), har ett barn på 3,5 år och när vi skulle skaffa syskon vart det väldigt trögt, sökte hjäl efter 1,8 år och det visade sig då att jag hade PCOS (hade vissa aningar pga övervikt, svårt att gå ner trots strikt kost och hård träning, lätt att bygga muskler och efter graviditeten lite hårigare första barnet var det inga problem, tog på 1:a försäket.

    Gick bananas på Hälsocentralen och krävde massa olika prover men allt såg bra ut (sköldkörteln, insulin mm)

    Efter första dosen letrozol var jag på VUL dag 12 och där fanns en på 14 och slemhinnan såg bra ut, ägglossade på dag 17 men fick inatt mens så det är bara att köra vidare..

    Följer gärna med på redan för alla fina tips och pepp! ????


    Välkommen :)

    Positivt att en äggblåsa växte till sig och att slemhinnan såg bra ut. Hoppas det ser lika fint ut denna kur! Håller tummarna för att det ska ta sig för dig.

    Själv har jag igår avslutat min tredje kur. Så nu väntar jag på äl. Så mycket väntade tycker jag! ;)
  • nepe
    chbw skrev 2016-02-08 10:28:46 följande:
    vet inte om, det ändras? jag brukar ha 14-15 dagar, även med letrozol o nu senast med  gonal-f samma. tror lutealfasen alltid ska vara lika lång för samma kvinna, har förstått det som att den inte "kan" ändras. Men jag kan ju ha fel =) Däremot ska du även ta ovitrelle (ägglossningsspruta) är ett graviditetstest inte säkert förrns efter 10-12 dagar. De ger falska positiva innan sprutans hormoner gått ur kroppen =)
    Behövde ingen spruta, ägglossade själv :) Brukar få mens på äl+10 och nu är det äl+11.. Därför jag undrar. Jag har också hört att lutealfasen alltid är densamma, tänkte bara om det blev annorlunda när man hjälp äl på traven :P Vågar liksom inte hoppas på något...
  • chbw
    rebeqqa skrev 2016-02-08 20:28:24 följande:

    Hej alla. Idag hade jag återkom hos gyn - vi var ju där på dag 13 och det såg inte bra ut. Inga ägg växte. Idag cd 18 var det samma sak. Känns som ett nederlag.. nu ska vi börja om hela karusellen. Prover och sen dubbel dos Letrozol.

    Någon här inne som inte fick något utslag på enkel dos men som fått fina blåsor vid dubbel dos?


    Jag fick inga äggblåsor på enkel kur, men 2 fina på dubbel =) tyvärr tog det sig inte. Gången efter (nr 2 med dubbel) fick jag inga som syntes på vul, men fick ägglossning ändå (alla symtom, positivt äl-test och mens efter 14 dagar). 
  • chbw
    KaosArt skrev 2016-02-08 20:52:28 följande:

    Chbw: hur gick det i fredags? Fick du påbörja en ny kur?


    Jo! Äggstockar och livmoder såg "jättefina" ut, så började med första sprutan i söndags. Ska på vul på fredag. Hoppas på att det ser bra ut, och att jag med lite tur kan få ta ägglossningssprutan på måndag nästa vecka, då vi firar vår årsdag, kan ju va kul o få till lite mys då ;)

    hur går det för er? =)
  • Mona85

    [quote=76317400][quote-nick]KaosArt skrev 2016-02-08 20:49:31 följande:[/quote-nick]Välkommen :)

    Positivt att en äggblåsa växte till sig och att slemhinnan såg bra ut. Hoppas det ser lika fint ut denna kur! Håller tummarna för att det ska ta sig för dig.

    Själv har jag igår avslutat min tredje kur. Så nu väntar jag på äl. Så mycket väntade tycker jag! ;)[/quote

    Eller hur! Det var bra, men som sagt, mycket tajming och väntande ????

    Fick svar från blodprovet också att det såg positivt ut och att "det tyder på att en ägglossning skett". Ska dock köra själv 5 doser och om det inte tar sig kontakta dem igen.. Kändes väldigt annorlunda när mensen kom så undra när jag haft ägglossning sist? ????

    Hur går det för dig?

Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?