• Anonym (Nelle)

    någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?

    Jag skrapades för en dryg vecka sedan i vecka 11 efter att graviditeten avstannat i vecka 6 och nu tänkte vi köra igång och försöka oss på en ny graviditet på en gång. Men denna gång känner jag mig inre lika kaxig. Oron över att det ska hända igen finns med och det skulle vara skönt att dela tankar med andra som upplevt samma på vägen.

  • Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?
  • Anonym (Nelle)
    Anonym (Poi) skrev 2015-02-06 19:31:30 följande:

    Men Nelle förresten? Kände du av din ägglossning nu? Hyr långt efter MF kom den?


    Nej jag tror inte jag kännt något sen MAt. Men är osäker. Har haft lite hugg för någon vecka sedan men inget jättetydlig.
  • Anonym (Nelle)
    Anonym (Poi) skrev 2015-02-06 19:31:30 följande:

    Men Nelle förresten? Kände du av din ägglossning nu? Hyr långt efter MF kom den?


    Hade dock tydligt ÄL-sekret för 1,5-2 veckor sedan... Men ingen direkt smärta.
  • Bio

    Jag har kört både flytningar, temp och äl-tester tillsammans eftersom jag har väldigt glesa och oregelbundna äl och inte vill missa den. Tycker det funkar bra och de olika metoderna kompletterar varandra. Sekretet visar några dagar i förväg att det börjar vara på g, så då är det dags att börja sexa järnet. ;) äl-testet är det mest exakta för att veta vilken dag som är äl, och tempen är ett kvitto efteråt att äl verkligen inträffat. Jag plottar det på fertilityfriend.com (finns visst som app också). Som ett litet tips! Glad
    Just nu tempar jag bara för att hålla lite koll och den ligger fortfarande lite högt så det verkar vara en del gravidhormoner i omlopp fortfarande fast jag inte känner några symptom.

  • Moonlight83

    Hej.Hoppar gärna in här om det går bra.Jag fick mitt senaste mf i går morse.Var då i v10.Bara 3 dagar tidigare var vi inne på vul pga blödningar men allt såg bra ut men de kunde inte se varifrån blödningen kom.Hade då haft blödningen under 14 dagar och varit på vul vid 2 tillfällen.
    Ska in till gyn i morgon för att se att allt kommit ut som det ska.

    Detta var mitt 3:e mf/ma på 6 månader.Fick i Augusti ett ma i v18 samt i oktober ett mf i v5.Vi har nu försökt att få syskon till vår 5 åriga dotter i snart 3 år.De första 2 åren hände inget alls,under förra året blev vi spontangravida i april vilket sedan blev ma i v18.Visade sig sedan att barnet hade Edwards syndrom.
    Månaden därefter slutförde vi fertilitetsutredningen genom att göra en spolning på äggledarna.Visade sig att jag har väldigt trånga äggledare och ena är nästan helt blockerad.Månaden efter blev vi gravida vilket blev mf i v5.Sedan dröjde det 2 månader och vi blev gravida igen men då gårdagens mf i v10.

    Misstänker att spolningen hjälpte till att få oss gravida i höstas då vi blev gravida 2 av 3 försök direkt efter spolningen.

    Just nu mår jag riktigt dåligt och då vi helst ska vänta en mens innan vi kan köra i gång igen så blir det som först på äl om 1,5 månad som vi kan börja försöka igen.Tog mig 36 dagar efter ma:t innan jag fick min mens igen.

    Skulle egentligen vilja köra i gång direkt efter att blödningen slutat men de flesta verkar ju avråda från det.

    Vi brukar förövrigt köra med clearblues fertilitetsmonitor för att se när jag har äl.Oftast kring den 17-18 dagen i cykeln.

  • Anonym (37)

    Hej Moonlight,

    Verkligen tuff resa ni gjort/gör! Man blir rörd av ert engagemang när man förstår hur jädra jobbigt detta är. Håller tummarna för er också. Jag tänkte gå på direkt. Ska till gyn på onsdag, då en vecka efter MF i v. 10+6. Får se om han avråder eller inte. Har dock noll koll på ägglossning. Men gravida har vi aldrig haftsvårigheter med.

  • Anonym (småland)
    Moonlight83 skrev 2015-02-09 16:30:52 följande:

    Hej.Hoppar gärna in här om det går bra.Jag fick mitt senaste mf i går morse.Var då i v10.Bara 3 dagar tidigare var vi inne på vul pga blödningar men allt såg bra ut men de kunde inte se varifrån blödningen kom.Hade då haft blödningen under 14 dagar och varit på vul vid 2 tillfällen.

    Ska in till gyn i morgon för att se att allt kommit ut som det ska.

    Detta var mitt 3:e mf/ma på 6 månader.Fick i Augusti ett ma i v18 samt i oktober ett mf i v5.Vi har nu försökt att få syskon till vår 5 åriga dotter i snart 3 år.De första 2 åren hände inget alls,under förra året blev vi spontangravida i april vilket sedan blev ma i v18.Visade sig sedan att barnet hade Edwards syndrom.

    Månaden därefter slutförde vi fertilitetsutredningen genom att göra en spolning på äggledarna.Visade sig att jag har väldigt trånga äggledare och ena är nästan helt blockerad.Månaden efter blev vi gravida vilket blev mf i v5.Sedan dröjde det 2 månader och vi blev gravida igen men då gårdagens mf i v10.

    Misstänker att spolningen hjälpte till att få oss gravida i höstas då vi blev gravida 2 av 3 försök direkt efter spolningen.

    Just nu mår jag riktigt dåligt och då vi helst ska vänta en mens innan vi kan köra i gång igen så blir det som först på äl om 1,5 månad som vi kan börja försöka igen.Tog mig 36 dagar efter ma:t innan jag fick min mens igen.

    Skulle egentligen vilja köra i gång direkt efter att blödningen slutat men de flesta verkar ju avråda från det.

    Vi brukar förövrigt köra med clearblues fertilitetsmonitor för att se när jag har äl.Oftast kring den 17-18 dagen i cykeln.


    Beklagar verkligen! Nu vet jag ju inte om ni fått rådet av specifika skäl, men min barndomsvän är gyn-läkare och hon säger att det här med att man ska vänta en månad bara är båg. De säger så för att slippa en massa tidiga vul då mamman inte har någon koll på när äl varit. Hade jag varit ni hade jag kört på direkt efter blödningen upphört.
  • PaLo

    Varit på VUL idag och allt såg fint ut efter MA. Allt hade kommit ut och ny ÄL var på gång. Så nu är det bara att försökaigen och hoppas att det inte blir ett tredje mf/ma.

  • Moonlight83
    Anonym (småland) skrev 2015-02-09 21:22:48 följande:
    Beklagar verkligen! Nu vet jag ju inte om ni fått rådet av specifika skäl, men min barndomsvän är gyn-läkare och hon säger att det här med att man ska vänta en månad bara är båg. De säger så för att slippa en massa tidiga vul då mamman inte har någon koll på när äl varit. Hade jag varit ni hade jag kört på direkt efter blödningen upphört.
    Vi är inne på att köra direkt när blödningen slutat.Vi har inte fått några speciella skäll att vänta.Utan de har mer förutsatt att man inte börjar direkt osv.
    Funderar på att testa med äl stickor då det är svårt att veta när äl är denna gången.

    Var med på vul i går och det såg bra ut,ytterst lite kvar som de trodde skulle komma ut av sig själv då det bara är 3 dagar sedan missfallet.
    I går ringde även läkaren om svaret på odlingen de tog på min blödning i förra veckan.Visade sig att jag har en infektion och behöver antibiotika.Läste på nätet att infektionen kunde orsaka blödning och missfall bland annat.Så även om de inte kan säga med säkerhet så känns det som om infektionen är boven i dramat.Mest ledsen för att de inte tog odlingen på blödningens dag 5 när jag var inne första gången.Istället tog de den på dag 14 och dag 17 av blödningen startade missfallet.
  • PaLo
    Moonlight83 skrev 2015-02-11 12:36:44 följande:
    Vi är inne på att köra direkt när blödningen slutat.Vi har inte fått några speciella skäll att vänta.Utan de har mer förutsatt att man inte börjar direkt osv.
    Funderar på att testa med äl stickor då det är svårt att veta när äl är denna gången.

    Var med på vul i går och det såg bra ut,ytterst lite kvar som de trodde skulle komma ut av sig själv då det bara är 3 dagar sedan missfallet.
    I går ringde även läkaren om svaret på odlingen de tog på min blödning i förra veckan.Visade sig att jag har en infektion och behöver antibiotika.Läste på nätet att infektionen kunde orsaka blödning och missfall bland annat.Så även om de inte kan säga med säkerhet så känns det som om infektionen är boven i dramat.Mest ledsen för att de inte tog odlingen på blödningens dag 5 när jag var inne första gången.Istället tog de den på dag 14 och dag 17 av blödningen startade missfallet.

    Vad fan! Sånt borde de ju kolla upp direkt! Blir så förbannad när de inte kollar upp så enkla saker omedelbart om det finns minsta misstanke..


    Vi kör på direkt iaf. Orkar dock inte hålla på med stickor och annat utan blir det så blir det. Men vi har dock inte haft några problem att få det att ta, problemet för oss har ju varit att få det att stanna..

  • Anonym (T)

    Hoppar in här om det är ok? Inte nyligen jag fick mf, i somras, men jag sörjer. Vi har bestämt oss för att försöka igen nu eftersom vi känner oss redo. Väntar på mensen som är på ingång nu när som helst bara.

    Jag är lite orolig. Tänk om det inte kommer gå att bli gravid? Tänk om det blir mf igen. Är det någon som kan få mig på bättre tankar?

Svar på tråden någon mer som nyligen fått missfall/MA och vill följas åt till ny graviditet?