• Äldre 17 Mar 08:22
    19585 visningar
    62 svar
    62
    19585

    Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?

    Vid vilken ålder tycker du det är okej att ge ett barn en egen mobiltelefon?
    När fick eller kommer dina barn att få en mobil?
    Rösta och diskutera gärna i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 18 Mar 18:32
    #50
    Anonym (mor) skrev 2015-03-18 14:35:35 följande:

    Våra barn växte upp innan mobil/data-åldern men om jag ska spekulera så känner jag att OM ens unge har en mobil så tänker man att man kan nå barnet hela tiden MEN då uppstår problemet att barnet kanske inte svarar när man ringer. Hur ska man tolka det? Betyder det att barnet är i nöd? bortrövat? 

    Häromdagen svarade inte min 21-åriga (alltså vuxen kvinna) dotter inte på mobilen av fullt logiska skäl men jag som hönsmamma genomled ett rent helvete innan jag fick tag på henne. Det finns många aspekter.


    Finns tydligen nån app, där föräldern kan göra tonåringens telefon obrukbar om tonåringen inte svarar, de måste då ringa upp föräldern för att telefonen ska gå att använda till annat igen.
  • Äldre 18 Mar 19:26
    #51
    Anonym (mor) skrev 2015-03-18 14:35:35 följande:

    Våra barn växte upp innan mobil/data-åldern men om jag ska spekulera så känner jag att OM ens unge har en mobil så tänker man att man kan nå barnet hela tiden MEN då uppstår problemet att barnet kanske inte svarar när man ringer. Hur ska man tolka det? Betyder det att barnet är i nöd? bortrövat? 

    Häromdagen svarade inte min 21-åriga (alltså vuxen kvinna) dotter inte på mobilen av fullt logiska skäl men jag som hönsmamma genomled ett rent helvete innan jag fick tag på henne. Det finns många aspekter.


    Min dotters mobil är enbart för henne att ringa från, vi ringer inte henne. Om hon tex går till en kompis för att fråga om de kan leka så ringer hon och berättar om det gick bra eller om det inte gick och hon ska vidare till någon annan och fråga.

    Om jag behöver få tag på henne så ringer jag till kompisens mamma eller pappa, hennes telefon ligger i väskan och är ingenting som hon vaktar på att höra.
  • Äldre 18 Mar 19:31
    #52
    Anonym (Minna) skrev 2015-03-18 15:46:59 följande:

    tycker det är ett sorligt ansvar för små barn att ha telefoner. 

    ha en telefon som bara ska ligga hemma ifall barnet e hemma ensam. ett barn som går/cyklar till o från skolan kan nog ta sig hem själv utan att man måste få tag på denne. händer det något på vägen hem kan man alltid ta sig hem ändå/knacka på hos någon o be om hjälp av någon granne. folk har klarat sig utan telefon i urminnes tider, man får inte bli för rädd för omgivningen att man inte kan be om hjälp av okända... så klart barnen själva vill ha så tidigt som möjligt men drömmen e ju att klassens föräldrar pratar samman sig och väljer tillsammans. 


    Men nuförtiden så har ju de flesta inte hemtelefon som man hade förut. Då om man ska till affären eller något så är det ju bra att barnet kan ha en telefon tillgänglig. Innan min dotter fick telefon så fick hon gå hem själv när jag jobbade hemifrån men då gick hon direkt när skolan slutade och hade hon inte kommit hem inom en halvtimme så gick jag och mötte henne. Med telefonen så kan hon ringa och säga att hon vill stanna på fritids en stund eller leka lite på lekplatsen innan hon går hem.

    Jag ser inte att min dotter måste ha en mobil och vi hade inte köpt en ny åt henne. Men när vi ändå hade en extra så kunde hon få den och nu i efterhand så var det ett bra val då det gett henne en annan frihet i att bestämma när hon ska hem de dagar jag jobbar hemifrån (2 dagar i veckan).
  • Äldre 18 Mar 19:36
    #53
    Drottningen70 skrev 2015-03-18 18:25:51 följande:

    Det hänger ihop med vid vilken ålder som de börjar röra sig fritt ute, leka själva ute, gå till kompisar själva etc. Väldigt bra att ha i samband med detta. Säger omkring 8.


    Instämmer. Min dotter är 6 år och går själv från skolan ibland och till kompisar i närheten och då tyckte vi det var bra med telefon. Är två till i klassen som har telefon, den ena har skilda föräldrar som vill att hon ska kunna ringa dem när hon är hos den andra och den andra går också hem själv ibland (de två är de enda som får göra det);
  • Anonym (Minna­)
    Äldre 18 Mar 20:55
    #54

    ingen har väl hemtelefon längre, jag syftade naturligtvis på att en avlagd mobiltelefon skulle finnas HEMMA o när barnet var hemma kunde det använda denne. varför skulle ett barn ha en telefon för att spela på? lek med kottar, stenar! tyckte det var rätt bra program i vardagspuls idag som tog upp detta ämne... det var också flera barn där som skrev in och tyckte att det var tråkigt i skolan när de fick ha fram telefon för ingen LEKTE då :( stackars stackars barn! på mitt barn skola är det telefonförbud, barnen får ha med en telefon men får inte leka med den eller ha på ljud. de får ringa med den om de ber om lov(tex att ringa o ändra hemfärd osv med föräldrarna..) och alla tycker det är såå skönt.
    på rasterna hoppar de hopprep, leker, gungar osv =) så som barn ska göra.

    en gång grät ett av barnen för att mamman ringde mitt under en lektion. varför ringer föräldrarna när de vet att barnen är i skolan??? det finns ingen orsak att ringa ett barn, i nödfall(typ ena föräldern dör) kan det ju va nödvändigt men då kan man ringa på skolans telefon istället... låt barnen vara BARN, självständiga, fria, lekfulla, fantasifulla, längtansfulla, livliga, jobbiga, små, smutsiga!!!

  • Äldre 18 Mar 21:32
    #55

    Jag tycker det är praktiskt att dottern och hennes kompisar (de fyller 10 i år) har mobiler så att de kan ringa varandra utan att behöva ringa varandras föräldrar.

    Det går ju inte att jämföra med när vi var barn och ringde hem till folk. Nu ska ungarna ringa till rätt förälders mobil (beroende på om kompisen har "mamma- eller pappavecka") och fråga om kompisen är i närheten. Det är klart det är mycket smidigare att ringa till kompisen direkt.

    Jag tycker också det är skönt att slippa samtal från dotterns kompisar när jag är borta någonstans (och då måste be dem ringa hennes pappa istället, eftersom jag är t.ex på jobbet).

  • Anonym (Jodå)
    Äldre 18 Mar 22:07
    #56

    10 månader är lagom

  • Äldre 18 Mar 22:11
    #57

    Jag undrar mer varför de inte skulle ha en och varför åldern är så viktig om de ska det eller inte.
    MIna ungar har fått en när de har börjat fråga om de kan få en och då när någon byter till en ny mobil så får de dem gamla, en mobil som alltså inte är allt för dyr och att om något skulle hända så är det inte värre än att då får barnet vänta tills nästa gång det blir en mobil ledig.

    Jag jobbar på en skola och på den har faktiskt de flesta ungarna i åk 1-2 en egen mobil, jag jobbar på fritids på eftermiddagarna och har därför lite koll på det.

    Själv tycker jag att det är skönt när jag har släppt i väg 7½ åringen till skolan på morgonen så vet jag att om det har hänt något och tex skolan är stängd eller om något händer på de 250 metrarna han har att gå så kan han alltid få tag i mig eller sin pappa, jag slipper gå och vara orolig, han messar alltid när han har kommit fram till skolan så att jag vet att han är inne och säker, varför skulle det vara en dum ide att han har en?

  • Äldre 18 Mar 22:20
    #58
    vampyria2 skrev 2015-03-18 22:11:32 följande:

    Jag undrar mer varför de inte skulle ha en och varför åldern är så viktig om de ska det eller inte.
    MIna ungar har fått en när de har börjat fråga om de kan få en och då när någon byter till en ny mobil så får de dem gamla, en mobil som alltså inte är allt för dyr och att om något skulle hända så är det inte värre än att då får barnet vänta tills nästa gång det blir en mobil ledig.

    Jag jobbar på en skola och på den har faktiskt de flesta ungarna i åk 1-2 en egen mobil, jag jobbar på fritids på eftermiddagarna och har därför lite koll på det.

    Själv tycker jag att det är skönt när jag har släppt i väg 7½ åringen till skolan på morgonen så vet jag att om det har hänt något och tex skolan är stängd eller om något händer på de 250 metrarna han har att gå så kan han alltid få tag i mig eller sin pappa, jag slipper gå och vara orolig, han messar alltid när han har kommit fram till skolan så att jag vet att han är inne och säker, varför skulle det vara en dum ide att han har en?


    Hehe ljög lite här, mina två yngsta barn har fått det vid den åldern, när mina äldsta var så gamla så fanns det knappt några mobiler så de var mycket äldre när de fick sina, runt 15 år var de,
  • Äldre 18 Mar 23:15
    #59

    Jag vet inte. Har en 6 och 7-åring och ännu ser jag inget behov och de har aldrig frågat efter det. När de börjar gå till skolan själva kanske? Men den lär väl dröja ett tag då jag gärna promenerar med. De leker fritt i området men jag vet inte vad de skulle ringa om, att de är hos x mittemot? Nog kan de springa hem och säga det som alltid.
    Äh, vi får se när de blir. Inget jag funderar på just nu i alla fall.


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 18 Mar 23:26
    #60

    Vi hade en kompis här till barnen idag som bor nästan granne med oss, jag sa till honom att han får gå hem och säga till sina föräldrar att han är här eftersom det först hade sagt att de skulle leka utanför i grönområdet men nej, ungen hade fått en mobiltelefon som han inte kunde hantera (iphone) så jag fick hjälpa honom för han skulle absolut ringa istället för att gå ett par meter. Ser inte poängen i det helt enkelt.


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 19 Mar 07:39
    #61

    Min dotter fyller 8 i år och hon har precis fått en egen telefon eftersom hon går själv till och från skolan. Hade hon inte gjort det så hadr jag gärna väntat tills hon var runt tio eller elva.

    Men enda gången hon använder telefonen nu är när hon kommer fram till skolan och när hon ska gå hem och då ringer hon mig.

    Ibland ringer hon pappa också. Men förutom det så får telefonen ligga oanvänd.

  • Anonym (Minna­)
    Äldre 19 Mar 16:17
    #62

    varför inte funderar någon.. jag har inga svar, men min känsla säger:

    1. onödigt ansvar för en som borde få vara fri och barn så länge som möjligt
    2. den sociala biten försvinner mer o mer, barnen sitter o spelar o chattar med varann trots att man är i samma rum, hur ser det ut på arbetsplatserna om 20+ år då dagens barn är vuxna och ska samarbeta, kommunicera osv och inte har fått någon social träning som barn? 
    3. mer stillasittande, mindre rörelse, feta människor?
    4. eventuella strålningsrisker
    5. onödig utgift?

    fanns också kompisar till mina barn som inte ville klättra i träden för att mobilen kanske skulle gå sönder. mitt mammahjärta grät!

Svar på tråden Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?