• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-06-18 16:43:17 följande:
    Jag tycker att du gör en felaktig analys när du kommer fram till att det är straffriheten för eget bruk som ligger bakom en minskad narkotikarelaterad dödlighet i Portugal. Jag tror att det är bättre missbruksvård i kombination med sprututbytesprogram som ligger bakom färre dödsfall.

    Som tidigare har sagt så anser jag att den svenska missbruksvården måste förbättras och jag anser också att sprutnarkomaner borde erbjudas rena sprutor. Detta kan förmodligen genomföras utan att förändra svensk lagstiftning.
    Bara att jämföra. Innan avkriminaliseringen låg dödligheten bland narkomaner i stort sett lika i Portugal och Sverige. (ca 170/år). 2013 dog 38 i Portugal och 589 i Sverige.

    Jag tycker att Portugal har en bättre narkotikapolitik/lagstiftning än Sverige, sen får du tycka precis vad du vill.

    skrolla.se/6-konsekvenser-av-att-portugal-gjorde-droger-lagliga


    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • K Markatta

    Att framtidens väljare rynkar på näsan åt regeringen kan man se även i Sifos senaste mätning:

    www.svd.se/alliansens-forsprang-48-procent/om/opinionsmatningar

    - Moderaterna börjar vinna unga väljare väldigt tydligt. Förstagångsväljarna har länge varit rödgröna. Nu är är det en tydlig slagsida åt alliansen, säger Toivo Sjörén som är chef för Sifos opinionsundersökningar.

    I åldersgruppen 18 till 23 år får allianspartierna stöd av 53 procent, medan de tre rödgröna partierna endast samlar 29 procent bakom sig.

  • Rataxes
    Kung Markatta skrev 2016-06-19 10:50:41 följande:

    Att framtidens väljare rynkar på näsan åt regeringen kan man se även i Sifos senaste mätning:

    www.svd.se/alliansens-forsprang-48-procent/om/opinionsmatningar

    - Moderaterna börjar vinna unga väljare väldigt tydligt. Förstagångsväljarna har länge varit rödgröna. Nu är är det en tydlig slagsida åt alliansen, säger Toivo Sjörén som är chef för Sifos opinionsundersökningar.

    I åldersgruppen 18 till 23 år får allianspartierna stöd av 53 procent, medan de tre rödgröna partierna endast samlar 29 procent bakom sig.


    Räknar man bort KD (som bara får 3,2%) blir det inte lika kul. Fast å andra sidan balanserar MP(i) också på 4% spärren.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-06-19 02:17:10 följande:
    Som vanligt går det vi sunda predikar dig över huvudet! Vad vi menar är att en större sakpolitisk framförhållning motverkar extremism av alla desssorter. Ditt tankesätt är precis detsamma som anhängarna av Hitler - bara det att du står på en annan sida. Samtidigt är du med och skapar den andra sidan. Inte bra!
    Sunda till skillnad från osunda. Jag associerar behovet att kalla någons politiska åsikt för osund till just den del av den politiska kartan där bland andra SD befinner sig - eller Donald Trump eller Teaparty-rörelsen eller Moralisk upprustning (fast de sistnämnda har nog avsomnat sedan länge).

    Jag vet inte hur de båda regeringspartierna ställer sig till SD-motioner i riksdagen, vet inte ens om de tagit ställning. Oavsett om de generellt röstar nej till alla SD-motioner eller om de kan tycka att exempelvis hunddagis i riksdagen är en lysande idé och ge sitt bifall så påverkar det inte mitt förtroende för regeringspartierna. 

    Jag kan finna argument för bägge ståndpunkterna.  Typ mot bakgrund av SD:s rasism i allmänhet och partiets försök att utöva politisk utpressning i riksdagen väljer vi att betrakta varje motion från SD-ledcamöter som en del av en helhet vi bestämt tar avstånd från. Eller - om det läggs en motion från en eller flera SD-ledamöter som till sitt sakliga innehåll vi oreserverat kan ge vårt stöd så finns det inga skäl att rösta nej till motionen bara för att den kommer från en representant för SD.

    Det senare måste ju inte nödvändigtvis innebära ett samarbete med SD - även om steget kanske inte är så långt till att man i så fall inbjuder till samarbete. Men självklart går det att vara konsekvent och avvisa alla eventuella kontaktförsök från SD där de vill stämma av för att försäkra sig om stöd.

    För mig är det viktiga att man inte samarbetar med SD, att ge sitt bifall till en SD-motion innebär inte samarbete enligt mitt sätt att se.

    Vet du förresten hur de övriga riksdagspartierna ställer sig till SD-motioner - om de bedömer dessa utifrån deras sakinnehåll eller om de konsekvent röstar nej?

    Har ställt frågan tidigare i tråden utan att få svar.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-06-19 03:29:19 följande:
    Är SD nazister? Whatever. Ett litet tips. Ibland är det viktigt att ge dina "motståndare" lite intellektuellt moståbd. Ingen är imponerad!
    Hur har du lyckats tolka in det i mitt svar??? Anser du att du är synonym med SD kanske?

    Ibland är det viktigt att ge dina "motståndare" lite prov på basal läsförståelse. Ingen är imponerd

    Den som stödjer Hitler eller Hitlers förslag räknar jag som nazist. Jag stödjer inte Hitler eller något han föreslog eller genomförde. INGET. Jag stöjder inte nazister även om du argumenterar för att man skulle göra det. Vilken del av detta har du svårt för att greppa?
  • Digestive
    Rataxes skrev 2016-06-19 09:02:57 följande:
    Bara att jämföra. Innan avkriminaliseringen låg dödligheten bland narkomaner i stort sett lika i Portugal och Sverige. (ca 170/år). 2013 dog 38 i Portugal och 589 i Sverige.

    Jag tycker att Portugal har en bättre narkotikapolitik/lagstiftning än Sverige, sen får du tycka precis vad du vill.

    skrolla.se/6-konsekvenser-av-att-portugal-gjorde-droger-lagliga
    Kristdemokraterna har faktiskt "4,8" i en utav de senare opinionsmätningarna. 

    tinyurl.com/zy6lovu

    Solig
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-06-19 11:48:59 följande:
    Hur har du lyckats tolka in det i mitt svar??? Anser du att du är synonym med SD kanske?

    Ibland är det viktigt att ge dina "motståndare" lite prov på basal läsförståelse. Ingen är imponerd smile2.gif

    Den som stödjer Hitler eller Hitlers förslag räknar jag som nazist. Jag stödjer inte Hitler eller något han föreslog eller genomförde. INGET. Jag stöjder inte nazister även om du argumenterar för att man skulle göra det. Vilken del av detta har du svårt för att greppa?
    Väntar med spänning på att Konstatera ska berätta vilka åsikter mer generellt som han anser vara osunda. Att du inte under några som helst omständigheter skulle ge ditt stöd till Hitler - om man leker med tanken att det vore möjligt trots avståndet i tid och rum - är tydligen enligt honom osunt.

    Överhuvudtaget var det väl vanligare att klassa människor och åsikter som sunda respektive osunda på den tiden. Somliga bedömdes vara så osunda att de stängdes in i slutna utrymmen och så släpptes det ner lite Zyklon B innan kropparna fördes till ugnarna för att kremeras.

    "De bränner sopor", förklarar kommendanten för sin son som undrar varför den svarta röken luktar så illa i boken Pojken i randig pyjamas".
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-06-19 03:29:19 följande:
    Är SD nazister? Whatever. Ett litet tips. Ibland är det viktigt att ge dina "motståndare" lite intellektuellt moståbd. Ingen är imponerad!
    Ja det kryllar av gamla nazister och andra högerextremister hos SD, och det är inte ens nåt som J Åkesson själv förnekar, enligt honom så kan dom uppskattas till ca 10% och utgör bl.a de som var med från tiden när SD bildades.

    Men helt klart så lär det tillkommit en hel del nynazister, för den trenden med synliga nynazister kan vi se i hela Världen idag, speciellt i forna Östeuropa, men även här i Väst, villket med all tydlighet bekräftades av mordet på Jo Cox i England för nån dag sedan, som utfördes av den 52-årige Thomas Mair.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-06-19 16:10:59 följande:
    Väntar med spänning på att Konstatera ska berätta vilka åsikter mer generellt som han anser vara osunda. Att du inte under några som helst omständigheter skulle ge ditt stöd till Hitler - om man leker med tanken att det vore möjligt trots avståndet i tid och rum - är tydligen enligt honom osunt.

    Överhuvudtaget var det väl vanligare att klassa människor och åsikter som sunda respektive osunda på den tiden. Somliga bedömdes vara så osunda att de stängdes in i slutna utrymmen och så släpptes det ner lite Zyklon B innan kropparna fördes till ugnarna för att kremeras.

    "De bränner sopor", förklarar kommendanten för sin son som undrar varför den svarta röken luktar så illa i boken Pojken i randig pyjamas".
    Att det ska vara så svårt att fatta att i en demokrati får man lov att stödja och inte stödja som man vill!
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-06-19 18:52:09 följande:
    Att det ska vara så svårt att fatta att i en demokrati får man lov att stödja och inte stödja som man vill!
    Gissar att det är en variant på det där fenomenet som är så vanligt bland gnälldelen av SD och hos skrikhögern.

    De anser att de utsätts för en oförrätt bortom det begripliga när dels alla inte instämmer med dem och dels somliga dristar sig att argumentera emot.

    Det är då skrikhögern larmar om att åsiktskorridoren är trång som ett synålshål och att man därmed inte får säga vad man tycker i såsse-Sverige smile2.gif
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?