• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • nihka
    fimpen99 skrev 2018-04-28 13:46:39 följande:

    Tror gör man i kyrkan. Skrattande


    Nejdå. Vederbörande har redan uttryckt sin åsikt, förlåt sina åsikter, men jag vet inte vilken av dem som gäller.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • fimpen99

    M kommer minska sedan valet 2014..Obestämd
    SD kommer öka sedan sedan 2014.. Skrattande

  • Gabbe75
    nihka skrev 2018-04-28 13:39:54 följande:
    Jag undrade vad du tror om valet 2018. Du har hittills presenterat två konflikterande åsikter om utfallet för M. Dels en ökning och dels en minskning.

    Tala om för mig om jag har frågar på ett otydligt sätt så kan jag förtydliga.
    Vad jag tror om valet 2018?

    Jag tror det går ungefär som opinionsundersökningarna indikerar. Det blå blocket får 40%, det röda 40% och SD får 20%.  SD ligger väl runt 17-18% i de flesta undersökningar numera, men vi vet av erfarenhet av de ofta blir underskattade eftersom folk inte vågar svara SD när de ringer från opinionsföretagen..., så ett resultat omkring 20% tror jag är realistiskt.

    Den stora frågan är väl dessutom om KD och MP klarar att hålla sig kvar i riksdagen. Kan tänka mig att KD får färre taktikröster i år, eftersom den strikta blockpolitiken ses alltmer som överspelad. Sedan är frågan vilka regeringssamarbeten vi får se efter valet. Inget av blocken lär få någon stabil majoritet i riksdagen. Det tror jag inte.

    Vad tror du själv vi får se för regering efter valet? Vilka partier kommer ingå?
  • Mullbär

    Nä. Är så oengagerad att jag inte ens vet vem som är stadsminister (så heter det väl?) just nu eller vilket parti hen tillhör! Lyckligt ovetande.. 

    Gick på en extremt M gymnasieskola, på universitetet möttes jag av helt andra värderingar o röstade V för att göra helt om.. Sedan tror jag att jag röstade blankt eller bara struntade i att rösta... Engagerar mig inte längre, anser inte att jag skulle göra rätt i att rösta om jag inte är insatt nog för att veta vad de olika partierna representerar, och har ingen önskan öht att bli insatt.. 

  • nihka
    Gabbe75 skrev 2018-04-29 23:27:49 följande:
    Vad jag tror om valet 2018?

    Jag tror det går ungefär som opinionsundersökningarna indikerar. Det blå blocket får 40%, det röda 40% och SD får 20%.  SD ligger väl runt 17-18% i de flesta undersökningar numera, men vi vet av erfarenhet av de ofta blir underskattade eftersom folk inte vågar svara SD när de ringer från opinionsföretagen..., så ett resultat omkring 20% tror jag är realistiskt.

    Den stora frågan är väl dessutom om KD och MP klarar att hålla sig kvar i riksdagen. Kan tänka mig att KD får färre taktikröster i år, eftersom den strikta blockpolitiken ses alltmer som överspelad. Sedan är frågan vilka regeringssamarbeten vi får se efter valet. Inget av blocken lär få någon stabil majoritet i riksdagen. Det tror jag inte.

    Vad tror du själv vi får se för regering efter valet? Vilka partier kommer ingå?
    Jag tror det blir ett regeringsbyte och att alliansen M+C+L+KD med knapp marginal vinner. UK blir statsminister.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Gabbe75
    nihka skrev 2018-04-30 08:55:55 följande:
    Jag tror det blir ett regeringsbyte och att alliansen M+C+L+KD med knapp marginal vinner. UK blir statsminister.
    Du tror både att KD klarar att hålla sig kvar i riksdagen och att allianspartierna samlar minst 50% av mandaten? Då gäller det att de gör en rätt ordentlig valspurt nu då Glad
  • EnGladPingvin
    Gabbe75 skrev 2018-05-01 00:21:37 följande:

    Du tror både att KD klarar att hålla sig kvar i riksdagen och att allianspartierna samlar minst 50% av mandaten? Då gäller det att de gör en rätt ordentlig valspurt nu då


    Varken alliansen eller de rödgröna lär få 50%, men det behövs inte heller för att vinna regeringsmakten. Vi kommer nog få vänja oss vid minoritetsregeringar som det ser ut. KD har haft låga opinionssiffror inför tidigare val också, men fått tillräckligt med stödröster för att komma in. Det kommer nog ske den här gången också. Ett annat parti som behöver valspurta för att hålla sig kvar är nog MP, men även de lär få stödröster om det ser fortsatt så illa ut på valdagen.

    Jag ser det som mycket möjligt att det blir regeringsskifte, men det hänger troligen på Jimmy. Vilket av regeringsalternativen SD väljer att stödja eller fälla när det ska röstas om statsminister som får bilda regering. Centern har knappast stärkt korten för alliansen den här veckan, å andra sidan gillar de knappast en regering som är så styrd av MP som nu heller.

    Jag är dock inte så säker på att det blir varken de rödgröna eller alliansen. Med tanke på läget och centerns utspel öppnas det upp för andra alternativ. Sossarna skulle nog gärna dumpa stödet från vänstern och vända sig mot Centern och liberalerna istället. Ett annat alternativ är M, Kd och SD, men tveksamt om M har modet. Något som vissa anser borde vara det bästa för landet är S och M tillsammans. Oavsett blir det ett spännande väl.
  • Gabbe75
    EnGladPingvin skrev 2018-05-01 06:38:42 följande:
    Varken alliansen eller de rödgröna lär få 50%, men det behövs inte heller för att vinna regeringsmakten. Vi kommer nog få vänja oss vid minoritetsregeringar som det ser ut. KD har haft låga opinionssiffror inför tidigare val också, men fått tillräckligt med stödröster för att komma in. Det kommer nog ske den här gången också. Ett annat parti som behöver valspurta för att hålla sig kvar är nog MP, men även de lär få stödröster om det ser fortsatt så illa ut på valdagen.

    Jag ser det som mycket möjligt att det blir regeringsskifte, men det hänger troligen på Jimmy. Vilket av regeringsalternativen SD väljer att stödja eller fälla när det ska röstas om statsminister som får bilda regering. Centern har knappast stärkt korten för alliansen den här veckan, å andra sidan gillar de knappast en regering som är så styrd av MP som nu heller.

    Jag är dock inte så säker på att det blir varken de rödgröna eller alliansen. Med tanke på läget och centerns utspel öppnas det upp för andra alternativ. Sossarna skulle nog gärna dumpa stödet från vänstern och vända sig mot Centern och liberalerna istället. Ett annat alternativ är M, Kd och SD, men tveksamt om M har modet. Något som vissa anser borde vara det bästa för landet är S och M tillsammans. Oavsett blir det ett spännande väl.
    Jo, jag håller väl med om det mesta. Framförallt tror jag att blockpolitiken som vi är vana att se den håller på att luckras upp. Den fungerar helt enkelt inte, eftersom den har så pass svag legitimitet. Decemberöverenskommelsen har kostat och svaga minoritetsregeringar med låg andel av mandaten som bygger på att övriga partier ska lägga ned sina röster kan i sig anses bidra till ett förakt för demokratin. Oavsett vilka partier som kommer att ingå i en framtida regering kan jag tycka att den bör samla minst 50% av mandaten. Därefter får förhandling ske.

    Sedan har vi det här med stödröster. Jag tror inte KD i en sådan miljö kan förvänta sig dessa stödröster, för det blir högst osäkert vad man egentligen stödjer. Med MP är det väl egentligen lite samma sak, men kanske inte fullt lika tydligt.
  • Padirac
    EnGladPingvin skrev 2018-05-01 06:38:42 följande:
    Varken alliansen eller de rödgröna lär få 50%, men det behövs inte heller för att vinna regeringsmakten. Vi kommer nog få vänja oss vid minoritetsregeringar som det ser ut. KD har haft låga opinionssiffror inför tidigare val också, men fått tillräckligt med stödröster för att komma in. Det kommer nog ske den här gången också. Ett annat parti som behöver valspurta för att hålla sig kvar är nog MP, men även de lär få stödröster om det ser fortsatt så illa ut på valdagen.

    Jag ser det som mycket möjligt att det blir regeringsskifte, men det hänger troligen på Jimmy. Vilket av regeringsalternativen SD väljer att stödja eller fälla när det ska röstas om statsminister som får bilda regering. Centern har knappast stärkt korten för alliansen den här veckan, å andra sidan gillar de knappast en regering som är så styrd av MP som nu heller.

    Jag är dock inte så säker på att det blir varken de rödgröna eller alliansen. Med tanke på läget och centerns utspel öppnas det upp för andra alternativ. Sossarna skulle nog gärna dumpa stödet från vänstern och vända sig mot Centern och liberalerna istället. Ett annat alternativ är M, Kd och SD, men tveksamt om M har modet. Något som vissa anser borde vara det bästa för landet är S och M tillsammans. Oavsett blir det ett spännande väl.
    Jag tror att de övriga partierna är mycket medvetna om den makt Jimmie vill ha - kommer de att låta Jimmie få inflytande som kungamakare eller kommer de att lösa situationen utan att ge Jimmie en chans att få ett finger i syltburken?

    Jag tror på det senare - alla partier har tydligt sagt att Jimmie och SD inte är välkomna till förhandlingsbordet.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?