• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Padirac
    XL perspektiv skrev 2019-03-03 23:09:08 följande:
    Reinfeldt hade med sin Allians fler mandat än det rödgröna blocket.

    S hade 1970 färre mandat än det borgerliga blocket och var beroende av stöd från vpk i varje omröstning.

    Om Reinfeldt valt att sitta kvar efter valet 2014 så hade han varit i samma sits som Palme 1970.
    Du räknar alltså in SD i den borgerliga alliansen? Det gjorde inte alliansen själva - så det är ett remarkabelt uttalande du gör.

    sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2014

    "Valresultatet 2014 ledde till en förändring i riksdagen där Alliansen fick färre mandat och röster än rödgröna blocket SocialdemokraternaVänsterpartietMiljöpartiet."
  • KillBill
    XL perspektiv skrev 2019-03-03 23:09:08 följande:

    Reinfeldt hade med sin Allians fler mandat än det rödgröna blocket.

    S hade 1970 färre mandat än det borgerliga blocket och var beroende av stöd från vpk i varje omröstning.

    Om Reinfeldt valt att sitta kvar efter valet 2014 så hade han varit i samma sits som Palme 1970.


    Nej Palmes situation var annorlunda än Reinfeldts.

    Palme visste att han kunde regera utan att göra några eftergifter till VPK (detta eftersom VPKs hat mot borgarna gjorde att de aldrig skulle fälla en S regering).

    Reinfeldt visste att SD skulle fälla varje budget som inte innehöll SD politik.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • XL perspektiv
    Padirac skrev 2019-03-03 23:14:35 följande:
    Du räknar alltså in SD i den borgerliga alliansen? Det gjorde inte alliansen själva - så det är ett remarkabelt uttalande du gör.

    sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2014

    "Valresultatet 2014 ledde till en förändring i riksdagen där Alliansen fick färre mandat och röster än rödgröna blocket Socialdemokraterna?Vänsterpartiet?Miljöpartiet."
    Nej det gör jag inte. Skulle vilja skriva att det var ett bra försök av dig, men nej, det var det inte.
  • Padirac
    XL perspektiv skrev 2019-03-03 23:35:55 följande:
    Nej det gör jag inte. Skulle vilja skriva att det var ett bra försök av dig, men nej, det var det inte.
    Då får du gärna redogöra för hur du räknat i de båda fallen
  • nattuw
    Padirac skrev 2019-03-03 22:55:58 följande:
    Det var snarare så att VPK var beroende av att S bildade regering för att inte de borgerliga skulle göra det. Någonting som S utnyttjat samtidigt som de registrerat alla kommunister då de hade ett nära samarbete med Sovjetiska kommunisterna och inte ansågs vara pålitliga alls.
    Det var inte vi det var dom...
  • Padirac
    nattuw skrev 2019-03-04 05:12:43 följande:

    Det var inte vi det var dom...


    Ja, det var S som registrerade kommunister. Inte du.
  • Mentat
    KillBill skrev 2019-03-03 21:23:06 följande:

    Du har fel. Historisk var har Socialdemokrater och kommunister antagonister och det var först slutet av 90-talet, efter det att Vänsterpartiet gjort upp med kommunismen, som Vänsterpartiet kan sägas ha utgjort regeringsunderlag.


    Jadå, visst såg (s) länge till att hålla rent åt vänster men det har jag aldrig heller ifrågasatt. Det hindrar inte att (vpk) sedan länge har varit en del av (s) regeringsunderlag i riksdagen - det är helt enkelt två olika frågor.

    Exempelvis var ju Olof Palme beroende av aktivt stöd för att ens kunna få en fråga till lottning 1973-76. Det du svarar på är något helt annat än det jag har skrivit.
  • Rataxes
    Mentat skrev 2019-03-04 08:18:10 följande:

    Jadå, visst såg (s) länge till att hålla rent åt vänster men det har jag aldrig heller ifrågasatt. Det hindrar inte att (vpk) sedan länge har varit en del av (s) regeringsunderlag i riksdagen - det är helt enkelt två olika frågor.

    Exempelvis var ju Olof Palme beroende av aktivt stöd för att ens kunna få en fråga till lottning 1973-76. Det du svarar på är något helt annat än det jag har skrivit.


    Hållt rent åt vänster? Det finns många gamla kpml(r)are hos såssarna. Föreställ dig ramaskriet om en NMR-are skulle gått till t.ex moderaterna.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Rataxes

    Läser om folkpartisten som plockar ut 412000 genom att hyra sin mans lägenhet i andra hand. Det gick snabbt att lära sig knepen av sina nya polare.


    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?