FDFMGA skrev 2022-01-25 18:10:55 följande:
Apropå förtroendeMagdalena Andersson (S) behåller sin starka ledning i förtroendetoppen, visar januarimätningen från Expressen/Sifo.
Nu är statsministern nummer ett bland både kvinnor och män ? något som hennes föregångare Stefan Löfven hade svårt att uppnå.
Samtidigt växer uppförsbacken för oppositionen och M-ledaren Ulf Kristersson.
www.expressen.se/nyheter/andersson-i-fortroendetopp-nu-aven-bland-mannen/
Ja, Magdalena har i undersökningarna stort förtroende.
Och det är framförallt kvinnor som står bakom detta stora förtroende.
Men också tydligen en hel del män som numera vänder kappan efter vinden.
Vid uppföljande frågor, i intervjuer och resonemang så framkommer generellt att de allra flesta kvinnor stödjer och ger stort förtroende till Magdalena bara därför att hon är just kvinna.
Ingen, eller nästan ingen, framhåller kompetens eller lämplighet.
Utan i stort sett allt grundar sig enbart på att hon är kvinna och den första kvinnliga statsministern.
Detta att jämföra med att hon aldrig någonsin har omnämnts som den första kompetenta, eller ens någon gång brukar omnämnas som den mest lämpliga eller mest kompetenta överhuvudtaget...
Jämför detta med hur valresultatet ser ut när man delar upp det i manliga respektive kvinnliga väljare.
T ex valresultat senaste valet:
Kvinnor S+MP+V: 45%
Kvinnor M+KD+SD: 38%
Män S+MP+V: 33%
Män M+KD+SD: 50% (!)
Intressant också notera att män hade genomskådat MP redan då: 3%
Magdalena får i undersökningar stort förtroende, mest bland kvinnor.
Detta visar mest bara att den strategiska marknadsföringen lyckades då strategin främst gick ut på att genom reklam/marknadsföring skapa känslor hos kvinnor så att de får de känslor som gör att den stora gruppen känner att de vill vilja stödja den första kvinnliga statsministern.
Om det fanns en annan lika stor och känslomässigt lättpåverkad grupp som gillade något helt annat, t ex stora bröst, så skulle man med motsvarande strategiska marknadsföring kunna lyckas tillsätta en statsminister just för att den personen har stora bröst.
Kompetens och lämplighet nämns inte i marknadsföringen utan man riktar all reklam mot att åstadkomma känslor hos den stora gruppen som gör att man känslomässigt vill stödja den första statsministern med stora bröst.
Vips har man en statsminister med stora bröst.
På samma sätt som att vi vips fick vi den första kvinnliga statsministern.
Eller på motsvarande sätt skulle man kunna ha den första vänsterhänta statsministern eller den första rullstolsburna statsministern, eller nästan vilken första statsminister som helst, om man bara i reklam/marknadsföring lyckas skapa rätt känslor hos en stor grupp.
Det handlar mest bara om att lyckas med den strategiska marknadsföringen, att lyckas skapa rätt känslor hos en eller flera stora grupper, så kan man lyckas med nästan vad som helst.
Om man skulle vilja ha den mest kompetenta, den mest lämpliga eller den för landet Sverige bästa statsministern så skulle självfallet fokus i den strategiska marknadsföringen se helt annorlunda ut,
än att man valde att på känslomässiga grunder marknadsföra just bara den första kvinnliga statsministern.
Med sannolikhet som gränsar till visshet så skulle vi i det fallet inte ha Magdalena som statsminister och hon skulle inte få stort förtroende i några undersökningar.
Rätt så enkelt och helt självklart om man bara tänker efter en enda sekund.
Men ja, under rådande omständigheter, mot bakgrund av den lyckade strategiska marknadsföringen, så har den första kvinnliga statsministern stort förtroende. Särskilt stort förtroende bland människor som grundar sitt tyckande mest bara på känslor.