• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • bullenochgrisen

    Jobbigt att järnet fortfarande inte är bra, jobbigt att behöva äta tabletter, känns som att vi gjort det tillräckligt vid det här laget hihi :)ja riktigt skönt att blodtrycket gått ner lite, började bli lite orolig när det gått upp de två senaste besöken. Ingen äggvita I urinen och enligt alla värden och tul så är graviditeten helt normal :)

    Är i vecka 28 ( 27+4)

    SF måttet låg på 27

    Hb, g/l var på 124

    P - glykos var på 7,8

    Blodtryck var på 120/75

    Fosterljud 144 slag/ minut ( flicka)

  • MillaQ2

    Jag tyckte hon sa 104... Mindre än förra gången fast jag tagit niferex en om dan. Kanske borde äta mer kött, äter nästan aldrig mörkt kött och det är lättare för kroppen att ta upp järn från det än från grönsaker.. Har tryckt i mig spenat mm men det räcker visst inte. Men gott med frukt och grönsaker, mixa som du sa Redan :) mums!

    Vad hade du för hb zaq? Jag tror vi hade samma sf, är inte 24mitt på mittenkurvan för denna vecka? MEN du ligger i lä med viktuppgång - 12 kg plus här (14 sedan vi började med försöken , för läkaren sa jag skulle få svårt att bli gravid om jag inte gick upp lite, skulle träna så mycket som jag gjorde 4-5 pass i veckan) Var ska det sluta?? Så mycket äter jag faktiskt inte, men enda träningen jag gör är promenader. Kanske borde träna mer? Hur gör ni andra? Har också mycket vätska, svullen överallt..

    Nu blir det iallafall Powerwalk med sambon om en stund i vårsolen :D

  • Redan47

    Motionera funkar bäst ihop med att inte vara gravid. Mjuk gympa, yoga, vila, ben i högläge, promenader ... Allt med power...låt vänta. Våra kilon kommer olika, olika mkt vätska, ha respekt för den extra övervikt vi bär, påfrestar leder o ligament vilka vi inte tränat med denna övervikt. Ta det lugnt! Njut av graviditeten. Blutsaft eller liknande drick det oxå. Börja i tidig graviditet och bygg upp depåer. Grönsaker äts tillsammans med frukt. Blommans tips är mkt bra produkt. Prova byt. Alla svarar inte på niferex.

  • Blomman701

    Igår var det kontroll av fostervatten, som jag veckan innan fick veta låg på gränsen till förhöjt men igår var det bara 168 ml, puh! Läkaren sa även att flödet i navelsträngen var det bästa han sett på hela dagen. :) Två kvinnliga läkare på obstetrisk avdelning där jag går har varit hur usla som helst på att kommunicera och läsa ultraljuden rätt, medan de två manliga jag haft berättat och varit hur bra som helst. Lite lustigt tycker jag.

    Imorgon går jag in i v 34 33+0 och det känns hur skönt som helst. Ett tag var jag redo att slita ut ungen pga klådan men korstisonsalvan har hjälpt. Nu kliar det lite i vänster hand och jag är redo att det är hepatos, har ju provat lite allt möjligt denna graviditet så why not?

    Och torkade aprikoser såg jag på vardagsplus på tv4 var bättre att trycka i sig än spenat. Det krävdes väldigt mycket spenat och broccoli för att få i sig tillräckligt med järn. De visade något mer som var jämförbart med aprikoser men jag kommer inte ihåg vad det var. :)

    Vikten ligger på 13+, vilket känns i kroppen men jag motionscyklar 30 minuter varje dag och tar det med ro. Gäller ju att njuta av den första och ända graviditeten.

  • zaq1234

    MllaQ2 mitt järnvärde var på 125 denna gång.
    Gillar du blodpudding, ta en skiva i veckan tillsammans med ngt som innehåller c vitamin...det kan hjälpa bättre än järntabletter.

    Ja jag låg mitt på kurvan gällande måttet runt magen.

    När det gäller träning är det enda jag fixar just nu är promenader, inte direkt  ngn powerwalk utan mer långsamma, har rätt så ont i svanskotan på em o kväll, på fm är allt mkt bättre.

    Eftersom det var så noga med lyft etc efter FET så har jag liksom inte vågat köra ngn styrketräning...man är kvar i försiktighetsprincipen...det var så otroligt svårt att få till denna graviditet o tagit 6 år, så man gör allt för att inte riskera ngt.

  • Redan47

    Inatt varit uppe tre ggr kissa. Så nödig, sedan tar det en evighet att kissa...trycker på blåsan nästan hela tiden.

  • Snart lycklig

    Usch, jag ramlade nyss i köket. Vi har kallt klinkersgolv och jag höll på att sätta om lite blommor. Antagligen lite fukt/vatten på golvet och jag var barfota (kort nattlinne utan trosor, bara det en syn). Kände paniken i fallet som inte gick att undvika. Först slog jag i höger knä ordentligt och sedan ramlade jag på högra höftbenet. Jag slog inte i magen. Dock blev det väl en smäll eller duns eller vad jag nu ska kalla det, när jag till slut landade på sidan/baken. Panikrädd blev jag......

    Tror ni att det är ngn fara för barnet? Vi ska på UL imorgn fm, så det känns ju bra.

    Nojjig!

    Orkar inte ens städa upp blomkrukan som gick sönder, jorden och lecakulorna.......

  • bullenochgrisen

    I know that feeling! Dock så hade jag inte dom problemen i tidiga veckor utan det är något som kommit nu sista tiden när bebis trycker på blåsan, då krävs det ibland bara att man dricker en droppe vatten för att bli kissnödig igen, och så fort jag blir kissnödig så får jag sammandragningar, jobbigt när man är ute och går, då ser man ut som en pingvin hihi :) än så länge så behöver jag bara gå upp en gång på natten och då oftast närmare morgonen eller så fort jag vaknar till lite så börjar det trycka på, det lär ju inte bli bättre :)

    Men kul att du har lite graviditets symtom nu, det brukar alltid vara lite lugnande även om symtomen är jobbiga :)


    Redan47 skrev 2015-04-26 09:02:59 följande:

    Inatt varit uppe tre ggr kissa. Så nödig, sedan tar det en evighet att kissa...trycker på blåsan nästan hela tiden.


  • bullenochgrisen

    Du behöver nog inte oroa dig. Vilken vecka är du i? Ring din bm annars om du är orolig, dom brukar vara duktiga på att lugna ner oss :)

    Ursh stackare, måste gjort ont på dig också, lägg dig ner och vila så bede du och bebis får lugna ner er lite, inte bra att vara orolig. Kram


    Snart lycklig skrev 2015-04-26 10:50:56 följande:

    Usch, jag ramlade nyss i köket. Vi har kallt klinkersgolv och jag höll på att sätta om lite blommor. Antagligen lite fukt/vatten på golvet och jag var barfota (kort nattlinne utan trosor, bara det en syn). Kände paniken i fallet som inte gick att undvika. Först slog jag i höger knä ordentligt och sedan ramlade jag på högra höftbenet. Jag slog inte i magen. Dock blev det väl en smäll eller duns eller vad jag nu ska kalla det, när jag till slut landade på sidan/baken. Panikrädd blev jag......

    Tror ni att det är ngn fara för barnet? Vi ska på UL imorgn fm, så det känns ju bra.

    Nojjig!

    Orkar inte ens städa upp blomkrukan som gick sönder, jorden och lecakulorna.......


Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus