• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Snart lycklig
    bullenochgrisen skrev 2015-04-26 11:18:32 följande:

    Du behöver nog inte oroa dig. Vilken vecka är du i? Ring din bm annars om du är orolig, dom brukar vara duktiga på att lugna ner oss :)

    Ursh stackare, måste gjort ont på dig också, lägg dig ner och vila så bede du och bebis får lugna ner er lite, inte bra att vara orolig. Kram


    Tack för lugnande ord. Legat och vilat nu och känt en del sparkar. Det lugnar mig. Jag är i v25 (24+3) idag. Ska på notch-UL imorgon, så de kommer ju perfekt.

    Tungt att ramla med 15 extra kilon.
  • Snart lycklig
    Redan47 skrev 2015-04-26 09:02:59 följande:

    Inatt varit uppe tre ggr kissa. Så nödig, sedan tar det en evighet att kissa...trycker på blåsan nästan hela tiden.


    Jag började tidigt att kissa minst en gång per natt, gick snabbt över till två ggr per natt och har nu ökat till MINST 3 ggr per natt. Sover knappt på natten, men oftast har jag ju sovit från kl 19-20.00 och några timmar framåt. Senaste dagarna problem med halsbränna kväll/natt. Utöver detta har jag osexigt börjat snarka rejält om jag hamnar på rygg. Är nämligen mkt täppt nattetid. Jag är van att sova med stängd mun och andas genom näsan, men det går inte alls nu. MEN jag klagar inte. Så lycklig för att vara gravid.
  • Redan47

    Ta det försiktigt! Det blir en obalans som hjärnan inte är van vid, kroppskontrollen med extra tyngd fram. Bebis klarar sig, viktigt att du kollar då du själv inte skadat dig!

    Om mitt kisseri är tecken på att jag fortf är gravid på riktigt klart det är positivt! Jag är ixå super täppt i näsan, nattetid känns som jag är super förkyld, men det är torra slemhinnor. Köpt aloe Vera saltvatten spray som lindrar bra. Om en vecka får vi gå på UL igen, vill o behöver verkligen veta om det är på riktigt eller bara hormoner.

  • Snart lycklig
    Redan47 skrev 2015-04-26 11:38:48 följande:

    Ta det försiktigt! Det blir en obalans som hjärnan inte är van vid, kroppskontrollen med extra tyngd fram. Bebis klarar sig, viktigt att du kollar då du själv inte skadat dig!

    Om mitt kisseri är tecken på att jag fortf är gravid på riktigt klart det är positivt! Jag är ixå super täppt i näsan, nattetid känns som jag är super förkyld, men det är torra slemhinnor. Köpt aloe Vera saltvatten spray som lindrar bra. Om en vecka får vi gå på UL igen, vill o behöver verkligen veta om det är på riktigt eller bara hormoner.


    Klart att det är på riktigt vännen! Stor kram.
  • MillaQ2
    Snart lycklig skrev 2015-04-26 10:50:56 följande:

    Usch, jag ramlade nyss i köket. Vi har kallt klinkersgolv och jag höll på att sätta om lite blommor. Antagligen lite fukt/vatten på golvet och jag var barfota (kort nattlinne utan trosor, bara det en syn). Kände paniken i fallet som inte gick att undvika. Först slog jag i höger knä ordentligt och sedan ramlade jag på högra höftbenet. Jag slog inte i magen. Dock blev det väl en smäll eller duns eller vad jag nu ska kalla det, när jag till slut landade på sidan/baken. Panikrädd blev jag......

    Tror ni att det är ngn fara för barnet? Vi ska på UL imorgn fm, så det känns ju bra.

    Nojjig!

    Orkar inte ens städa upp blomkrukan som gick sönder, jorden och lecakulorna.......


    Förstår att du blev orolig men de ligger väldigt skyddade därinne och det ska mycket till för att de ska skadas. Jag ramlade på en isfläck med mitt första barn, min vännina med tvillingar i magen ramlade läskigt då hela deras altantrapp föll ihop, men allt gick väl. Man blir rädd men oftast ingen fara. Var observant om du får sammandragningar, då kan du behöva kolla upp. Kram!
  • bullenochgrisen

    Bebis mår nog bra ska du se. Förstår din oro, bebis betyder ju mycket för en redan nu, men den har det nog bra där inne ska du se, du landade ju inte på magen. Hoppas bebis vill visa upp sig för er imorgon, jag hade stora förväntningar att få se bebis på tul för två veckor sedan, men då gömde hon ansiktet och la sig ner med huvudet neråt in mot ryggen, busunge! Så vi fick ingen fin ansiktsbild på henne. Hoppas tul i vecka 32 ska bli bättre ;)


    Snart lycklig skrev 2015-04-26 11:23:45 följande:

    Tack för lugnande ord. Legat och vilat nu och känt en del sparkar. Det lugnar mig. Jag är i v25 (24+3) idag. Ska på notch-UL imorgon, så de kommer ju perfekt.

    Tungt att ramla med 15 extra kilon.


  • bullenochgrisen

    Ja nästäppan känner jag också igen! :) härligt redan! Klart du är gravid!! Jag lovar att ultraljudet kommer få dig til att inse det mer, att få se sin lilla böna på skärmen de första gångerna var et uppvaknande, det är verkligen på riktigt hur annorlunda det än känns att försöka intala sig själv det och hur rädd an än är, så våga leva här och nu, visar skärmen bebis så njut! Lämna rädslan :)


    Redan47 skrev 2015-04-26 11:38:48 följande:

    Ta det försiktigt! Det blir en obalans som hjärnan inte är van vid, kroppskontrollen med extra tyngd fram. Bebis klarar sig, viktigt att du kollar då du själv inte skadat dig!

    Om mitt kisseri är tecken på att jag fortf är gravid på riktigt klart det är positivt! Jag är ixå super täppt i näsan, nattetid känns som jag är super förkyld, men det är torra slemhinnor. Köpt aloe Vera saltvatten spray som lindrar bra. Om en vecka får vi gå på UL igen, vill o behöver verkligen veta om det är på riktigt eller bara hormoner.


  • MillaQ2
    Redan47 skrev 2015-04-26 11:38:48 följande:

    Ta det försiktigt! Det blir en obalans som hjärnan inte är van vid, kroppskontrollen med extra tyngd fram. Bebis klarar sig, viktigt att du kollar då du själv inte skadat dig!

    Om mitt kisseri är tecken på att jag fortf är gravid på riktigt klart det är positivt! Jag är ixå super täppt i näsan, nattetid känns som jag är super förkyld, men det är torra slemhinnor. Köpt aloe Vera saltvatten spray som lindrar bra. Om en vecka får vi gå på UL igen, vill o behöver verkligen veta om det är på riktigt eller bara hormoner.


    Jag fick inte de där symptomen vid de misslyckade försöken utan inte förrän det var "på riktigt". Jobbiga men BRA symptom! :)

    (Har också hela tiden haft rejält av båda dessa symptom denna gång)
  • HRE

    Jag är också mer kissnödig, men som tur är kan jag sova till ganska tidigt på morgonen. Nästäppa har jag också. Min teori är att mina slemhinnor är kassa - får ju jämt bihåleinflammation.

    Känns som jag redan börjar bli lite tjock;.(. Har visserligen ätit mycket men det sitter ganska lågt och är mer svullet liksom. Håller på att rensar bort en massa kläder nu - lika bra att inse att vissa kläder kan man inte ha på länge...

    Ska på UL på onsdag hos spec. mvc i Malmö. Känns bra.

    SL - jag tror inte heller det är något fara för bebis. Men otäckt att trilla.

  • Snart lycklig
    HRE skrev 2015-04-26 12:40:07 följande:

    Jag är också mer kissnödig, men som tur är kan jag sova till ganska tidigt på morgonen. Nästäppa har jag också. Min teori är att mina slemhinnor är kassa - får ju jämt bihåleinflammation.

    Känns som jag redan börjar bli lite tjock;.(. Har visserligen ätit mycket men det sitter ganska lågt och är mer svullet liksom. Håller på att rensar bort en massa kläder nu - lika bra att inse att vissa kläder kan man inte ha på länge...

    Ska på UL på onsdag hos spec. mvc i Malmö. Känns bra.

    SL - jag tror inte heller det är något fara för bebis. Men otäckt att trilla.


    I början var jag till och med så torr i näsan, så jag fick sår. Hur långt gången är du nu?

    Tack alla för att ni lugnar mig.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus