• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • HRE

    Redan och alla andra - jag är här!

    Skrev stort GRATTIS till Snart Lycklig igår men det verkar inte ha gått fram! Hur som - nu är du bara LYCKLIG;.)

    Var på spec. mvc idag - vet inte om jag är så impad. Mest en massa prat om min medicinering som de ju klart inte gillar. Enligt läkaren jobbade man mkt med Pred och Fragmin i Sverige för 20 år sen.... Hm, inte precis något IVF-kliniker erbjuder. Sen frågade han varför jag inte gjort behandlingen i Sverige! Vilket skämt, haha. Jag sa bara att är man gammal och singel är det förbjudet att bli mamma i Sverige;.)


    Lustigt var också att i min journal så har en läkare jag aldrig träffat skrivit att Patienten kräver IL-dropp i hemmet. Va, sa jag? Enligt läkaren jag träffade är IL-dropp hokuspokus. Men helt ärligt hade ju denna tråd inte funnits utan denna hokuspokus;.)
    Stod också att jag gått runt till en massa olika läkare och det gillar de inte heller. Nähä, sa jag, men om man inte vill betala för medicinen själv får man ju gå runt för att få recept översatta. För min MVC-läkare skriver inte ut ett skit - hon hänvisar till IVF-kliniker.

    Hur som, bara en massa prat. Och så ska jag dit igen om några veckor för flödeskontroll och UL. Jag känner mig väl inte orolig egentligen - har ju varit på många UL och ska på RUL igen imorgon (hon hann inte med sist) men känner inte att någon riktigt har koll på mig. Min MVC gör inget i onödan så nu har jag  bytt - ska dit på fredag.

  • Redan47

    hre: Haha, jodu, vilka resultat har Sveriges att presentera på ivf???
    Intressant ändå hur jä.... Olika det är... Men, jag har ju inte en rad i journaler här förvisso, min läkare när jag presentera mina mediciner som tex pred, inga problem, det är så liten dos (10mg) och så milt. Det får jag fortsätta med, huvudsaken inte min värk blossar upp.... Fragmin, inga problem ta det du grav ut, trombyl sa jag att jag äter förebyggande havandeskp jaha... Fortsätt m den, vi tar ut den senare innan BF.
    Men du har ju neupogen oxå inte jag.
    För övrigt har Mvc varit tillbakadragna ich ser att spec har huvudansvar....haft olika bm varje gång. Men går till Mvc här hemma bara för att slippa de längre resorna till spec- ett förslag fr deras sida. Men jag får när som helst byta. Nu känner jag de spec håller koll plus det har jag på mig själv så Mvc lite layed -back låter det va. Ska väl dit tror jag nästa vecka. Urin prov bt ja sen vet jag inte mer. Anmält mig till höstens gravid sim gympa.

    Har du fortf dr d som konsult? Har du fått synpunkter på det?
    Har du tjockat på dig? Kram

    Sägerdet samma, SL , dags att byta alias! "Är lycklig " .

  • HRE

    Redan, ja, jag mailar fortfarande till Dr. D. men inte så ofta nu. Sist jag tog blodprover sa han att det såg bra ut och att jag kunde ta IL vid tillfälle! Så det fick jag i lördags. Ska trappa ner på Pred igen v. 24. Så det känns rätt så tryggt.

    Jag kan nog fortfarande lura människor som inte känner mig att jag bara är väldigt tjock om jag har rätt kläder! Min mage börjar precis under brösten så skulle mkt väl kunna vara en "tjockmage". Det är väl en månad sedan jag var hos BM och då hade jag gått upp 5 kilo och det tyckte de var helt ok. Men inte är det bara bebisarna som väger inte- jag äter mer än jag ska. Har iof avtagit lite nu med värmen och så blir man ju rätt så mätt snabbt.
    Kan fortfarande bli illamående men inte alls ofta. Värst är nästan att jag får kramp - tar magnesium och har gjort länge men får kramp ändå. Min BM säger stödstrumpor men nu på sommaren står jag hellre ut med kramperna faktiskt;.) Får även halsbränna ibland som gör riktigt ont men tycker Novaluzid hjälper.

    Min syster ska häromdagen att hittills har jag bara glidit igen graviditeten och hon har lite rätt. Inga stora besvär alls ju.

    Tycker alla vi här borde vara förskonade från grav besvär med tanke på hur resan dit varit!

    Och just det, ett hett tips till tvillingmorsorna här: Gå med i Tvillingar 2015 på Facebook - superbra grupp med massor med tips och råd.

  • bullenochgrisen

    Var på narkosbedömning idag. 7 dagar kvar till is.

    Var hos bm i torsdags förra veckan, hade bra blodtryck men en 1a på protein i urinen/ äggvita. Bm bad mig be sköterskorna på förlossningen idag att ta nytt urinprov samt blodtryck idag när jag var där. Från en 1a till en 2a på några dagar och så var blodtrycket lite högre. Fick ta blodprovet och blev inte släppt därifrån förens resultaten hade kommit tillbaka. De såg fina ut så sen fick vi åka hem. Ringde bm och ska dit på nya kontroller på torsdag igen. Ska man dra på sig en havandeskapsförgiftning nu också sista dagarna innan fl? Har inga direkta symtom för det förutom min extrema trötthet och ömma de vader som inte tar mig så långt längre, men jag antar att det är två helt normala symtom för att vara i vecka 39. Bara att hålla tummarna nu då, som om man inte hade nog att tänka på ks :(

  • zaq1234

    Bullen, vad har du för järn värde då? Tänkte på din trötthet?

    Nu är det inte långt kvar för dig. Hf vad jag förstår går över direkt efter förlossning. Har du huvudvärk?

    De verkar ju ha super koll på dig, bra det!!

  • Frk Röd

    Bra att de har koll på dig Bullen! Håller tummarna för att det ska gå bra och att du slipper hf nu när det bara är några dagar kvar tills du har ditt lilla mirakel i famnen.

  • bullenochgrisen

    Järnvärdet har sett fint ut hela graviditeten, även socker. Så vet inte vart denna extrema trötthet kommer ifrån, de på fl tyckte det lät helt normalt iallafall. Har inte ont i huvudet eller andra typiska symtom för hf så det är bara att hålla tummarna att blodtrycket inte stiger mer.

    Ja det känns tryggt att de har super koll på mig och att det bara är 6 dagar kvar till snitt nu, då slipper jag gå över tiden och utveckla hf ännu mer.

  • weeme

    HRE, så tråkigt att behöva höra sådant tjaffs. Hade vi alla kunnat få hjälp genom Svensk sjukvård hade vi väl valt det, men nu går det ju inte så varför tiger de inte bara och är glada att vi lyckats bli hjälpta trots Sverige!

    Bullen, vilken nedräkning, nu är det under en vecka kvar! Häftigt!! Håller tummarna för att det inte är HF alls.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus