• Gert

    Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

    Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Anonym (Kisse)

    Här sitter ni I "skrikvänstern" (ja tydligen kallar man folk "skrik" som inte har annan uppfattning) och hittar att liberal partier har minskat så och så mycket från just det året till ett annat. KD tex hade tex 1-2% när jag började följa politik I mitten av 70-talet. Samtidigt hade S ca 50%, det är relevant för mej.
    Någon här var tydligen aktiv redan förra sekelskiftet och tycler det är intressant att L har tappat halva stödet på 116år.
    Kanske dags att leva I nutid I stället....

  • FDFMGA
    Anonym (Kisse) skrev 2016-12-14 10:43:01 följande:
    Här sitter ni I "skrikvänstern" (ja tydligen kallar man folk "skrik" som inte har annan uppfattning) och hittar att liberal partier har minskat så och så mycket från just det året till ett annat. KD tex hade tex 1-2% när jag började följa politik I mitten av 70-talet. Samtidigt hade S ca 50%, det är relevant för mej.
    Någon här var tydligen aktiv redan förra sekelskiftet och tycler det är intressant att L har tappat halva stödet på 116år.
    Kanske dags att leva I nutid I stället....
    Nja, det är väl mest jag som här på FL använder begreppet skrikhögern.

    Men det vore mig främmande att använda detta utan precision. Skrikhögern avser högerpopulister som anser att SD borde bjudas in till samarbete och då i synnerhet personer med liten eller obefintlig förmåga till källkritik eller relevanskontroll.

    Men om du har det behovet får du gärna tycka att jag tillhör skrikvänstern. Eftersom vänster skiljer sig från höger innebär väl detta att jag anser att man inte ska samarbeta med ett rasistiskt parti och att jag vinnlägger mig om god källkritik och relevanskontroll när jag hänvisar till fakta på nätetSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Anonym (Kisse) skrev 2016-12-14 10:43:01 följande:

    Här sitter ni I "skrikvänstern" (ja tydligen kallar man folk "skrik" som inte har annan uppfattning) och hittar att liberal partier har minskat så och så mycket från just det året till ett annat. KD tex hade tex 1-2% när jag började följa politik I mitten av 70-talet. Samtidigt hade S ca 50%, det är relevant för mej.
    Någon här var tydligen aktiv redan förra sekelskiftet och tycler det är intressant att L har tappat halva stödet på 116år.
    Kanske dags att leva I nutid I stället....


    Förklara varför det är fel att bemöta inlägget om att socialdemokraterna har minskat med ca 30% sedan slutet på 90-talet med att påpeka att både Liberalerna och Kristdemokraterna har minskat med ca 60% under ungefär samma tidsperiod?
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-12-14 18:01:06 följande:
    Förklara varför det är fel att bemöta inlägget om att socialdemokraterna har minskat med ca 30% sedan slutet på 90-talet med att påpeka att både Liberalerna och Kristdemokraterna har minskat med ca 60% under ungefär samma tidsperiod?
    Eftersom det är irrelevant för grundfrågan som är hur ett parti som tidigare varit statsbärande och till stora delar format det moderna Sverige har förvandlats till ett parti bland andra.
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-12-14 19:51:58 följande:
    Eftersom det är irrelevant för grundfrågan som är hur ett parti som tidigare varit statsbärande och till stora delar format det moderna Sverige har förvandlats till ett parti bland andra.
    Grundfrågan?

    Tråden handlar om hur mycket S kan minska och då är det relevant att nämna att borgerliga partier som KD och L har tappat mer än vad S har gjort de senaste 20 åren.

    Tar vi exemplet med KD så pekar mycket på att de får lämna riksdagen nästa val.

    Tiden för sk statsbärande partier (partier som i princip har egen majoritet) är över i det flesta länder i västvärlden och detta är således inget som är unikt för Sverige eller S.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-12-14 10:36:26 följande:
    Inte alls osannolikt, så har det varit tidigare, så det finns alltså osannolikt i det.
    Du bara gissar eller tror, sen ljuger du om att välfärden och ekonomin är i fritt fall, men det förstår säkert alla som läser, eftersom dom vet att Sverige går bättre än på många decennier.

    Så bra att Sveriges största problem är att hitta folk till alla lediga jobb, och det har nog inte hänt sen 60-talet.
    Hade vi haft den arbetskraften tillgänglig, så hade vi troligen varit i absoluta toppen i tillväxtligan, nu får vi nöja oss med att bara vara bland dom bättre i Världen.
    Alltså, bara för att något har varit på ett sätt förr betyder inte det att det är sannolikt att det blir likadant igen. Det förstår du väl?

    Gissar framtida resultat gör vi ju allihop emn sedan kna en gisssning vara mer elel rmindre väl underyggd. Följer man sossarnas utveckling, i val och i undersöknigar sedan senaste valet finns det absolut inget som pekar på att de skulle kunna bli "överlägset störst".

    Du får ge en förklaring annat än "så har det varit förr" om du menar att S kan bli "överlägset störst" i nästa val.

    .
    Sedan är det ingen hemlighet att välfärden rasar samman i detta nu och att takten i förfallet accelerarat kraftigt de senaste 1-2 åren. Den smo sitter vid makten kommer att få ta ansvaret för detta vid nästa val.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2016-12-14 22:21:59 följande:
    .
    Sedan är det ingen hemlighet att välfärden rasar samman i detta nu och att takten i förfallet accelerarat kraftigt de senaste 1-2 åren. Den smo sitter vid makten kommer att få ta ansvaret för detta vid nästa val.
    Nej, det är ingen hemlighet att du och en del med dig ständigt skriker om att välfärden rasar samman och att förfallet accelererar.

    Jag skulle snarare vilja påstår att förmågan att göra rimliga bedömningar har minskat i vissa kretsar och att det intellektuella förfallet accelererar.

    Desutom är förfallet självförvållat. Vanan att byta enskilda exempel med varandra för att bevisa eller belysa generella fenomen är förödande för den intellektuella kapaciteten.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-12-14 22:21:59 följande:
    Alltså, bara för att något har varit på ett sätt förr betyder inte det att det är sannolikt att det blir likadant igen. Det förstår du väl?

    Gissar framtida resultat gör vi ju allihop emn sedan kna en gisssning vara mer elel rmindre väl underyggd. Följer man sossarnas utveckling, i val och i undersöknigar sedan senaste valet finns det absolut inget som pekar på att de skulle kunna bli "överlägset störst".

    Du får ge en förklaring annat än "så har det varit förr" om du menar att S kan bli "överlägset störst" i nästa val.

    .
    Sedan är det ingen hemlighet att välfärden rasar samman i detta nu och att takten i förfallet accelerarat kraftigt de senaste 1-2 åren. Den smo sitter vid makten kommer att få ta ansvaret för detta vid nästa val.
    Ja jag förstår det, men frågan är om du gör det, då du förnekar att inte S kan bli lika stora igen, alla partier kan snabbt förändras idag

    Varför S kan bli störst, tja det får du fråga väljarna om, det är dom som som avgör det.
    Men att väljarna inte är dumma, det tar bara tid att föra ut vad som händer till dom.
    Så när dom inser hur bra Sverige går, och var problemen finns, då kan det snabbt bli till en stor fördel för S.

    Och när alla partier utom S gör allt för slita sönder Sverige, och som för ut den politiken med rena lögner, så behövs ett parti som går motsatt väg, och ser till att det som är hela Sveriges angelägenheter inte blir till lokala frågor.

    Ja det är en väl bevarad hemlighet att Sverige rasar samman, nej förresten det är en lögn och inget annat.
    Sverige går bättre än på många årtionden, och de systemproblem vi har dragit på oss är inte värre än att dom kan lösas.
    Och det är inte pengar som saknas, Sveige är rikare än nånsin tidigare, mycket rikare, men vi saknar arbetskraft, och vi saknar dugliga ledare i kummuner och landsting, och då är det svårt att rätta till de problem vi har.

    Tack-o-lov så inser allt fler att det är där vi måste söka lösningarna, då landstingen helt tappat greppet om sin verksamhet, och detsamma kan sägas om många kommuner, antagligen för att dom som bestämmer har för låga krav på sig, och inget eller nästan inget eget personligt ansvar.
    Dom vet inte vad dom ska göra, och då kommer givetvis det sedvanliga gnället om mer pengar.

    Det här är systemfel som Sverige haft länge, och som måste jobbas bort.
    Vi ser hur illa det är mest varja dag, t.ex genom de fullständigt galna och lagvidriga upphandlingar som sker.

    Det är bara en tidsfråga innan landstingen försvinner i sin nuvarande form, och att kommunallagen måste ses över står helt klart.
    Den lagen måste förändras så att det som ligger i hela Sveriges intresse, inte ska kunna saboteras på kommunal nivå.

    Sverige måste bli ett mer enhetligt land igen, där vi alla hjälps åt att dra åt samma håll, och där vi delar rättvist på inkomster och utgifter, och löser problemen tillsammans.
    Vi måste bryta utvecklingen där Sverige allt mer slits sönder, ivrigt påhejade av högerextremisterna SD.

    Och ena Sverige det kan vi göra, om vi bara håller SD helt utanför allt vad makt heter, för SD:s agenda är att slita sönder Sverige, för att skapa förutsättningar för deras politik, så arbetar alltid extremister, politiska som religösa.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Anonym (Kisse)
    KillBill skrev 2016-12-14 18:01:06 följande:
    Förklara varför det är fel att bemöta inlägget om att socialdemokraterna har minskat med ca 30% sedan slutet på 90-talet med att påpeka att både Liberalerna och Kristdemokraterna har minskat med ca 60% under ungefär samma tidsperiod?
    Man kan ju få det att låta otroligt absurt med statistic, précis som du gör.
    Jag kan då saga att S var ca 100% större då jag började följa politken I början av 70-talet. VIlket ju stammer men är en aning missvisande.
    KD är 300% större än vid den tidpunkten också för den delen.
  • K Markatta
    Världsmedborgare skrev 2016-12-15 10:06:42 följande:
    Sverige måste bli ett mer enhetligt land igen, där vi alla hjälps åt att dra åt samma håll, och där vi delar rättvist på inkomster och utgifter, och löser problemen tillsammans.
    Vi måste bryta utvecklingen där Sverige allt mer slits sönder, ivrigt påhejade av högerextremisterna SD.
    Separatism är något som förespråkas allt mer av nyvänstern som ingått en ohelig allians med religiösa mörkerkrafter. Det gäller allt från könsapartheid på badhus till sammankomster enbart för "rasifierade".
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?