• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • GoC
    999 skrev 2015-08-31 19:22:42 följande:
    Den tiden fick vi först, men sen såg hon att de hade en ledig tid 6/10 också, så då bokade vi den istället :) 
    Hon sa att om vi ville komma den 22/10, så skulle vi få tid med läkaren som utför mikro-tese, Jörgen tror jag han heter,  men om vi ville ha en tidigare tid så var det en annan läkare som hade en ledig tid då.  Egentligen hade jag helst velat träffa han, men det kändes viktigare att få en tid tidigare. Hon sa att alla ändå blir involverade i ens vård, oavsett vilken läkare man träffar vid läkarbesöket. 

    Skönt att ni är igång nu i alla fall! Nu vet ni vad ni väntar på, det är jobbigare att vänta när man inte vet hur länge man måste vänta. 
    Vi har bokat en telefontid imorgon kl 14:30 då vi ska ställa lite frågor angående nefrysning av spermier bland annat. Då hoppas vi också få en tid för att få komma till Göteborg och då vi redan har skickat ner våra journaler så hoppas vi på att få en tid för själva undersökningen. Hur tänker ni kring den. Är ni beredda att även betala 52.000 kr om det behövs utan garantier? Vi är osäkra där... så mycket pengar som skulle kunna gå till behandlingar...
  • 999
    GoC skrev 2015-08-31 19:50:00 följande:

    Vi har bokat en telefontid imorgon kl 14:30 då vi ska ställa lite frågor angående nefrysning av spermier bland annat. Då hoppas vi också få en tid för att få komma till Göteborg och då vi redan har skickat ner våra journaler så hoppas vi på att få en tid för själva undersökningen. Hur tänker ni kring den. Är ni beredda att även betala 52.000 kr om det behövs utan garantier? Vi är osäkra där... så mycket pengar som skulle kunna gå till behandlingar...


    Det är klurigt, men vi är nog beredda att göra det. Det svider ja, men eftersom vi inte kan tänka oss andra alternativ, åtminstone inte förrän vi uttömt alla andra möjligheter, så är det priset vi får betala för att antingen få ett barn eller för att slippa tänka "tänk om..." om 20 år. Önskar vi hade sluppit det, jag hade hellre gjort annat för pengarna, men sån tur hade inte vi.
  • MariaC
    999 skrev 2015-08-31 19:22:42 följande:

    Den tiden fick vi först, men sen såg hon att de hade en ledig tid 6/10 också, så då bokade vi den istället :) 

    Hon sa att om vi ville komma den 22/10, så skulle vi få tid med läkaren som utför mikro-tese, Jörgen tror jag han heter,  men om vi ville ha en tidigare tid så var det en annan läkare som hade en ledig tid då.  Egentligen hade jag helst velat träffa han, men det kändes viktigare att få en tid tidigare. Hon sa att alla ändå blir involverade i ens vård, oavsett vilken läkare man träffar vid läkarbesöket. 

    Skönt att ni är igång nu i alla fall! Nu vet ni vad ni väntar på, det är jobbigare att vänta när man inte vet hur länge man måste vänta. 


    Å! Vilken tur att ni fick en tidigare, annars kanske vi hade fått vänta till november :)

    Vi fick inte reda på vilken läkare vi skulle till för hon sa att schemat inte var klart än.

    Då blir det ungefär två veckor mellan första besöket och Mikro-Tese, för er? Så himla skönt att slippa vänta typ 3 månader...

    Känns så himla gott att vara i "rullning" nu ja :)
  • MariaC
    GoC skrev 2015-08-31 19:50:00 följande:

    Vi har bokat en telefontid imorgon kl 14:30 då vi ska ställa lite frågor angående nefrysning av spermier bland annat. Då hoppas vi också få en tid för att få komma till Göteborg och då vi redan har skickat ner våra journaler så hoppas vi på att få en tid för själva undersökningen. Hur tänker ni kring den. Är ni beredda att även betala 52.000 kr om det behövs utan garantier? Vi är osäkra där... så mycket pengar som skulle kunna gå till behandlingar...


    Ja, vi har bestämt oss att vi vill lägga de pengarna. Annars kommer vi gå och tänka "tänk om" resten av livet..
  • 999
    MariaC skrev 2015-08-31 20:54:05 följande:

    Å! Vilken tur att ni fick en tidigare, annars kanske vi hade fått vänta till november :)

    Vi fick inte reda på vilken läkare vi skulle till för hon sa att schemat inte var klart än.

    Då blir det ungefär två veckor mellan första besöket och Mikro-Tese, för er? Så himla skönt att slippa vänta typ 3 månader...

    Känns så himla gott att vara i "rullning" nu ja :)


    Vad menar du med att det blir två veckor emellan för oss? Jag tror att du måste ha missförstått mig. När vi ringde för att boka en tid så sa personen jag talade med att det fanns en läkartid för konsultation den 22/10 och då eventuellt med samma läkare som också utför mikro-tese. Men sedan såg hon att det även fanns en läkartid den 6/10, men med en annan läkare. Vi har alltså inte bokat någon tid för mikro-tese, vi ska bara på konsultation. Och den läkare man får träffa på konsultationen är också den läkare som blir ens ansvarige läkare, dvs. den som planerar ens vård. Ni kommer få en mapp med information om det. Vi fick det dagen efter att vi hade bokat tid.
  • MariaC
    999 skrev 2015-08-31 21:03:23 följande:

    Vad menar du med att det blir två veckor emellan för oss? Jag tror att du måste ha missförstått mig. När vi ringde för att boka en tid så sa personen jag talade med att det fanns en läkartid för konsultation den 22/10 och då eventuellt med samma läkare som också utför mikro-tese. Men sedan såg hon att det även fanns en läkartid den 6/10, men med en annan läkare. Vi har alltså inte bokat någon tid för mikro-tese, vi ska bara på konsultation. Och den läkare man får träffa på konsultationen är också den läkare som blir ens ansvarige läkare, dvs. den som planerar ens vård. Ni kommer få en mapp med information om det. Vi fick det dagen efter att vi hade bokat tid.


    Jaha, då fattade jag fel :)
  • GoC

    Vi känner också självklart att vi skulle vilja göra undersökningen oavsett... men 52.000kr.... Har hört att man kan göra bruttolöneavdrag hos vissa arbetsgivare. Kan ju vara värt att kolla upp den möjligheten. Å andra sidan kan jag känna att är det det vi vill veta om det finns eller inte så kan det ju räcka med de 20.000 kr... men vi får se vad läkarna säger idag... de ska ringa på em och jag hoppas att de kollat våra journaler så att vi kan komma någonstans. Jag är så glad att jag har er här i tråden att bolla med! Skulle bli galen annars! Hru mår ni i övrigt? Det här gör mig så ledsen att jag inte sover om nätterna.... minns inte när jag sov en hel natt senast... Jag somnar på kvällen men vaknar oftast mellan 1:30-2:00 och är sedan vaken till runt 5-tiden... och det gör jag att jag mår ännu sämre.

  • MariaC
    GoC skrev 2015-09-01 11:07:31 följande:

    Vi känner också självklart att vi skulle vilja göra undersökningen oavsett... men 52.000kr.... Har hört att man kan göra bruttolöneavdrag hos vissa arbetsgivare. Kan ju vara värt att kolla upp den möjligheten. Å andra sidan kan jag känna att är det det vi vill veta om det finns eller inte så kan det ju räcka med de 20.000 kr... men vi får se vad läkarna säger idag... de ska ringa på em och jag hoppas att de kollat våra journaler så att vi kan komma någonstans. Jag är så glad att jag har er här i tråden att bolla med! Skulle bli galen annars! Hru mår ni i övrigt? Det här gör mig så ledsen att jag inte sover om nätterna.... minns inte när jag sov en hel natt senast... Jag somnar på kvällen men vaknar oftast mellan 1:30-2:00 och är sedan vaken till runt 5-tiden... och det gör jag att jag mår ännu sämre.


    Vi inväntar just nu svar från min sambos jobb ang bruttolöneavdrag. Hoppas vi får det för det kommer ju göra stor skillnad ekonomiskt.

    Vad sa de när ni pratade i telefon? Till mig sa de att de kommer plocka mina ägg samtidigt som ev Mikro-Tese pga att de ökar chanserna. Men man måste väl få välja själv då man betalar för vården?

    Jobbigt att du sover så dåligt. Sömnen är ju verkligen något avgörande. Jag har själv inga problem med sömnen och det är jag så himla glad för, jag skulle nog rasa ihop vissa dagar om jag inte fick sova.
    För mig går måendet mycket upp och ner. Just nu när vi bara går och väntar och det är så långt kvar till besöket så känns allt så abstrakt. Så just nu känns det inte så jättejobbigt för jag kan inte riktigt greppa situationen. Men vissa dagar kommer det över mig och då blir det jobbigt.
    Känner också på jobbet att jag ibland har svårt att koncentrera mig och fokusera. Men jobbet är en av mina stora räddningar, älskar mitt jobb!
    Sen har jag våra underbara djur och då framförallt hundarna, som gör att det känns lättare. Har i och för sig dåligt samvete att jag inte orkar träna med dem nånting just nu pga det här som vi går igenom, men jag tror de förstår...
    Vi är också mitt uppe i att ev köpa loss en gård från en bonde så vi planerar mycket inför det. Jag kan säga att jag är evigt tacksam mot livet att jag har detta roliga att fokusera på mitt i allt, jag hade inte fixat att bara gå och tänka på det jobbiga..

    Jobbar du eller är du sjukskriven? Har ni någon samtalskontakt som ni gå hos?
  • Hannis83

    Jag läser och tänker på er alla även om jag inte alltid kommenterar :)

    Idag hände något stort för oss :) Något som vi väntat på i exakt ett år, nio månader och 15 dagar på. Idag kom det magiska samtalet!!! Äntligen är vi framme i kön och det har blivit vår tur! Om en månad får vi hoppa på tåget igen och dra vidare mot nästa anhalt och förhoppningsvis är vi ett steg närmre till vår familj. Kan inte riktigt beskriva hur det känns men det är många blandade känslor; superglad och vettskrämd på samma gång. Hoppet är i alla fall tillbaka om så än för en kort stund men för första gången på evigheter högg det inte till i hjärtat när jag på FB fick syn på ytterligare en bild på en nykläckt bebis liggandes på sin mammas mage. Känslan var helt annorlunda, det var värme som spred sig i hela kroppen. Även om jag inte vågar hoppas för mycket så måste jag ändå försöka. Tänk om några månader kanske det är jag :) 

  • GoC

    Stort Grattis till er Hannis83. Måste va jätteskönt att Äntligen vara framme i kön! Nu håller vi våra tummar för er!

    Hur gör det för er andra? Vad händer och hur mår ni? Kram

Svar på tråden Avsaknad av spermier