• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • AnneOfGreenGables

    Kan förresten lägga till att jag skrev härinne på Familjeliv när vi höll på med den första donorinsemination och där var en annan kvinna som skrev aktivt i samma tråd. Vi bodde i samma län, jobbade inom samma yrke och bådas sambo hade Klinefelters och båda skulle börja med donorinsemination. Då blev man lite fundersam, och efter ett tag visade det sig att hon var en tidigare kollega som jag till och med hade på Facebook. Världen är liten ibland :)

  • Kajsakaj
    AnneOfGreenGables skrev 2016-01-25 16:12:39 följande:

    Hej!

    Ville bara berätta vår historia. Vi försökte bli gravida för 6? år sedan. När det hade gått nästan ett år tänkte jag kolla upp varför min mens alltid hade varit så oregelbunden. Jag trodde inte riktigt det betöd något, tänkte mer att det var ett sätt att testa möjligheten att få påbörja fertilitetsutredning snabbare än efter 1 år av försök. Tog sambon med till kliniken. Läkaren konstaterade med ultraljud att jag har PCOS, enligt henne ett klassiskt fall, och hon tyckte att vi skulle kolla sambon också. Jag fick Pergotime så länge och sambon gick och lämnade spermprover. Senare damp det ner ett brev om att de inte hade hittat några spermier. Sambon blev förkrossad. Han fick en remiss till en androlog och där tog de blodprover. Sen kom vi till samtal där de berättade att han har Klinefelters. Vi kom fram till att det inte var värt att försöka med biopsier, både för att då lät det som att det stort sett aldrig hade hänt att man hade hittat spermier, samtidigt som sambon inte ville riskera att ge Klinefelter vidare till sitt barn. Vi undersökte därför donorinsemination. Innan svaret på spermieprovet hade sambon frågat om jag såg spermiedonation som en möjlighet (innan vi visste att där var något fel) och då kunde jag inte tänka mig det. När vi sen fick svaret kände jag plötsligt att då var spermiedonation inga problem, bara vi fick barn. Vi valde CFC i Danmark då där var 1-2 års väntetid i Sverige, man kunde inte välja anonym donor, och enligt folk härinne kunne man inte ens välja utseende på donatorn så denna kunde likna sambon. Dessutom var de just på CFC också experter på PCOS. Jag ringde dit och vi kunde komma dit redan efter min nästa menstruation. Sen blev det hormonpiller, ultraljudkoll av äggens storlek med jämna mellanrum och när de hade rätt storlek gav jag mig själv en ägglossningsspruta och inseminerades 1-2 dygn efteråt. Vi var beredda på att det kunde ta många försök att bli gravid, men till vår stora förvåning blev jag gravid på första försöket! När jag var höggravid ringde de om att nu hade det blivit vår tur att komma till samtal inför insemination. Kunde bara svara att det behövdes inte längre ;) När det var dags för syskon lyckades vi i andra försöket! Vi vill gärna ha ett tredje barn en gång, men vi har bara 1 försök kvar i spermiebanken och donatorn har slutat donera, så jag funderar en del över ifall vi inte lyckas i första försöket, då blir inte barnet helsyskon med våra två barn, vilket känns sådär. Att det sen blev funktionshinder och barncancer är sånt som man riskerar när man väljer att skaffa barn.


    Hej! Vad skönt att höra om någon som så självklart valt donatorinsemination. Min sambo har ju varit inne lite på samma grej, att strunta i biopsier, men vi har ändå valt att göra det. Han har också klinefelters syndrom. Var har du fått information om att det aldrig hittas spermier? Det jag har läst säger nämligen det motsatta; 50% chans med mikrotese. Och jag har försökt att hitta "negativa" resultat eller vad man ska kalla det haha.

    Vi har väl i princip ställt in oss på donator, men jag kan ändå inte släppa tanken på mikrotese. Inte direkt för att jag har några problem med donator men för att jag bara vill veta! Först och främst ska vi göra nålbiopsin.

    Vad har din man för symtom på klinefelters och vilken klinik/läkare hade ni kontakt med? Har du något tips till oss som relativt nyligen fått diagnosen? Får han testosteronbehandling?

    Hur oregelbunden var din mens och hade du fler symtom på PCOS?

    Grattis till två underbara barn! Beklagar verkligen att ni alla fyra får kämpa med sjukdom och allt vad det medför.
  • 999

    Idag har vi pratat med Göran. Han tyckte att vi ska boka in en tid för microtese snart, även om vi vill vänta några månader med ingreppet, eftersom det är väntetider. Nu sa han att vi har en chans på ca 30-50% så det är superbra odds jämfört med vad de först sa, 10-20%.

  • MariaC
    999 skrev 2016-02-01 13:58:36 följande:

    Idag har vi pratat med Göran. Han tyckte att vi ska boka in en tid för microtese snart, även om vi vill vänta några månader med ingreppet, eftersom det är väntetider. Nu sa han att vi har en chans på ca 30-50% så det är superbra odds jämfört med vad de först sa, 10-20%.


    Låter ju klart mer positivt!! När har ni tänkt göra det?
  • 999
    MariaC skrev 2016-02-01 20:18:47 följande:

    Låter ju klart mer positivt!! När har ni tänkt göra det?


    Ja det låter mer hoppfullt, han berättade att han hade en annan man häromdagen, med exakt samma bakgrund som min man och där hittade de spermier via mikrotese...

    En barnmorska kommer ta kontakt med oss nästa vecka tror jag det var och boka en tid för mikrotese och tala om när jag ska börja min IVF-behandling. Göran sa att det är lite väntetider så det är bra om vi bokar in det redan nu. Vi vill vänta med mikrotesen till någon gång under våren tidigast. Min man går ju på akupunktur och äter naturläkemedel så vi vill vänta ut det först och se om det ger något.
  • MariaC
    999 skrev 2016-02-01 20:30:32 följande:

    Ja det låter mer hoppfullt, han berättade att han hade en annan man häromdagen, med exakt samma bakgrund som min man och där hittade de spermier via mikrotese...

    En barnmorska kommer ta kontakt med oss nästa vecka tror jag det var och boka en tid för mikrotese och tala om när jag ska börja min IVF-behandling. Göran sa att det är lite väntetider så det är bra om vi bokar in det redan nu. Vi vill vänta med mikrotesen till någon gång under våren tidigast. Min man går ju på akupunktur och äter naturläkemedel så vi vill vänta ut det först och se om det ger något.


    Ok! Med tanke på att de är de enda som gör Mikro-tese så är det klart de blir väntetider. Tur de snart är två som utför.

    Jag skulle börjat med min behandling i fredags men vi bestämde oss för att vänta en månad till.
  • 999
    MariaC skrev 2016-02-01 20:47:53 följande:

    Ok! Med tanke på att de är de enda som gör Mikro-tese så är det klart de blir väntetider. Tur de snart är två som utför.

    Jag skulle börjat med min behandling i fredags men vi bestämde oss för att vänta en månad till.


    Jaså, varför väntar ni?

    Göran sa till min man att han känner sig hoppfull i vårt fall. Plötsligt känner jag mig också lite positiv. Men vill inte tro och hoppas för mycket.
  • 999
    lompan skrev 2016-02-02 10:08:38 följande:

    Hur tar man kontakt med carlanderska? Är det bara ringa?


    Ja precis. Ni ringer och bokar ett första möte med en av läkarna och sen kommer ni överens om hur ni kan/vill gå vidare.
Svar på tråden Avsaknad av spermier