• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Micke
    Ulltand skrev 2015-10-24 21:06:23 följande:
    Det du länkar till är ett politiskt svar helt utan underbyggd forskning (upp i det blå) av Anna Karin Hatt (C).

    Ursprungligt Inlägg av Wijkmann bygger på etablerad forskning från Oxford.

    För att visa att ett forskningsresultat är fel räcke det inte med att sträcka sig efter partiprogrammet. Jag har heller aldrig hört någon som med trovärdighet kunnat kritiserat analysen.
    Och forskningsrapporten från Oxford säger ingenting om antalet arbetstillfällen. Den säger enbart att främst låglönejobb (okvalificerade) riskerar att ersättas och att ska man skola om sig så är det jobb med sociala och kreativa färdigheter som kommer att efterfrågas. 

    Wijkmann slänger sig bara diffust med "De flesta forskare bedömer dessvärre att mängden nya jobb är långt färre än de som försvinner. " 

    Jag har inte sett ngn sådan rapport som stödjer det påståendet. Har du? 
  • Ulltand

    Har du läst Oxfordrapporten och tror du Wijkmann hittar på i DN??? Om han gjort det tror du då inte att någon skulle ha protesterat.

    Det är redan idag en oproportionerligt stor arbetslöshet bland invandrare. När kraven höjs än mer och jobben minskar i antal är ju utgången inte svår att förutspå.

    Läs gärna Schlingmanns analys av läget. Jurister, läkare mm påverkas om än i mindre utsträkning initialt.

    www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/per-schlingmann-arbetslinjen-ar-dod-lange-leve-arbetslusten/

  • Micke
    Ulltand skrev 2015-10-24 21:43:18 följande:

    Har du läst Oxfordrapporten och tror du Wijkmann hittar på i DN??? Om han gjort det tror du då inte att någon skulle ha protesterat.

    Det är redan idag en oproportionerligt stor arbetslöshet bland invandrare. När kraven höjs än mer och jobben minskar i antal är ju utgången inte svår att förutspå.

    Läs gärna Schlingmanns analys av läget. Jurister, läkare mm påverkas om än i mindre utsträkning initialt.

    www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/per-schlingmann-arbetslinjen-ar-dod-lange-leve-arbetslusten/


    Ja givetvis ögnade jag igenom Oxfordrapporten. 

    Hittar på, tjaa, han hänvisar till "de flesta forskare" utan att ange vilka de skulle vara. Jag hittar inga sådana forskare. Gör du? 

    Schlingmann verkar ju helt vara inne på samma linje som mig. Man kommer hitta på nya arbetsuppgifter. 

    "Innebär då detta att uppgifterna tar slut och att vi människor måste börja dela på dessa? Många av oss kommer säkert att välja att arbeta mindre, men min uppfattning är att det inte alls behöver bli så. Det som händer är att det behövs färre människor för att göra det som har gjorts av människan, men det säger inget om framtiden.

    Framtiden och framtidens arbeten ligger sist och slutligen i händerna på oss människor och här finns skäl att ha en hög tilltro. Trots domedagsprofeter har människan om och om igen genom sin skaparkraft och uppfinningsrikedom lyckats utveckla nya uppgifter. Människan är i grunden nyfiken och kreativ, ständigt på jakt efter att utforska nya gränser. Det är jag säker på kommer ske också denna gång."

  • Ulltand
    Micke skrev 2015-10-24 21:49:29 följande:

    Ja givetvis ögnade jag igenom Oxfordrapporten. 

    Hittar på, tjaa, han hänvisar till "de flesta forskare" utan att ange vilka de skulle vara. Jag hittar inga sådana forskare. Gör du? 

    Schlingmann verkar ju helt vara inne på samma linje som mig. Man kommer hitta på nya arbetsuppgifter. 

    "Innebär då detta att uppgifterna tar slut och att vi människor måste börja dela på dessa? Många av oss kommer säkert att välja att arbeta mindre, men min uppfattning är att det inte alls behöver bli så. Det som händer är att det behövs färre människor för att göra det som har gjorts av människan, men det säger inget om framtiden.Framtiden och framtidens arbeten ligger sist och slutligen i händerna på oss människor och här finns skäl att ha en hög tilltro. Trots domedagsprofeter har människan om och om igen genom sin skaparkraft och uppfinningsrikedom lyckats utveckla nya uppgifter. Människan är i grunden nyfiken och kreativ, ständigt på jakt efter att utforska nya gränser. Det är jag säker på kommer ske också denna gång."


    Nej man kommer inte att hitta nya avlönade arbetsuppgifter i samma omfattning som de försvinner! Det är ju det som är poängen och en vädjan från Wijkman att inse och vad oxfordrapporten förutsäger.

    Färre människor för att göra det vi behöver är precis samma sak som ökad arbetslöshet. Vi måste allstå på något sätt dela på de intäkter som allt färre människor producerar.

    Allt annat i citatet är tyckande och tro.
  • Micke
    Ulltand skrev 2015-10-24 22:24:01 följande:
    Nej man kommer inte att hitta nya avlönade arbetsuppgifter i samma omfattning som de försvinner! Det är ju det som är poängen och en vädjan från Wijkman att inse och vad oxfordrapporten förutsäger.

    Färre människor för att göra det vi behöver är precis samma sak som ökad arbetslöshet. Vi måste allstå på något sätt dela på de intäkter som allt färre människor producerar.

    Allt annat i citatet är tyckande och tro.
    Rapporten från Oxford säger ingenting om det. Det pratar bara om påverkan på dagens jobb och inte på framtidens jobb. 

    However, we make no attempt to forecast future changes in the occupational composition of the labour market. While the 2010-2020 BLS occupational em- ployment projections predict US net employment growth across major occupa- tions, based on historical staffing patterns, we speculate about technology that is in only the early stages of development. This means that historical data on the impact of the technological developments we observe is unavailable.21 We therefore focus on the impact of computerisation on the mix of jobs that existed in 2010. Our analysis is thus limited to the substitution effect of future computerisation. 


  • Moderno
    Micke skrev 2015-10-24 20:46:17 följande:

    Och ändå är det historiska iakttagelser som man använder som grund i den rapport som hänvisas till i tråden. 

    Men jag säger ingenting om att fler jobb kommer automatiseras och att det finns en risk att fler blir arbetslösa. Det jag vänder mig emot är påståenden att 50% av arbetstillfällena försvinner om 20 år. Det är inte ngt som ngn forskare påstått. Men har enbart pratat om jobb.

    Dock brukar folk med för mkt fritid alltid hitta på nya jobb. Varför skulle folk lyckas med onödiga jobb som genusforskare, jobbcoach, spå i tarotkort eller skaffa sig en karriär genom att kn*lla på tv..  


    Det kan ju också vara en semantisk fråga, hur man definerar arbetstillfällen, sysselsättning etc.

    Sysselsättning i scb:s statistik kan tydligen innebära en timmes praktik i veckan. Har lite svårt att skilja det från arbetslöshet i någon slags traditionell bemärkelse.

    Men visst, om man räknar in alla slags sysselsättningar, t.ex. att dricka kaffe och få medborgarlön, så kan det säkert stämma att sysselsättningen inte kommer att minska genom teknikomställning (eller spå i tarotkort och det andra du nämner). Om man däremot frågar hur mycket personal framtida företag behöver, tror jag inte att vi kommer att se en stigande trend. Men detta är naturligtvis bara spekulationer (som så mycket annat).
  • themia
    familjenstyg skrev 2015-10-24 18:29:41 följande:
    Det finns vissa oklarheter som gör att man nog bör titta närmare på om invandringen verkligen varit så bra för landet Sverige som det sägs. Bland annat var antalet förtidspensionärer bland de som kom hit som arbetskraftsinvandrare betydligt högre än för de infödda.

    Även om man tittar längre tillbaks så tycks invandringens positiva effekter för landet Sverige vara  något tveksamma. En mer cynisk historiker (eller populärhistoriker, minns inte vem) hade en teori om att invandringen främst var bra för kungen eftersom det var lättare att hålla reda på och beskatta invandrarna.
    Historierevision har aldrig varit ett lyckat ämne
  • themia
    familjenstyg skrev 2015-10-24 18:47:38 följande:
    Religionen är av underordnad betydelse. Det som har betydelse är den kulturella bakgrunden och synen på världen med normer och värderingar som i stor och smått skiljer sig från den svenska mittfåran. Jag rekommenderar en genomläsning av boken "Hedersmordet på Pela" av Lena Katrina Swanberg.  Den bör finnas på närmsta bibliotek och bör kunna fungera som en första introduktion till hur stora och genomgående de kulturella skillnaderna kan vara.

    Ditt "dom är precis som vi" visar bara på en oförståelse för andra människor och deras kulturella bakgrund. Notera att jag inte lagt in någon värdering i att människor från olika kulturer är olika utan bara konstaterat att det är så.  Till skillnad från de som säger att "de är som vi" erkänner jag att det finns skillnader och är beredd att erkänna att just vår svenska världssyn inte med nödvändighet är den enda rätta.
    Att hederskulturen existerar i delar av världen år ett tragiskt faktum, men naturligtvis inget vi kan tolerera.
    I Sverige gäller svenska lagar, och de som inte kan acceptera det har ingen plats här.
  • Ulltand
    Micke skrev 2015-10-24 22:42:33 följande:

    Rapporten från Oxford säger ingenting om det. Det pratar bara om påverkan på dagens jobb och inte på framtidens jobb. 


    However, we make no attempt to forecast future changes in the occupational composition of the labour market. While the 2010-2020 BLS occupational em- ployment projections predict US net employment growth across major occupa- tions, based on historical staffing patterns, we speculate about technology that is in only the early stages of development. This means that historical data on the impact of the technological developments we observe is unavailable.21 We therefore focus on the impact of computerisation on the mix of jobs that existed in 2010. Our analysis is thus limited to the substitution effect of future computerisation. 
    Läs ovan text igen. Där står två saker av stor vikt.

    1. Historiska data ligget *inte* till grund för rapporten. Detta då de teknologier som tar över

    jobben i nuläget är i ett tidigt utvecklingsstadium.

    2. Hur sammansättningar av framtidens jobb ser ut vet man inte.

    Sedan måste man dra en egen slutsats utifrån att manskiner gör saker bättre än människor men utan lönekostnad. Wijkman och Schlingmann uttrycker det på olika sätt. " Mer fritid" resp. " Högre arbetslöshet"

    Frågan är enormt stor men vad den då betyder för invandringen, PUT, Sveriges ekonomi etc är väl en lämplig avgränsning i den här tråden.
  • Micke
    Ulltand skrev 2015-10-25 08:20:18 följande:
    Läs ovan text igen. Där står två saker av stor vikt.

    1. Historiska data ligget *inte* till grund för rapporten. Detta då de teknologier som tar över

    jobben i nuläget är i ett tidigt utvecklingsstadium.

    2. Hur sammansättningar av framtidens jobb ser ut vet man inte.

    Sedan måste man dra en egen slutsats utifrån att manskiner gör saker bättre än människor men utan lönekostnad. Wijkman och Schlingmann uttrycker det på olika sätt. " Mer fritid" resp. " Högre arbetslöshet"

    Frågan är enormt stor men vad den då betyder för invandringen, PUT, Sveriges ekonomi etc är väl en lämplig avgränsning i den här tråden.
    1:Historiska data nyttjar man i SFS rapport för att spå framtiden. Troligen inte så klokt men däremot är det intressant att se hur andra skiftningar i samhället har påverkat oss. 

    2: Nej just det. Det vet man inte, utan där får var och en dra sina egna slutsatser. För att producera det vi behöver idag, så kommer färre behövas. Men backa 20 år, finns i princip ingen som hade ett jobb kopplat mot internet då. Vilka behov får vi framöver, och vilka kommer att sysselsättas i de branscherna? 

    Du däremot hävdar ju att det finns forskning som säger att 50% av arbetstillfällena ska vara borta och att det inte är ngn tro och tyckande utan fakta. Du har ännu inte visat ngn sådan forskning. 

    "Det finns seriös forkning på områder (inget tro och tyck) vi är i ett skifte nu, förr ersattes muskelkraft av motorer etc nu är det helt andra typer av jobb som försvinner. Runt 50 % arbetstillfällen kvar om 20 år, då inräknat också nya jobb som apputvecklare etc."

    "Som sagt detta är forskning och inte något "tyck eller tro." Vill du argumentera att forskarna har fel måste du börja med att sätta dig in i deras resultat."

    "Men har du läst rapporten eller inte! Det står tydligt att de nya jobben som tillkommer inte är i närheten av de som försvinner i antal!"

    Jo, jag har nu gjort det, och det du säger stämmer inte. Det är dina egna slutsater utifrån rapporten, då du gissar, tror och tycker att inte lika många jobb som försvinner kommer att skapas. Du har dock inget stöd i forskningen av det hela. 

    När det gäller invandringen och jobbmarknaden så har jag redan skrivit (många ggr):
    "Men som jag sagt så många ggr nu, om matchningen mellan de nya jobben och befolkningen inte stämmer så får man problem. " 

    Så ja, vi behöver satsa mer på utbildning i Sverige. Även ngn typ av lärlingsjobb tror jag vore bra, och då syftar jag inte bara på lärlingsjobb när det gäller att bli murare eller snickare etc, utan ngn variant där man kan få gå med och lära sig ny teknik. Jag tror nämligen att ny teknik utvecklas fortare än vad traditionella högskoleutbildningar hinner med. Innan de har tagit fram en utbildning är tekniken redan gammal. Kan man få möjlighet att gå som lärling under en begränsad period så kan man möjliggöra att man hoppar mellan olika branscher utan att kostnaden blir allt för hög för företagen. 
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?