• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Lars E

    Nu föreslår skräppartiet (alla vet vilket) att om du inhyser en flykting i ditt hem ska du få 2000kr(månad i ersättning av skattepengar. Låter det lockande?

  • Flash Gordon
    Lars E skrev 2015-11-06 09:04:53 följande:
    Nu föreslår skräppartiet (alla vet vilket) att om du inhyser en flykting i ditt hem ska du få 2000kr(månad i ersättning av skattepengar. Låter det lockande?
    Vadå?

    Var står det om något sådant?

    Länk tack.
  • K Markatta

    www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-den-som-tar-emot-flyktingar-i-sitt-hem-ska-fa-betalt

    Den stora strömmen av flyktingar till Sverige gör nu att Miljöpartiet föreslår en ny boendeform för asylsökande. Tanken är att den som tar emot en flykting i sitt hem ska få betalt för detta.

    - Man kanske kan få ungefär 2.000 kronor i månaden för att inhysa en person hemma hos sig, säger Magda Rasmusson (MP), tillförordnad migrationspolitisk talesperson.

  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2015-11-06 09:27:41 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-den-som-tar-emo...

    Den stora strömmen av flyktingar till Sverige gör nu att Miljöpartiet föreslår en ny boendeform för asylsökande. Tanken är att den som tar emot en flykting i sitt hem ska få betalt för detta.

    - Man kanske kan få ungefär 2.000 kronor i månaden för att inhysa en person hemma hos sig, säger Magda Rasmusson (MP), tillförordnad migrationspolitisk talesperson.
    OK.

    Hon har nog fått det lite fel bara.

    Det bör vara "per dag" och inte "per månad", antar jag. Om det ska ge någonting.

    Det är nog inte särskilt många som är intresserade av att ha en främling gåendes omkring i sitt hem för 60 kronor om dagen i ersättning.

    Jag tror att de släpper fram sådana här meningslösa förslag bara för att lura sig själva att de faktiskt försöker göra någonting.

    Ingen annan går på det.

    Miljöpartiet påstås ha runt 20000 medlemmar. De kanske kan börja där istället. Som en tvingande del av medlemskapet i partiet måste varje miljöpartist ta emot två stycken av dessa invandrare i sitt hem. Eventuell ersättning får tas från partikassan.

    Leva som man lär, lite grand.
  • K Markatta

    I tyska Rostock väntar runt 2 000 personer på att få komma på färjorna till Sverige och Finland. En av dem är Hassan från Iran, som struntar i att Sverige inte kan garantera boende.

    - I Serbien sov vi på gatan, det gör vi i Sverige också om det behövs. Vi kommer att åka ändå, säger han till kvällstidningsreportern.

    Miljöpartiet delar inte migrationsminister Morgan Johanssons (S) analys om att gränsen för Sverige är nådd. MP vill låta privatpersoner ta emot asylsökande i hemmet mot ersättning och hoppas skapa 15 000 nya platser.

    Är gränsen nådd när det gäller boenden? Bör flyktingar stanna i Tyskland?

    - Nej, jag tror att vi har möjlighet att göra mer, det här är ett sätt att leta med ljus och lykta. Vi slänger ut förslaget, vi kommer att jobba hårt för att göra verklighet av det, säger Magda Rasmusson (MP).

    ----------------------

    Magda Rasmusson (MP) kanske bör upplysas om att 15000 platser endast räcker till de asylsökare som kommer under knappt två veckor?

  • Blomma087
    Kung Markatta skrev 2015-11-06 09:27:41 följande:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-den-som-tar-emot-flyktingar-i-sitt-hem-ska-fa-betalt

    Den stora strömmen av flyktingar till Sverige gör nu att Miljöpartiet föreslår en ny boendeform för asylsökande. Tanken är att den som tar emot en flykting i sitt hem ska få betalt för detta.

    - Man kanske kan få ungefär 2.000 kronor i månaden för att inhysa en person hemma hos sig, säger Magda Rasmusson (MP), tillförordnad migrationspolitisk talesperson.


    2000 kr för att ta emot en främmande person i sitt hem...nej tack.
  • felix le chat
    Kung Markatta skrev 2015-11-06 09:27:41 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-den-som-tar-emo...

    Den stora strömmen av flyktingar till Sverige gör nu att Miljöpartiet föreslår en ny boendeform för asylsökande. Tanken är att den som tar emot en flykting i sitt hem ska få betalt för detta.

    - Man kanske kan få ungefär 2.000 kronor i månaden för att inhysa en person hemma hos sig, säger Magda Rasmusson (MP), tillförordnad migrationspolitisk talesperson.
    Va ?
    Bert Karlsson får 200 kr per person och dag för ett möglig campingstuga och jag skulle få 66 kr ?
    Sen vill jag ha 199:- per person och dag för maten. Rätt skall vara rätt !
  • felix le chat
    felix le chat skrev 2015-11-06 15:13:20 följande:
    Va ?
    Bert Karlsson får 200 kr per person och dag för ett möglig campingstuga och jag skulle få 66 kr ?
    Sen vill jag ha 199:- per person och dag för maten. Rätt skall vara rätt !
    Nu har jag räknat på det här:

    Jag har 3 sovrum. Stora.
    2 våningssängar i varje rum blir: 12 pers.
    wifi och kabeltv med Al-jazeera !

    199:- x 12 = 2388 per dag x 30 dagar = 71.640 kr

    Maten var visst bara 149 kr per dag enligt norm så det blir
    12 pers x 30 dagar x 149 kr =  53.640 kr 
    Man får rätt mycket mat för 53.640 kr

    Jag kan sluta jobba och bli flyktingförläggningschef för 71.000 per månad.
    Kan bo själv i husvagnen.

    Vart ansöker man ? 
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?