• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • VictoriaJ02
    Gert skrev 2015-11-09 19:58:34 följande:
    Ska alla bo hos dig och betalar du deras mat?
    Anar en viss ironi hos den du citerade.. Flört
  • Världsmedborgare
    Lars E skrev 2015-11-09 19:56:16 följande:

     


    Har varit flera fall av sammandrabbningar på vår asylboenden på senare tid och nu senast i Allingsås med flera knivskurna. Är nog bara början för hur ska grupper som legat i fejd kanske i generationer kunna hålla sams när dom packas ihop på överfulla boenden?
    Hur kan du dra några slutsater av det där, det kan ju lika gärna vara så att det är en helt utomstående som varit där, ännu en wannabe-terrorist likt han vid skolmorden i Trollhättan.

    Men visst kommer vi få se flera bråk på flyktingförläggninarna, det sker alltid på ställen där folk tvingas leva tätt inpå varandra, fängelserna är väl det bästa exemplet på det.
    Och närmare än en fängelseliknande tillvaro, än en flyktingförläggning går det knappast att komma.
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2015-11-09 15:41:22 följande:
    Du har en väldigt underlig syn på äganderätt måste jag säga. Pengar är inte allt, åtminstone inte för mig. Pengar kanske löser alla problem för dig men så är det inte för alla. Bussen var förmodigen uppbokad för andra körningar, chauffören hade knappast tänkt sig att behöva övernatta i Sundsvall istället för att vara hos sina nära osv.
    Läs det här: http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/flyktingarna-som-vagrade-kliva-av-bussen-vi-vill-be-svenska-folket-om-ursakt
    Så nästa gång det händer, var lite försiktigare med att dra några egna slutsatser, vänta på fakta istället.
  • Lars E

    Skrämmande klipp som visar hur lycksökarna väller in som gräshoppssvärmar över västvärlden. Gissa vart dom flesta är på väg?

    ">

  • Lars E


    Nya rekord varje dag. Vad gör Löfven och Morgan Johansson mer än att beklaga sig som vanligt?
  • themia
    Lars E skrev 2015-11-10 11:39:41 följande:

    Skrämmande klipp som visar hur lycksökarna väller in som gräshoppssvärmar över västvärlden. Gissa vart dom flesta är på väg?

    ">


    Och du har förstås ett jättebra förslag på hur man får alla flyktingar att utan protester och med glatt humör vända tillbaka till krig och elände.
    Låt oss få höra!
    Vi väntar otåligt, det är ju bråttom
  • Ulltand
    Gert skrev 2015-11-09 19:49:33 följande:

    Dublinförordningen har aldrig fungerat och det har SD sagt hela tiden. Först nu börjar de andra partierna inse det. SD ligger långt före alla andra.


    Dublinförordningen skulle säkert fungera hjälpligt om man valde att tillämpade den. Men så snart det blev skarpt läge sprack det. Dock gäller den såvitt jag förstår fortsatt.
  • Snusovic
    VictoriaJ02 skrev 2015-11-09 20:28:18 följande:

    Anar en viss ironi hos den du citerade..


    Nja, faktiskt inte så mycket. Sverige har redan gått åt helvete, ni har ingen realistisk chans att bli kvitt de samhällsparasiter ni tagit emot. Den mest logiska aspekten vore att se på detta som ett kontinentalt problem och isolera några få platser som är mest infesterade, då vore Sverige och UK högst på listan; stäng gränserna och gör stängda asylmottagningar av hela länderna.

    Jag bor i Bergen i Norge. Vi är en trevlig liten stad på drygt en kvarts miljon innevånare. Som sådan har vi tagit emot en del flyktingar över tid naturligtvis, en stor del av dessa är somalier (en del av stadsdelen Landås är i folkmun känt som "lille Somalia") och själv har jag en asylmottagning på andra sidan av min stadsdel (Åsane). Men dessa har jag inget problem med; vi har inte tagit emot fler än vi kunnat integrera, alla jag mött har lärt sig språket, är artiga och jobbar hårt eller studerar på högre nivå idag. Men de som kommer nu är dessvärre av ett helt annat virke, och då är frågan; ska vi låta de nya lycksökarna förpesta vår fina närmiljö och trampa på det lyckade integrationsarbetet vi genomfört när ni redan har så mycket problem i Sverige att ni inte hade märkt ett par hundra tusen till?
  • MMM01
    themia skrev 2015-11-10 15:56:28 följande:
    Och du har förstås ett jättebra förslag på hur man får alla flyktingar att utan protester och med glatt humör vända tillbaka till krig och elände.
    Låt oss få höra!
    Vi väntar otåligt, det är ju bråttom
    Ja, men fattar du inte att våran välfärd håller inte. Systemet kommer braka samman och det är vi skattebetalare som får nedmonterad välfärd. Ska inte vi svenskar få ha samma sjukvård som vi har idag tycker du då? Eller ska de gamla få sämre hemtjänst? Vart ska pengar och bostäder komma ifrån?
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?