• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Tom Araya
    Nuri Kino: Hot och våld ? vad är asylrätten värd då?
    Idag 06.30

    En kvinna ringer i panik, hon viskar: ?Få ut mig härifrån jag ber er, de kommer att slakta oss, de har ritat N på våra dörrar?. Samtalet kom från Iraks näst största stad Mosul samma dag som terrororganisationen ISIS invaderade staden och hotade döda alla kristna om de inte lämnade staden.

    www.svd.se/nuri-kino-vad-ar-asylratten-vard-om-den-innebar-hot-och-vald/om/svenskt-flyktingmottagande


    Svenskt flyktingmottagande

     

  • Lars E

    Ja vad återstår av asylrätten när man reser genom hela Europa för att komma till just Sverige? Ryktet om bidragsparadiset är enda anledningen.

  • themia
    Lars E skrev 2015-12-05 11:18:27 följande:

    Finansdepartementet spår en dyster framtid för våra barn och barnbarn och vi tvingas till stora nedskärningar i vårt välfärdssystem av nödvändighet. Alla måste jobba längre och dom nyanlända sättas i arbete. Låter inte lätt när invandrare i vissa grupper redan i dag har en arbetslöshet runt 90%.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6318840 


    Testar du inte länkarna innan du lägger ut dem?
  • Intenuigen
    Lars E skrev 2015-12-05 11:18:27 följande:

    Finansdepartementet spår en dyster framtid för våra barn och barnbarn och vi tvingas till stora nedskärningar i vårt välfärdssystem av nödvändighet. Alla måste jobba längre och dom nyanlända sättas i arbete. Låter inte lätt när invandrare i vissa grupper redan i dag har en arbetslöshet runt 90%.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6318840 


    Tycker att du är negativ! Om vi bara blir någon miljon till så kommer handeln att blomstra. Och i kölvågen av det så kommer givetvis kriminalitet och utanförskap att automatiskt minska drastiskt!
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2015-12-01 11:09:19 följande:
    Vilka fakta och vilka mätningar?
    Min närmaste stad är en universitetsstad, även om det finns mycket industri i närområdet, och där är definitivt kulturutbudet väldigt viktigt, iaf om du frågar eleverna själva.
    Den enda kvantitativa forskning som gjorts på saken (som jag känner till) har gjorts i Norge.

    I Norge finns ett "kulturindex" som visar hur mycket (eller lite) kultur det finns i varje stad.

    Man har jämfört detta index med hur olika norska städer växer eller minskar och funnit att det inte finns något som helst säkerställt samband mellan mycket kultur och tillväxt. Det är helt enkelt andra faktorer som spelar större roll och man kan lätt misstänka att förhållandet snarare är det omvända - dit folk flyttar, där uppstår kultur.

    Nu verkar dock undersökningen inte finnas kvar på nätet att hitta vid en googling.

    Man har gjort någonting ungefär liknande i Sverige från SOM-institutet. De "kultur-indexade" ett antal svenska städer. Samma där. Det finns inget uppenbart samband mellan mycket kultur och tillväxt. att Stockholm både växer mest och har mest kultur räcker liksom inte som bevis för teorin.
  • Flash Gordon
    Lars E skrev 2015-12-05 11:18:27 följande:
    Finansdepartementet spår en dyster framtid för våra barn och barnbarn och vi tvingas till stora nedskärningar i vårt välfärdssystem av nödvändighet. Alla måste jobba längre och dom nyanlända sättas i arbete. Låter inte lätt när invandrare i vissa grupper redan i dag har en arbetslöshet runt 90%.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=... 
    Finansdepartementet goes nazi.
  • Flash Gordon
    K Kalle skrev 2015-12-01 11:13:38 följande:
    Jag säger detsamma. Jag bor i en universitetsstad och kulturutbudet (OBS! jag pratar inte bara om sk finkultur) är ett av skälen till att studenter väljer att flytta hit.

    Men detta är som sagt väldigt off-topic. Jag vet inte ens varför denna pseudodiskussion startade.
    Ta bort universitetet och behåll kulturen. Tror du de kommer ändå i augusti alla de där ungdomarna?
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?