• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-13 16:48:15 följande:
    Till skillnad mot dig tror jag inte massinvandring är lösningen på problemet utan att vi snarare klarar oss bra med betydligt lägre nivåer i kombination med åtgärder för att glesbygden ska leva och utvecklas. Jag tror vi är överens i det sistnämnda.
    Varför säger du hela tiden massinvandring, jag har aldrig förordat nåt om det, tvärtom har jag sagt att vi måste ha en kontrollerad invandring, en med tillräckligt antal av invandrare som bibehåller en för vårt samhälle bra demografi.

    Och gör vi det, då kommer vi billigt undan, och slipper antagligen att kriga om arbetskraften med andra länder inom en snar framtid.
    "Antagligen", för att vi knappast kan fylla alla luckor enbart med invandrare, vi tvingas nog köpa in en hel del arbetskraft som vi behöver akut inom många områden.
    Åtminstone till den dag vi själva igen, får igång en fungerande skola som utbildar den arbetskraft vi behöver, och som företag och myndigheter efterfrågar.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-13 16:48:15 följande:
    Till skillnad mot dig tror jag inte massinvandring är lösningen på problemet utan att vi snarare klarar oss bra med betydligt lägre nivåer i kombination med åtgärder för att glesbygden ska leva och utvecklas. Jag tror vi är överens i det sistnämnda.
    Ja vi är helt ense om att vi behöver se till att långt mer än storstadsområdena måste leva.

    Men hur fan ta sig igenom den massiva lobbyism mot glesbyggd som sker i storstadsområdena, glesbyggd anses idag bara vara tärande, eller i bästa fall som rekreationsområden för stadsbor?
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-14 09:49:06 följande:
    Ja vi är helt ense om att vi behöver se till att långt mer än storstadsområdena måste leva.

    Men hur fan ta sig igenom den massiva lobbyism mot glesbyggd som sker i storstadsområdena, glesbyggd anses idag bara vara tärande, eller i bästa fall som rekreationsområden för stadsbor?
    Ämne för en annan tråd... :)
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-14 09:43:25 följande:
    Varför säger du hela tiden massinvandring, jag har aldrig förordat nåt om det, tvärtom har jag sagt att vi måste ha en kontrollerad invandring, en med tillräckligt antal av invandrare som bibehåller en för vårt samhälle bra demografi.

    Och gör vi det, då kommer vi billigt undan, och slipper antagligen att kriga om arbetskraften med andra länder inom en snar framtid.
    "Antagligen", för att vi knappast kan fylla alla luckor enbart med invandrare, vi tvingas nog köpa in en hel del arbetskraft som vi behöver akut inom många områden.
    Åtminstone till den dag vi själva igen, får igång en fungerande skola som utbildar den arbetskraft vi behöver, och som företag och myndigheter efterfrågar.
    Jag säger massinvandring för att det är vad vi haft under lång tid och jag har uppfattat att den har ditt stöd.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-14 12:16:21 följande:
    Ämne för en annan tråd... :)
    Ja men jag vill inte vara nån trådstartare, då jag när som helst får fullt upp med annat.
    Just nu är det ovanligt lungt, så jag har gott om tid att sitta här och skriva, men ibland blir nästan som jag/vi tvingas köra på dygnet runt.
    Kanske beror på att skolorna kommit igång att det är lungt, men det lär väl om inte annat braka lös kring Jul.
    Troligen den värsta tiden, för alla med struliga hemförhållanden.

    Inte för jag klagar, det är ett självvalt åtagande, och det är nog det mest tillfredställande jag nånsin gjort, tillsammans med den tid vi bodde utomlands.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-14 12:17:53 följande:
    Jag säger massinvandring för att det är vad vi haft under lång tid och jag har uppfattat att den har ditt stöd.
    Den enda gången jag sett vad jag kallar massinvandring, det var i fjol höst, annars så har den varit hanterbar, dock långt ifrån med ett mottagande och den integration jag skulle ha vilja sett.

    Jag har med en dåres envishet under många år hävdat, att vi måsta låta företag och myndigheter vara med och utforma åtgärder, för att en bra integration ska bli verklighet.
    Och dom ska vara med redan från början, så det knyts en naturlig kontakt så fort som det bara går.
    Det är bara dom som har "användning" av alla som kommer hit, som verkligen vet vad som behövs, ändå så sidsteppas dom hela tiden, och kommer därmed inte åt den arbetskraft dom mer än gärna skulle vilja få tillgång till.

    Både du och jag vet hur knepigt det kan vara att ha kontakt med myndigheter och att söka jobb, så förstå vad jävligt det måste vara för dom som inte ens vet hur dom ska gå till väga.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

    Dags för EU att försätta sig i "stand by" då det bara är dagar innan nästa stora flykingvåg börjar.
    UNHCR kallar det för en möjlig Tsunami av flyktingar, och befarar att det kan röra sig uppemot 1 miljon människor som kommer att fly för sina liv.

    Vad jag pratar om är givetvis stormingen av Musol, där nu den den militära uppmarschen snart är avslutad, och anfallet snart tar sin början.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

    År 1956 flydde över 200.000 ungrare undan kriget och Ryssen, många kom till Sverige.
    Idag 60 år senare, så vägrar samma Ungern ta emot en enda flykting som flyr undan kriget och Ryssen.

    Verkligen mer än hög tid att påminna Ungerns nuvarande högerextrema regering om det, eller varför inte säga upp de 100.000-tals ungrare som har sin inkomst från arbete i EU-länderna och vägra anställa en enda till ungrare.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

    Nu är befriandet av Mosul igång, vilket kommer att betyda fler flyktingar, lägg till att Turkiet nu hotar med att skicka sina flyktingar till EU, om dom inte får frikort och slipper de grundläggande kraven EU har, för att slippa visum.

    Det här betyder att vi starkt kan misstänka en ny större våg av flyktingar till EU.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-14 12:57:07 följande:
    Den enda gången jag sett vad jag kallar massinvandring, det var i fjol höst, annars så har den varit hanterbar, dock långt ifrån med ett mottagande och den integration jag skulle ha vilja sett.
    1,3 miljoner beviljade uppehållstillstånd fr.o.m. 2000 t.o.m. 2015.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?