• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • ica
    jag2000 skrev 2017-07-26 09:00:28 följande:

    vill man veta den svenska statens generositet gentemot flyktingar och nyanlända kan man alltid läsa denna artikel. Den sägs vara skriven av en visselblåsare från socialtjänsten.

    http://jmm.nu/anonym-rapport-fran-socialtjansten/


    inget nytt. Kanske för jag känner de som jobbar inom soc.
  • Borgaren
    KillBill skrev 2017-07-24 14:23:28 följande:
    Här ett klargörande av Ola Larssmo om svenskhet (Olas inlägg är baserad på forskning, till skillnad från SvD-polisen):

    www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/ola-larsmo-sverigevannerna-hatar-det-har-landets-sarart/
    Oavsett denne betalde propagandist och flyktingaktivist, Larsmo,
    är du inte ett dugg bekymrad över att se hur vårt land faktiskt ramlar itu mitt framför oss, eller bara vägrar du se?

    Jag gillar inte alla SDs åsikter om Svenskhet, men att kalla nationalister för mindre nationalister än de som de facto hånar Sverige som DN kultur,'
    är ju så absurdt att man skrattar.  
  • Borgaren
    Flash Gordon skrev 2017-07-27 10:28:24 följande:

    Av 350.000 inskrivna på arbetsförmedlingen är alltså bara 1500.000 födda i Sverige och det antalet minskar.

    Efter 15 år i landet är bara 30% av anhöriginvandrare och flyktingar i sysselsättning. Jämfört med 70% för befolkningen som helhet:

    https://twitter.com/Denfinarasismen/status/890474661343105024


    Varför jobba?, komma från mellanöstern och få mer pengar än vissa pensionärer som jobbat hela livet i Sverige, skrattar hela vägen till cafeet.
  • nihka
    nattuw skrev 2017-07-26 07:11:23 följande:
    Huruvida kvinnor är mindre intelligenta eller drivna skall jag låta var osagt. Däremot kan man konstatera att kvinnornas möjligheter (förutsättningar) att göra någonting alls ofta, oavsett tid eller plats, varit mer begränsade.
    Min poäng var att det inte nödvändigtvis är de smartaste som ger sig iväg. Det är naturligtvis en uppsjö av anledningar till varför människor rör på sig och det enda gemensamma de har är att de rör på sig.
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon
    Borgaren skrev 2017-07-27 10:30:01 följande:
    Varför jobba?, komma från mellanöstern och få mer pengar än vissa pensionärer som jobbat hela livet i Sverige, skrattar hela vägen till cafeet.
    Jag tror att resultatet av just jämförelsen med pensionärer är det som sticker flest folk i ögonen mest.
  • nihka
    jag2000 skrev 2017-07-26 09:00:28 följande:

    vill man veta den svenska statens generositet gentemot flyktingar och nyanlända kan man alltid läsa denna artikel. Den sägs vara skriven av en visselblåsare från socialtjänsten.

    http://jmm.nu/anonym-rapport-fran-socialtjansten/


    Och så var det det där med det kritiska tänket.

    "Nedanstående artikel postades anonymt på Facebook."

    Står på rad 1. Om man vet hur facebook fungerara förstår man att man kan sluta läsa efter rad 1.
    Om du vill ha tillbaka min röst Batra, får du ge SD foten!
  • Flash Gordon

    Då så.

    Sverige har fullt ut rätten att avvisa alla asylsökande tillbaka till Danmark och Tyskland. Dessa länder kan  i sin tur hänvisa dem ytterligare bakåt i kedjan - om de vill.

    Den svenska samhällsapparaten i sin helhet behöver andrum. Det sa statsministern själv.

    Så vad väntar regeringen på?

    ECJ, European Court of Justice har dömt att Österrike och Slovenien har rätt att skicka tillbaka Icke-EU-medborgare som invandrat, tillbaka till det första EU-land de ankom till. I enlighet med Dublinförordningen.

    edition.cnn.com/2017/07/26/europe/migrants-eu-court-ruling/index.html

    "It ruled that their crossing of the Croatian border had to be considered irregular under the Dublin rule. While one EU member state can permit the entry of an asylum seeker on humanitarian grounds, this is "not tantamount to the issuing of a visa even if the admission is explained by exceptional circumstances characterised by a mass influx of displaced people into the EU," a court statement said. 

    Under the Dublin III Regulation, the first country of entry retains responsibility for considering the non-EU citizen's application for asylum even if it allows the person to transit to another member state under exceptional circumstances, it said."


    Så, det där med att slussa invandrarna vidare genom sitt eget land för att de skall nå slutmål som Sverige eller Tyskland håller alltså inte juridiskt. Föga förvånande.

    Sverige har alltså nu den juridiska rätten att skicka alla som kommit utan korrekta papper via något annat EU-land tillbaka till det EU-landet.

    Om man vill.

    ---

    Man har dessutom fått en utmärk anledning att vägra ta emot fler via den sk omfördelningsmekanismen.

    Man kan nu argumentera för att vi har tagit emot långt fler än vad vi ens är tvingade att göra. Detta i kombination med att systemen havererat är argument goda nog.

  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-07-28 12:05:38 följande:

    Då så.

    Sverige har fullt ut rätten att avvisa alla asylsökande tillbaka till Danmark och Tyskland. Dessa länder kan  i sin tur hänvisa dem ytterligare bakåt i kedjan - om de vill.

    Den svenska samhällsapparaten i sin helhet behöver andrum. Det sa statsministern själv.

    Så vad väntar regeringen på?

    ECJ, European Court of Justice har dömt att Österrike och Slovenien har rätt att skicka tillbaka Icke-EU-medborgare som invandrat, tillbaka till det första EU-land de ankom till. I enlighet med Dublinförordningen.

    edition.cnn.com/2017/07/26/europe/migrants-eu-court-ruling/index.html

    "It ruled that their crossing of the Croatian border had to be considered irregular under the Dublin rule. While one EU member state can permit the entry of an asylum seeker on humanitarian grounds, this is "not tantamount to the issuing of a visa even if the admission is explained by exceptional circumstances characterised by a mass influx of displaced people into the EU," a court statement said. 

    Under the Dublin III Regulation, the first country of entry retains responsibility for considering the non-EU citizen's application for asylum even if it allows the person to transit to another member state under exceptional circumstances, it said."

    Så, det där med att slussa invandrarna vidare genom sitt eget land för att de skall nå slutmål som Sverige eller Tyskland håller alltså inte juridiskt. Föga förvånande.

    Sverige har alltså nu den juridiska rätten att skicka alla som kommit utan korrekta papper via något annat EU-land tillbaka till det EU-landet.

    Om man vill.

    ---

    Man har dessutom fått en utmärk anledning att vägra ta emot fler via den sk omfördelningsmekanismen.

    Man kan nu argumentera för att vi har tagit emot långt fler än vad vi ens är tvingade att göra. Detta i kombination med att systemen havererat är argument goda nog.


    Jag tolkar det som att domstolen har fastslagit att asylansökan ska prövas i det första EU land som flyktingen kommer till. I de aktuella domarna så fanns det bevis för att flyktingarna passerat Kroatien dvs Kroatien var första asylland och därför ska flyktingarnas asylskäl prövas där och detta är helt i linje med Dublinförordningen.

    Som jag tolkar domslutet så kan Sverige överföra flyktingen till första asylland (förutsatt att vi kan bevisa vilket detta land är men detta är ju inte alltid enkelt att bevisa och det finns inga länder som övertar asylprocessen från Sverige utan bevis).  Var ser du att Sverige skulle kunna hänvisa flyktingar till Danmark eller Tyskland?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?