• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Kverulant67
    K Kalle skrev 2019-09-18 11:56:19 följande:
    Är partier på vänsterkanten inte för mer invandring? Trodde det var tvärtom.
    Jag uttalde mej nog klumpigt! Menar så klart att det är anhängare til partier vänster om S som är FÖR invandring i samma takt som tidigare eller tom mer.
  • gabi1969

    Att rösta på socialdemokraterna (vänster) för välfärdens skull är kontraproduktivt. Alla ska få välfärd. Hög invandring och välfärd åt alla hänger inte ihop. Pengarna täcker inte till allt och alla.

    Det märks bla ute i kommunerna. Många kommuner har enormt stora underskott när statens pengar inte längre kommer. Nu är bidragen slut och kommunerna ska finansiera kostnaden för invandrarna.

    Staten har på ett fult sätt påtvingat kommunerna kostnader som staten borde finansiera. Vad kan kommunerna göra åt detta?

    Besparingar, neddragningar försämrad service försämrat underhåll när det gäller vägar parker byggnader mm. Till sist skattehöjningar. Skattehöjningar drabbar de sämst ställda värst.

    Frågan är då om VI har fick en garanterad välfärd om vi röstade på socialdemokraterna? För övrigt anser jag att många budskap från vänsterpartier inte hänger ihop.

    Vem fick välfärden? Varför har kommunerna underskott?

    Invandringen lovades att bli en vinst den skulle rädda välfärden pensionerna. Nu måste VI jobba till 69 år.

    Som sagt deras budskap hänger inte ihop.

  • K Kalle
    gabi1969 skrev 2019-09-19 09:40:25 följande:

    Att rösta på socialdemokraterna (vänster) för välfärdens skull är kontraproduktivt. Alla ska få välfärd. Hög invandring och välfärd åt alla hänger inte ihop. Pengarna täcker inte till allt och alla.


    Nej så är det faktiskt. Socialdemokraterna är egentligen för en mer restriktiv migrationspolitik. Jag hade hoppats att de gjort en överenskommelse med M om migrationspolitiken innan valet så hade deras samarbetspartners inte kunnat dra ner dem (gäller bägge sidor, KD är också för en generös migrationspolitik).

    Välfärdsstaten bygger på att de flesta jobbar och betalar skatt efter sin förmåga så att en mindre del, som är sjuka eller arbetslösa, kan få en trygghet. Om man tar in stora mängder människor som inte bidrar med skatteinkomster utan istället får bidrag då faller hela systemet. För högermänniskor som vill ha billig arbetskraft och ett minimalt välfärdssystem är det bra med hög invandring. För vänstermänniskor som vill ha ett utvecklat välfärdssystem är det dåligt. Jag vill värna vårt välfärdssystem. Jag röstar inte SD och skulle aldrig någonsin rösta på detta kvinno- och homofientliga parti, men jag förstår varför många LO-medlemmar börjat göra det.
  • K Kalle
    gabi1969 skrev 2019-09-19 09:40:25 följande:

    Invandringen lovades att bli en vinst den skulle rädda välfärden pensionerna. Nu måste VI jobba till 69 år.

    Som sagt deras budskap hänger inte ihop.


    VI måste jobba tills vi är 69 (fast pensionsåldern kommer säkert att höjas flera gånger) eftersom en stor del av de invandrare vi tagit emot har låg eller ingen utbildning. Många kommer aldrig att kunna bidra ekonomiskt till välfärdssystemet. Istället för att få hjälp med det ökade antalet pensionärer måste VI dessutom försörja ett stort antal människor som inte får jobb pga låg utbildning. Mängden analfabeter har också ökat i Sverige de senaste åren.

    Räddningen för en del av dem kan bli det ökade miljötänket. De kan sy om kläder, laga skor och andra grejer.
  • KillBill
    K Kalle skrev 2019-09-19 09:57:52 följande:
    VI måste jobba tills vi är 69 (fast pensionsåldern kommer säkert att höjas flera gånger) eftersom en stor del av de invandrare vi tagit emot har låg eller ingen utbildning. Många kommer aldrig att kunna bidra ekonomiskt till välfärdssystemet. Istället för att få hjälp med det ökade antalet pensionärer måste VI dessutom försörja ett stort antal människor som inte får jobb pga låg utbildning. Mängden analfabeter har också ökat i Sverige de senaste åren.

    Räddningen för en del av dem kan bli det ökade miljötänket. De kan sy om kläder, laga skor och andra grejer.
    Fel. De nya reglerna som träder i kraft om några år innebär att vi måste jobba till 67 års ålder innan vi kan ta ut pension. Höjningen är inte på något sätt kopplad till invandringen utan till att medellivslängden har ökat.

    Den som vill kan även i framtiden plocka ut pension tidigare (från 63 års ålder) men det ger då en lägre pension.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • gabi1969
    KillBill skrev 2019-09-19 10:22:56 följande:

    Fel. De nya reglerna som träder i kraft om några år innebär att vi måste jobba till 67 års ålder innan vi kan ta ut pension. Höjningen är inte på något sätt kopplad till invandringen utan till att medellivslängden har ökat.

    Den som vill kan även i framtiden plocka ut pension tidigare (från 63 års ålder) men det ger då en lägre pension.


    Invandringen skulle rädda pensionerna det lovade politikerna. Det blev tvärtom. Om det stämmer att vi lever längre så är det väl knappast något som politikern förstått först nu. Tidigare sa politikerna att det var för många som skulle bli pensionärer därför måste pensionerna sänkas. De hittar alltid en anledning till försämringar. Det enda som inte sänks eller minskas är invandringen det pågår som om inget har hänt.

    Jag tror att många här på FL är yngre än mig därför tror de på allt politiker säger och har inget att jämföra med. Det vet inget annat än det som finns nu.

    De lärt sig att ifrågasätta. Men inte ifrågasätta politiker. De har lärt sig att ifrågasätta oss som ifrågasätter politiker. Så funkar en diktatur. De är så lurade. Samhället kollapsar och de skyddar dessa krafter som raserar samhället.
  • KillBill
    gabi1969 skrev 2019-09-19 10:44:52 följande:
    Invandringen skulle rädda pensionerna det lovade politikerna. Det blev tvärtom. Om det stämmer att vi lever längre så är det väl knappast något som politikern förstått först nu. Tidigare sa politikerna att det var för många som skulle bli pensionärer därför måste pensionerna sänkas. De hittar alltid en anledning till försämringar. Det enda som inte sänks eller minskas är invandringen det pågår som om inget har hänt.

    Jag tror att många här på FL är yngre än mig därför tror de på allt politiker säger och har inget att jämföra med. Det vet inget annat än det som finns nu.

    De lärt sig att ifrågasätta. Men inte ifrågasätta politiker. De har lärt sig att ifrågasätta oss som ifrågasätter politiker. Så funkar en diktatur. De är så lurade. Samhället kollapsar och de skyddar dessa krafter som raserar samhället.
    Vadå tvärt om? Pensionsåldern hade höjts även om vi inte hade haft någon invandring alls. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    gabi1969 skrev 2019-09-19 10:44:52 följande:
    Invandringen skulle rädda pensionerna det lovade politikerna. Det blev tvärtom. Om det stämmer att vi lever längre så är det väl knappast något som politikern förstått först nu. Tidigare sa politikerna att det var för många som skulle bli pensionärer därför måste pensionerna sänkas. De hittar alltid en anledning till försämringar. Det enda som inte sänks eller minskas är invandringen det pågår som om inget har hänt.

    Jag tror att många här på FL är yngre än mig därför tror de på allt politiker säger och har inget att jämföra med. Det vet inget annat än det som finns nu.

    De lärt sig att ifrågasätta. Men inte ifrågasätta politiker. De har lärt sig att ifrågasätta oss som ifrågasätter politiker. Så funkar en diktatur. De är så lurade. Samhället kollapsar och de skyddar dessa krafter som raserar samhället.
    Vadå tvärt om? Pensionsåldern hade höjts även om vi inte hade haft någon invandring alls. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    gabi1969 skrev 2019-09-19 10:44:52 följande:
    Invandringen skulle rädda pensionerna det lovade politikerna. Det blev tvärtom. Om det stämmer att vi lever längre så är det väl knappast något som politikern förstått först nu. Tidigare sa politikerna att det var för många som skulle bli pensionärer därför måste pensionerna sänkas. De hittar alltid en anledning till försämringar. Det enda som inte sänks eller minskas är invandringen det pågår som om inget har hänt.

    Jag tror att många här på FL är yngre än mig därför tror de på allt politiker säger och har inget att jämföra med. Det vet inget annat än det som finns nu.

    De lärt sig att ifrågasätta. Men inte ifrågasätta politiker. De har lärt sig att ifrågasätta oss som ifrågasätter politiker. Så funkar en diktatur. De är så lurade. Samhället kollapsar och de skyddar dessa krafter som raserar samhället.
    Vadå tvärt om? Pensionsåldern hade höjts även om vi inte hade haft någon invandring alls. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    gabi1969 skrev 2019-09-19 10:44:52 följande:

    Invandringen skulle rädda pensionerna det lovade politikerna. Det blev tvärtom. Om det stämmer att vi lever längre så är det väl knappast något som politikern förstått först nu. Tidigare sa politikerna att det var för många som skulle bli pensionärer därför måste pensionerna sänkas. De hittar alltid en anledning till försämringar. Det enda som inte sänks eller minskas är invandringen det pågår som om inget har hänt.

    Jag tror att många här på FL är yngre än mig därför tror de på allt politiker säger och har inget att jämföra med. Det vet inget annat än det som finns nu.

    De lärt sig att ifrågasätta. Men inte ifrågasätta politiker. De har lärt sig att ifrågasätta oss som ifrågasätter politiker. Så funkar en diktatur. De är så lurade. Samhället kollapsar och de skyddar dessa krafter som raserar samhället.


    Trots din respektabla ålder så vet du tydligen inte vad diktatur är.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?