• Preimeg

    Förvirrad och totaldeprimerad.

    Hej,

    Jag är pappa till två små änglar på 3 och 5 år.

    Nu ligger det till så här att jag är bosatt i Spanien nu 12 år varav 6 år med ett ostabilt förhållande.

    Min fru vill nu skiljas för att det inte fungerar mellan oss, saken är så att jag känner att om vi skiljer oss så vill jag flytta hem till Sverige men jag vill inte skilja mig från mina barn som jag älskar över allt annat på denna jord, men jag vill inte vara kvar här om jag måste bo här själv efter allt jag byggt upp som bara rasar ner.

    Gör jag fel som tänker så här? Jag är lycklig med mina barn men kommer att bli så olycklig när jag väl måste ut från huset som vi en gång köpte efter vårat giftemål.

    Jag vill inte vara självisk men jag känner att jag måste bygga upp mig på nytt för att känna lycka igen, och som jag då kan bidra min lycka till mina barn även fast jag bor på långa distans.

    Jag i Sverige kommer att komma ner till Spanien för att träffa mina barn på semester och dom får komma till Sverige för att vara med mig där under semester.

    Jag tror att om jag väl börjar jobba i Sverige kommer jag också kunna ta ut del av pappa ledighet eftersom här i Spanien så får man bara ut 15 dagar per barn, altså 30 dagar sammanlagt, villket innebär att jag kan få ut cirka 420 dagar i Sverige.

    Hjäp mig! Känner mig desperat och mår så dåligt av allt det här.

    Är det någon som har gått igenom samma sitta som jag, var snäll och vägled mig lite.

    Tack

  • Svar på tråden Förvirrad och totaldeprimerad.
  • Monkii
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-27 08:08:56 följande:

    Ja, jag var utskriven från Sverige, folkbokförd utomlands. "Inne i systemet" blir man när man flyttar tillbaka till Sverige eller jobbar i Sverige.


    Såg inte att du redan hade svarat. Tack för infon :)

    TS tänk på att reglerna kan vara annorlunda eftersom dina barn inte bor i Sverige.
  • Preimeg
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-27 08:05:18 följande:
    Jo så är det, sen kan den ena föräldern avstå dagar till den andra.
    Jag kan alltså få ut mammans mammaledighet eftersom hon inte kommer att utnyttja dom dagarna?
    Men hon är ju spansk medborgare.
    Vet inte om de skulle godtas.

    Tack för svaren.
  • Preimeg
    chokladspad skrev 2015-11-26 22:57:04 följande:
    fast risken finns också att människa nummer 3 kommer in i spelet och vips har hon en ny hushållsslav. Då kanske hon inte vill lämna bort sina barn till Sverige, utan du blir en långväga obekväm gäst.

    Vart ska du bo i Spanien när du åker och hälsar på? Ska barnen bo hos dig då på något hotell eller ska de bo hos mamman och du träffar dem på dagarna?

    En vuxen kvinna jag känner förstod inte förrän hon var vuxen att hennes pappa inte hade övergett henne vid skilsmässan när hon var tre, utan inte velat ta kontakt och lägga sig i hans exfrus nya familjeliv då hon träffat en ny.

    Barn växer snabbt upp och ett halvår är en LÅNG tid i ett barns liv. När ni sedan ska träffas igen så kan barnet tycka att det känns konstigt och otryggt även om du är pappan, för det var så länge sedan ni sågs och det känns ovant.

    Jag säger inte att du inte ska välja att åka till Sverige, men det är nog bra om du tänker både en och två gånger. Åtminstone så att du kan gå runt alla eventuella fallgropar.

    Hur kommer barnen att må om du, som verkar vara en klippa i tillvaron, försvinner? De kanske snarare kommer att uppfatta att du lämnar, än att det är deras mamma som lämnar dig. Det kanske blir små sår i hjärtat av det som de upplever som ett svek.

    Kommer de få prata i telefon och Skypa med dig? Det är inte bara du som kommer att sakna dem. Hur ska de bära sin saknad?

    Och vid en eventuell vårdnadstvist framöver tror jag inte att det ser bra ut att du åkt iväg så långt bort. Tänk om person nr 3 inte är en bra person för dina barn och du känner att du måste ta över ansvaret helt för dem? Hur ska du då förklara att du stuckit?

    Jag ska be för dig.
    Styrkekram

    Jo det är det jag är orolig för, jag vet ju att den här tredje personen inte kommer att gå under hennes krav, jag vet vem det är och han är absolut inte den som skulle ta sådana ansvar. Det skulle hålla i två DAGAR!

    Skulle jag bosätta mig i Sverige så skulle jag ha ständig kontakt med mina barn och skulle ta in på hotell såklart när jag då inte har något boende.

    Vad jag är rädd för är att dem ska känna att jag svikit dem.
    Jag är Klippan i deras liv men känner att om jag stannar kvar här under dessa omständigheter kommer Klippan att rasa.
    Jag kommer att stanna i tiden med dålig lön, ha problem med att försörja barnen här med den låga lönen jag har, nästan helt omöjligt.
    På andra sidan kommer jag känna att jag sviker dem att åka iväg men vad har jag för val.
    Jag skulle ju så gärna ta med mig barnen med mig.
    Nu kommer dem få vara med en mamma som stressar upp sig för allt och en mamma som måste stå i allt så som jag alltid har gjort, vet inte bara hur hon kommer att klara det.

    Är så splittrad i mina tankar.

    Tack för dom fina svaren, dom stärker mig att någon lyssnar. Kramisar!
  • Preimeg

    Tack alla som finns med på tråden jag skapat, ni är den enda tröstan som finns i min närvaro just nu kramisar till er alla.
    Vill bara att allt ska gå väl.

  • Monkii
    Preimeg skrev 2015-11-27 12:16:55 följande:

    Tack alla som finns med på tråden jag skapat, ni är den enda tröstan som finns i min närvaro just nu kramisar till er alla.
    Vill bara att allt ska gå väl.


    Ring försäkringskassan och förklara hela din situation så får du klara besked..
  • Preimeg
    Monkii skrev 2015-11-27 15:15:32 följande:
    Ring försäkringskassan och förklara hela din situation så får du klara besked..
    Ska ta och göra det.
  • Mandy01

    Det är onekligen en väldigt svår sits du har blivit försatt i. Jag förstår att du är förvirrad och deprimerad p.g.a. allt.

    Nu vet jag inte hur mycket det rör sig om, men hur mycket kostar flygbiljett ner? Hade det varit för mycket att resa dit en gång i månaden?

  • Preimeg
    Mandy01 skrev 2015-11-27 20:06:57 följande:

    Det är onekligen en väldigt svår sits du har blivit försatt i. Jag förstår att du är förvirrad och deprimerad p.g.a. allt.

    Nu vet jag inte hur mycket det rör sig om, men hur mycket kostar flygbiljett ner? Hade det varit för mycket att resa dit en gång i månaden?


    Jag tror att biljetterna kan variera mellan 1000-3000 kr tur och retur
  • entjej
    Preimeg skrev 2015-11-26 13:02:45 följande:

    Hej,

    Jag är pappa till två små änglar på 3 och 5 år.

    Nu ligger det till så här att jag är bosatt i Spanien nu 12 år varav 6 år med ett ostabilt förhållande.

    Min fru vill nu skiljas för att det inte fungerar mellan oss, saken är så att jag känner att om vi skiljer oss så vill jag flytta hem till Sverige men jag vill inte skilja mig från mina barn som jag älskar över allt annat på denna jord, men jag vill inte vara kvar här om jag måste bo här själv efter allt jag byggt upp som bara rasar ner.

    Gör jag fel som tänker så här? Jag är lycklig med mina barn men kommer att bli så olycklig när jag väl måste ut från huset som vi en gång köpte efter vårat giftemål.

    Jag vill inte vara självisk men jag känner att jag måste bygga upp mig på nytt för att känna lycka igen, och som jag då kan bidra min lycka till mina barn även fast jag bor på långa distans.

    Jag i Sverige kommer att komma ner till Spanien för att träffa mina barn på semester och dom får komma till Sverige för att vara med mig där under semester.

    Jag tror att om jag väl börjar jobba i Sverige kommer jag också kunna ta ut del av pappa ledighet eftersom här i Spanien så får man bara ut 15 dagar per barn, altså 30 dagar sammanlagt, villket innebär att jag kan få ut cirka 420 dagar i Sverige.

    Hjäp mig! Känner mig desperat och mår så dåligt av allt det här.

    Är det någon som har gått igenom samma sitta som jag, var snäll och vägled mig lite.

    Tack


    Förstår inte varför du en tänker på att flytta hem till Sverige? Jag skulle stanna där mina barn är!
  • Preimeg
    entjej skrev 2015-11-28 05:55:50 följande:
    Förstår inte varför du en tänker på att flytta hem till Sverige? Jag skulle stanna där mina barn är!
    Hej,
    Om jag stannar här så kommer jag inte klara av det ekonomiskt nu när det inte finns någon typ av barnbidrag eller hjälp.
    I Spanien har det blivit väldigt svårt efter krisen som har lämnat sina sår.

    Men du har rätt, varför måste jag åka hem till Sverige? det är just det som jag velat fram och tillbaka i den här situationen.

    Är så splittrad.
Svar på tråden Förvirrad och totaldeprimerad.