• Tom Araya

    Immigration/invandring/flyktingar - varför?

    För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

    Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...


    Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

  • Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • KillBill
    nattuw skrev 2018-04-17 10:26:58 följande:
    En kraftigt vinklad ledare är inte mycket till underlag. Det finns källor med högre trovärdighet som gör ett försök att faktiskt reda ut vad som verkligen hände och vilka konsekvenserna blev. Se till exempel Senioren "258-miljardersfrågan lever lika länge som bromsen"
    ( www.senioren.se/nyheter/258-miljardersfragan-lever-lika-lange-som-bromsen/ )

    Så du anser att medlemstidningen SPF Seniorerna är en objektiv källa?


    Förklara för mig vad som var fel med att staten flyttade över 258 miljarder från AP-fonderna till staten samtidigt som staten övertog betalningsansvar för garantipensionen, efterlevandepension och förtidspension till en kostnad av 340 miljarder?


    Här kommer ett ytterligare ett inlägg i debattenden här gången från liberala VLT. 

    www.vlt.se/opinion/ledare/ar-goran-persson-och-258-miljarder-som-rattan-i-pizzan
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-04-17 12:53:44 följande:
    Vi pratar altså om ersättning till personer som inte har tjänat in någon pension eller som har väldigt låg pension. Detta påverkar inte den vanliga inkomstpensionen som de allra flesta får
    Så hur kom det sig nu då att man sedan pensionssystemet radikalt ändrades uppmanades att att pensionsspara i högre utsträckning och nu kom även detta med att många skulle behöva jobba längre?
  • Anonym (anneli)

    Jag tror att Sverige kommer fortsätta vara bäst i norden på asylmottagande flera år än. Vi kommer inte att kunna ta emot dessa individer på ett bra sätt MEN vilken god PR för Sverige! och Löööööfven för han sitter självklart kvar. (tiggarna blir också kvar och fler blir de tills de själva känner att marknaden är mättad)

  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-04-17 14:42:10 följande:
    Så hur kom det sig nu då att man sedan pensionssystemet radikalt ändrades uppmanades att att pensionsspara i högre utsträckning och nu kom även detta med att många skulle behöva jobba längre?
    Därför att vi blir äldre och äldre och att pensionssystemet inte har tagit tillräcklig höjd för detta. Det pengar som var och en har betalt in måste räcka längre och det har påverkat storleken på pensionen. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-04-17 16:32:02 följande:
    Därför att vi blir äldre och äldre och att pensionssystemet inte har tagit tillräcklig höjd för detta. Det pengar som var och en har betalt in måste räcka längre och det har påverkat storleken på pensionen. 
    Så riktigt självförsörjande är systemet inte då...
  • nattuw
    KillBill skrev 2018-04-17 13:14:17 följande:

    Så du anser att medlemstidningen SPF Seniorerna är en objektiv källa?


    Jag skrev inte objektiv utan högre trovärdighet. En ledare är, och skall så vara, politiskt vinklad. Det är hela tanken bakom ledaren. När en länk dessutom är postad av dig kan vi, baserat på din inläggshistorik, utgå från att den är vinklad för att få socialdemokratin att framstå i bästa möjliga dager. Därav ansåg jag att det behövdes en mer faktaorienterad källa. Noter att jag fortfarande inte använder ordet objektiv.

    Och det finns ingen anledning till panik. Du kan lugnt klicka på länken och läsa vad det står. Texten anklagar inte socialdemokratin för någonting utan redogör bara för vad som skett. Det finns alltså inte reell anledning för dig att försöka misstänkliggöra och skademinimera. Vilket du skulle insett om du faktiskt läst texten.
  • KillBill
    nattuw skrev 2018-04-17 17:03:25 följande:

    Jag skrev inte objektiv utan högre trovärdighet. En ledare är, och skall så vara, politiskt vinklad. Det är hela tanken bakom ledaren. När en länk dessutom är postad av dig kan vi, baserat på din inläggshistorik, utgå från att den är vinklad för att få socialdemokratin att framstå i bästa möjliga dager. Därav ansåg jag att det behövdes en mer faktaorienterad källa. Noter att jag fortfarande inte använder ordet objektiv.

    Och det finns ingen anledning till panik. Du kan lugnt klicka på länken och läsa vad det står. Texten anklagar inte socialdemokratin för någonting utan redogör bara för vad som skett. Det finns alltså inte reell anledning för dig att försöka misstänkliggöra och skademinimera. Vilket du skulle insett om du faktiskt läst texten.


    Pensionsöverenskommelsen var en bred politisk överenskommelse mellan S,M,C,L och KD och varken den eller överföringen som skulle täcka kostnaden för garantipensionen handlar specifikt om socialdemokraterna.

    Jag har läst ledaren i medlemstidningen SPF Seniorerna och jag ser att SPF seniorerna anser att överföringen var fel men jag ser ingen bra förklaring till varför. Om Staten ska ta över ansvaret för utbetalningar av hundratals miljarder kronor från pensionssystemet så är det rimligt att staten överför pengar för detta ändamål tycker du inte det? Om inte varför?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Hoppsan)
    KillBill skrev 2018-04-17 16:32:02 följande:

    Därför att vi blir äldre och äldre och att pensionssystemet inte har tagit tillräcklig höjd för detta. Det pengar som var och en har betalt in måste räcka längre och det har påverkat storleken på pensionen. 


    "Var och en"? Migranterna har inte betalat in så mycket. Jag ser just på nyheterna att det faktum att så många migranter inte jobbar snart blir ett gigantiskt problem.
  • KillBill
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-04-17 18:10:41 följande:

    "Var och en"? Migranterna har inte betalat in så mycket. Jag ser just på nyheterna att det faktum att så många migranter inte jobbar snart blir ett gigantiskt problem.


    Om migranterna inte har betalat in några pensionsavgifter så får de heller inga pengar från pensionssystemet.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?