• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • themia
    Världsmedborgare skrev 2015-12-23 11:29:26 följande:
    För domedagsprofeter är alltid kollapsen nära, och är dom tillräckligt uthålliga så får dom kanske rätt.

    Själv håller jag mig till den oslagbara profetian, att än så går det upp, och än så går det ner.., tror faktisk jag fick med allt av värde där.
    Visst har du rätt - Jorden kommer att gå under, om än 5 miljarder år sådär.
  • familjenstyg
    themia skrev 2015-12-23 11:07:13 följande:
    När finansdepartementet och konjunkturinstitutet meddelar bättre siffror för Sverige än på länge, och du tolkar det som att kollapsen är nära, så är min slutsats inte särskilt långsökt.
    Jag kan, till skillnad från er som inte vill låtsas om att det finns några problem, inte bortse från de besparingar som skett i skola, vård, på handikappade och på pensionärer. Det är dessutom en utveckling som pågått länge och knappast kommer att upphöra, oavsett vad som händer med flyktingströmmen (vilket jag antar är dit huvudintresse). Att likt en struts stoppa huvudet i sanden ändrar inte på fakta och fakta är att den svenska välfärden befinner sig på ett sluttande plan och urholkas lite mer för varje år.

    Jag har inte heller skrivit att en kollaps är nära utan det kommer sannolikt att bli en långdragen process som skulle gå att hejda om man tar vissa politiskt obekväma beslut som även kommer att drabba enskilda individer. Men alternativen är troligen att ännu fler kommer att drabbas. Framförallt de svagaste grupperna och troligen med en överrepresentation av invandrare som, enligt vissa, skall tvingas klara sig på 50kronorsjobb.

    Raljerande innehållslösa inlägg och försök att håna de som inte delar er världsbild kommer inte att ge min mor bättre hemhjälp, en läkare som kan hennes sjukdomsbild, ett anpassat boende eller en pension som går leva  någorlunda bra på. Inte heller lär en ökad invandring, även om vissa ser den som "the second coming of christ",  i längden kunna rädda en väl utbyggd välfärd för alla.
  • themia
    familjenstyg skrev 2015-12-23 17:24:55 följande:
    Jag kan, till skillnad från er som inte vill låtsas om att det finns några problem, inte bortse från de besparingar som skett i skola, vård, på handikappade och på pensionärer. Det är dessutom en utveckling som pågått länge och knappast kommer att upphöra, oavsett vad som händer med flyktingströmmen (vilket jag antar är dit huvudintresse). Att likt en struts stoppa huvudet i sanden ändrar inte på fakta och fakta är att den svenska välfärden befinner sig på ett sluttande plan och urholkas lite mer för varje år.

    Jag har inte heller skrivit att en kollaps är nära utan det kommer sannolikt att bli en långdragen process som skulle gå att hejda om man tar vissa politiskt obekväma beslut som även kommer att drabba enskilda individer. Men alternativen är troligen att ännu fler kommer att drabbas. Framförallt de svagaste grupperna och troligen med en överrepresentation av invandrare som, enligt vissa, skall tvingas klara sig på 50kronorsjobb.

    Raljerande innehållslösa inlägg och försök att håna de som inte delar er världsbild kommer inte att ge min mor bättre hemhjälp, en läkare som kan hennes sjukdomsbild, ett anpassat boende eller en pension som går leva  någorlunda bra på. Inte heller lär en ökad invandring, även om vissa ser den som "the second coming of christ",  i längden kunna rädda en väl utbyggd välfärd för alla.
    Hej, vem har påstått att det inte finns några problem?
    Det finns gott om problem i Sverige.
    Men det ändrar inte det faktum att landets ekonomi utvecklas bättre än på länge.

    Det går faktiskt att hålla mer än en tanke i huvudet, om man försöker.
  • Digestive
    themia skrev 2015-12-23 19:01:39 följande:
    Hej, vem har påstått att det inte finns några problem?
    Det finns gott om problem i Sverige.
    Men det ändrar inte det faktum att landets ekonomi utvecklas bättre än på länge.

    Det går faktiskt att hålla mer än en tanke i huvudet, om man försöker.
    Du menar som i din trådstart? Solig

    Det finns nog en anledning till att folk även lyfter fram problemen i den här tråden. 
  • themia
    Digestive skrev 2015-12-23 19:16:56 följande:
    Du menar som i din trådstart? Solig

    Det finns nog en anledning till att folk även lyfter fram problemen i den här tråden. 
    Ja, något annat har jag inte väntat mig från undergångsprofeterna, även om det är rätt trist läsning.
    Medan vi andra tillåter oss att glädjas över de positiva signaler som finns.
  • Digestive
    themia skrev 2015-12-23 21:38:41 följande:

    Ja, något annat har jag inte väntat mig från undergångsprofeterna, även om det är rätt trist läsning.

    Medan vi andra tillåter oss att glädjas över de positiva signaler som finns.


    Det är så tröttsamt med fördummande epitet vid det här laget att tankarna går åt sommarplågor och tonåringar uppspelta på Redbull. Vi låtsas som att du berörde någonting som jag anmärkte på och så ser vi vidare på Lasse Kronér istället.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2015-12-22 10:58:14 följande:
    Varna hur mycket du vill om vad som ev kan hända i framtiden, jag väljer att förhålla mig till nuet.
    Skulle jag personligen lyssnat på alla varningar som experterna kommit med, då hade jag varit utfattig idag.
    Det gäller att agera på fakta och omständigheterna vi har att förhålla oss till, inte på nån osäker framtid, det kunde vi göra tidigare, men idag fungerar det inte.
    Det är inte jag som varnar. Det är finansdepartementet, AMS/AF, finanspolitiska rådet ...

    Men det är bra att du lever i nuet, för det är nu vi har chansen att vara proaktiva, att agera och försöka lindra effekterna av det som kommer.
  • themia
    Digestive skrev 2015-12-23 22:20:26 följande:
    Det är så tröttsamt med fördummande epitet vid det här laget att tankarna går åt sommarplågor och tonåringar uppspelta på Redbull. Vi låtsas som att du berörde någonting som jag anmärkte på och så ser vi vidare på Lasse Kronér istället.
    Lasse Kronér - det ante mig
  • Digestive
    themia skrev 2015-12-24 00:19:45 följande:

    Lasse Kronér - det ante mig


    Det är mått på tröttsamhet det!

    God Jul!
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2015-12-24 00:08:37 följande:
    Det är inte jag som varnar. Det är finansdepartementet, AMS/AF, finanspolitiska rådet ...

    Men det är bra att du lever i nuet, för det är nu vi har chansen att vara proaktiva, att agera och försöka lindra effekterna av det som kommer.
    Jaha.., varnar alltså, ja det var ju det jag sa, men nu är det verkligheten vi lever i, vad som kommer det förhåller jag mig till då.

    Och precis som du säger, det är svårt att göra rätt när blir så abstrakt som varningar om framtida ekonomi, speciellt när den nu är så globalt lynnig och växlar så snabbt.
    Det enda som eg går att göra idag, är att ha en beredskap som täcker in de flesta scenarier, och jag hoppas verkligen inte att de styrande börjar agera på varningar.., det kan bli så ini h-vete fel då.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna