• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • K Kalle
    KillBill skrev 2016-04-30 08:48:49 följande:
    Jag påstår inte att invandringen är gratis. Däremot påstår jag att Sverige kan bära kostnader för invandring. Det har historien visat.
    Har historien visat att vi kan hantera att det kommer 160 000 människor på kort tid? det var intressant med tanke på att det aldrig hänt tidigare.
  • K Kalle
    Flash Gordon skrev 2016-04-30 08:56:32 följande:
    Kan? Ja det kan vi.

    Kanske.

    Det beror ju på hur mycket av dagens välfärd och ekonomiska status vi vill offra.
    Just det. Om vi skrotar välfärden kan vi ta emot väldigt många fler. Jag vill inte leva i ett sånt land. Jag är stolt och glad över den välfärd vi byggt upp i det här landet och jag vill att den ska bevaras!

    Nu varnar SKL att kommunerna blir tvungna att höja skatten med två kronor. När hände det senast? Mindre kvar i plånboken och sämre skydd vid sjukdom, handikapp osv. Det gillar jag inte!
  • Green Cross
    Världsmedborgare skrev 2016-04-29 08:47:19 följande:
    Helt väntat och helt i sin ordning, det är priset vi får betala för att rätta till vår snedvridna demografi.
    Och ett väldigt lågt pris, om vi ser på alternativet, det är bara att se på t.ex Japan vad som händer om demografin inte hålls på en nivå, som kan hålla den inhemska ekonomin igång.
    Har Sverige en världsunik demografi?
    Om inte,varför för (eller förde) Sverige en närmast världsunik invandringspolitik?
    KillBill skrev 2016-04-30 08:48:49 följande:
    Jag påstår inte att invandringen är gratis. Däremot påstår jag att Sverige kan bära kostnader för invandring. Det har historien visat.
    Så vad är syftet med att föra en politik som en ekonomiskt missgynnsam för Sverige?

  • KillBill
    K Kalle skrev 2016-05-02 10:41:10 följande:
    Har historien visat att vi kan hantera att det kommer 160 000 människor på kort tid? det var intressant med tanke på att det aldrig hänt tidigare.

    Under perioden 2006-2014 när Alliansens regerade tog Sverige emot drygt 900 000 invandrare (framförallt asylsökande och anhöriginvandring). År 2014 registrerade SCB 126 000 nya invandrare och 2015 registrerade SCB 134 000 invandrare (De som sökte asyl 2015 kommer inte att registreras förrän de har beviljats uppehållstillstånd och det sker tidigast 2016. Det är bara drygt hälften som beräknas få asyl).


    Eftersom antalet asylsökande till Sverige har minskat 2016 och eftersom Sverige har skärp anhöriginvandringen så är det inte säkert att det blir någon stor ökning av invandringen till Sverige år 2016/2017.


    Jag menar att det faktum att Sverige har tagit emot 1 miljon invandrare på 10 år samtidigt som Sverige har sunda statsfinanser och ligger i topp i välfärdsligan visar att Sverige kan hantera kostnaderna för invandringen.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Green Cross skrev 2016-05-02 11:32:52 följande:
    Har Sverige en världsunik demografi?
    Om inte,varför för (eller förde) Sverige en närmast världsunik invandringspolitik?
    KillBill skrev 2016-04-30 08:48:49 följande:
    Jag påstår inte att invandringen är gratis. Däremot påstår jag att Sverige kan bära kostnader för invandring. Det har historien visat.
    Så vad är syftet med att föra en politik som en ekonomiskt missgynnsam för Sverige?

    Sverige beviljar asyl till flyktingar som flyr från krig och förföljelse dvs det är humanitära skäl och inte ekonomiska skäl som gör att Sverige tar emot flyktingar.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Green Cross
    KillBill skrev 2016-05-02 15:16:13 följande:

    Sverige beviljar asyl till flyktingar som flyr från krig och förföljelse dvs det är humanitära skäl och inte ekonomiska skäl som gör att Sverige tar emot flyktingar.


    Budskapet från de som förespråkar hög asylinvandring är minst sagt ambivalent;

    Å ena sidan så är asylinvandringen inte bara bra utan en ren nödvändighet för att lösa de påstådda problemet med Sveriges upp-och-ner vända befolkningspyramid och klara framtidens välfärd,men å andra sidan så är asylinvandringen samtidigt en samhällsekonomisk nettoförlust på både kort och lång sikt ,men jag antar att vi är överens om att det är det sistnämnda påståendet som är korrekt.

     


  • KillBill
    Green Cross skrev 2016-05-02 15:49:57 följande:
    Budskapet från de som förespråkar hög asylinvandring är minst sagt ambivalent;

    Å ena sidan så är asylinvandringen inte bara bra utan en ren nödvändighet för att lösa de påstådda problemet med Sveriges upp-och-ner vända befolkningspyramid och klara framtidens välfärd,men å andra sidan så är asylinvandringen samtidigt en samhällsekonomisk nettoförlust på både kort och lång sikt ,men jag antar att vi är överens om att det är det sistnämnda påståendet som är korrekt.


    Du pratar om dem som förespråkar hög asylinvandring. Av de som jag har mött och som förespråkar att Sverige ska erbjuda människor på flykt från krig eller förföljelse asyl så har alla varit av den uppfattningen att ju färre som behöver söka asyl i Sverige desto bättre (det indikerar mindre krig och mindre förföljelse). Kan du nämna någon som förespråkar en hög invandring som företeelse (och inte pga. av främst humanitära skäl)?


    När det gäller Sveriges upp-och-ner vända befolkningspyramid så anser de flesta att det är problematiskt att Sverige har allt fler äldre som måste försörjas av allt färre i arbetsför ålder. Att invandringen förbättrar befolkningspyramidens utseende är positivt. När det gäller samhällsekonomin så är det framförallt på kort sikt som invandringen kostar. På lång sikt är de ekonomiska effekterna för samhällsekonomin marginella. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Green Cross
    KillBill skrev 2016-05-02 17:05:53 följande:

    Du pratar om dem som förespråkar hög asylinvandring.


    Jag får ett intryck av att du gör det eller i varje fall försvarar en politik som resulterar i en hög asylinvandring,men så kanske inte är fallet?
    KillBill skrev 2016-05-02 17:05:53 följande:

    Av de som jag har mött och som förespråkar att Sverige ska erbjuda människor på flykt från krig eller förföljelse asyl så har alla varit av den uppfattningen att ju färre som behöver söka asyl i Sverige desto bättre (det indikerar mindre krig och mindre förföljelse).


    Möjligtvis,men det är en felaktig uppfattning.

    År 2015 sökte ca. 15 (femton !) gånger fler s.k "ensamkommande flyktingbarn" från Afghanistan asyl i Sverige jämfört med året innan,men det är knappast så att konflikten i Afghanistan var 15 gånger mer intensiv år 2015 än 2014,eller att 15 gånger fler Afghaner är på flykt år 2015 jämfört med 2014,så uppenbarligen så är det andra faktorer som är avgörande.
    KillBill skrev 2016-05-02 17:05:53 följande:

    Kan du nämna någon som förespråkar en hög invandring som företeelse (och inte pga. av främst humanitära skäl)?


    Ungefär som att säga att man inte kan klandra våldtäktsmän då de främst är ute efter att ha sex inte traumatisera sina offer,och att det inte är fel att vilja ha sex.

    Är man medveten om konsekvenserna av det man förespråkar eller begår så kan man utgå från att man även anser att konsekvenserna av det är acceptabla.
    KillBill skrev 2016-05-02 17:05:53 följande:

    När det gäller Sveriges upp-och-ner vända befolkningspyramid så anser de flesta att det är problematiskt att Sverige har allt fler äldre som måste försörjas av allt färre i arbetsför ålder. Att invandringen förbättrar befolkningspyramidens utseende är positivt.


    Det utgår från att:

    1. Invandrare är mer produktiva än svenskar (vilket inte är fallet,snarare tvärt om).

    2. Att invandrare inte själva åldras (annars blir det bara ett demografiskt pyramidspel där man hela tiden måste ha in fler invandrare för att ta hand om de som kommit hit och blivit åldringar).
    KillBill skrev 2016-05-02 17:05:53 följande:

     


     När det gäller samhällsekonomin så är det framförallt på kort sikt som invandringen kostar. På lång sikt är de ekonomiska effekterna för samhällsekonomin marginella. 


    Och det kombinerade nettoresultatet av både kort- och långtidsperspektivet är?





  • KillBill
    Green Cross skrev 2016-05-02 17:49:19 följande:
    Jag får ett intryck av att du gör det eller i varje fall försvarar en politik som resulterar i en hög asylinvandring,men så kanske inte är fallet?
    KillBill skrev 2016-05-02 17:05:53 följande:

    Av de som jag har mött och som förespråkar att Sverige ska erbjuda människor på flykt från krig eller förföljelse asyl så har alla varit av den uppfattningen att ju färre som behöver söka asyl i Sverige desto bättre (det indikerar mindre krig och mindre förföljelse).


    Möjligtvis,men det är en felaktig uppfattning.

    År 2015 sökte ca. 15 (femton !) gånger fler s.k "ensamkommande flyktingbarn" från Afghanistan asyl i Sverige jämfört med året innan,men det är knappast så att konflikten i Afghanistan var 15 gånger mer intensiv år 2015 än 2014,eller att 15 gånger fler Afghaner är på flykt år 2015 jämfört med 2014,så uppenbarligen så är det andra faktorer som är avgörande.Ungefär som att säga att man inte kan klandra våldtäktsmän då de främst är ute efter att ha sex inte traumatisera sina offer,och att det inte är fel att vilja ha sex.

    Är man medveten om konsekvenserna av det man förespråkar eller begår så kan man utgå från att man även anser att konsekvenserna av det är acceptabla.
    KillBill skrev 2016-05-02 17:05:53 följande:

    När det gäller Sveriges upp-och-ner vända befolkningspyramid så anser de flesta att det är problematiskt att Sverige har allt fler äldre som måste försörjas av allt färre i arbetsför ålder. Att invandringen förbättrar befolkningspyramidens utseende är positivt.


    Det utgår från att:

    1. Invandrare är mer produktiva än svenskar (vilket inte är fallet,snarare tvärt om).

    2. Att invandrare inte själva åldras (annars blir det bara ett demografiskt pyramidspel där man hela tiden måste ha in fler invandrare för att ta hand om de som kommit hit och blivit åldringar).
    Och det kombinerade nettoresultatet av både kort- och långtidsperspektivet är?





    Jag kommer aldrig övertyga dig och den här diskussionen känns därför överflödig


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Green Cross
    KillBill skrev 2016-05-02 18:16:15 följande:

    Jag kommer aldrig övertyga dig och den här diskussionen känns därför överflödig


    Men du har ju inte ens försökt.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna