• Äldre 6 Dec 10:00
    365568 visningar
    6259 svar
    -20 +6
    6259
    365568

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Äldre 13 Apr 08:50
    KillBill skrev 2018-04-12 12:27:49 följande:

    Regeringen har sett till att alla Sveriges kommuner tar kollektivt ansvar för flyktingmottagandet och det är självklart helt rätt. När alliansen regerade så tog rika moderatkommuner såsom Danderyd, Täby och Vellinge knappt emot några flyktingar medan förorter i Stockholm, Göteborg och Malmö tog emot fler än vad som var lämpligt sett till exempelvis antalet bostäder och tillgång på vård omsorg och skola.


    Tycker du verkligen att det var rätt att rika moderatkommuner tidigare inte behövde ta emot några flyktingar?


    Får jag fråga vilket rödgrönt parti du röstade fram?


    Jag tycker att alla kommuner ska ta emot (utom möjligtvis Malmö mfl som snart har 50% invandrare), men jag tycker att regeringen ska ta 100% av ansvaret ekonomiskt och för att bygga de bostäder som behövs vare sig det är modulhus eller tält.
  • Äldre 13 Apr 08:59
    +1
    KillBill skrev 2018-04-12 11:40:19 följande:

    Kan du inte räkna? sedan 2015 har det i genomsnitt kommit 147 tusen flyktingar per år och inget annat. Prognosen är att invandringen ganska kraftigt är på väg ner.


    På väg ner jämfört katastrofåret 2015 kanske, men inte annars. Enligt prognoserna kommer Sverige fortsatt ha en med europeiska mått mätt rekordhög invandring.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordhog-asylinvandring-trots-ny-flyktingpolitik

    Länkat reportage redovisar dessutom endast beviljade uppehållstillstånd, och tar inte med de tio(hundra?-)tusentals som kommer stanna illegalt i landet trots avslag.

    Allt detta samtidigt som bostadsbristen är extrem, vården kollapsar och polisen för länge sedan gått in i en total kris. För att inte nämna skolan, där väktare numera patrullerar samtidigt som ungarna mår allt sämre i sina allt större klasser utan behöriga lärare.

    Undergångsprofeterna fick visst rätt.
  • Äldre 13 Apr 08:59
    -1
    K Kalle skrev 2018-04-13 08:50:26 följande:

    Jag tycker att alla kommuner ska ta emot (utom möjligtvis Malmö mfl som snart har 50% invandrare), men jag tycker att regeringen ska ta 100% av ansvaret ekonomiskt och för att bygga de bostäder som behövs vare sig det är modulhus eller tält.


    Statens ansvar för bostadsbyggandet avskaffades av borgarna i början av 90-talet.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 13 Apr 09:34
    KillBill skrev 2018-04-13 08:59:36 följande:
    Statens ansvar för bostadsbyggandet avskaffades av borgarna i början av 90-talet.
    Du pratar som om jag röstat på borgarna. Det har jag aldrig gjort så du kan bara lägga av med det!
  • Äldre 13 Apr 09:42
    +1
    ToToTo skrev 2018-04-13 08:59:36 följande:
    På väg ner jämfört katastrofåret 2015 kanske, men inte annars. Enligt prognoserna kommer Sverige fortsatt ha en med europeiska mått mätt rekordhög invandring.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordhog-asylinvandring-trots-ny-flyktingpolitik

    Länkat reportage redovisar dessutom endast beviljade uppehållstillstånd, och tar inte med de tio(hundra?-)tusentals som kommer stanna illegalt i landet trots avslag.

    Allt detta samtidigt som bostadsbristen är extrem, vården kollapsar och polisen för länge sedan gått in i en total kris. För att inte nämna skolan, där väktare numera patrullerar samtidigt som ungarna mår allt sämre i sina allt större klasser utan behöriga lärare.

    Undergångsprofeterna fick visst rätt.
    Någon i forumet kan säkert detta bättre än jag, men USA satte stopp för okontrollerad invandring vid en viss nivå (ja, jag vet att alla i USA utom den förtryckta ursprungsbefolkningen är invandrare men ändå). Nu är 20% av Sveriges befolkning av utländsk härkost. Det finns en viss gräns när det är för mycket, när värdlandet inte kan assimilera fler och den gränsen torde vara nådd för länge sedan.

    Vi ser konsekvenserna av den enorma mängd som kom 2015 fortfarande och kommer att göra så lång tid framöver. Förutom detta är jag orolig för vad som kommer att hända med landet om fler och fler med annan syn på jämställdhet och sekularitet - två områden där vi ligger väldigt bra till och som jag älskar med Sverige -kommer in i vårt land. Om 5-10% av landet bestod av människor från andra länder kan majoritetssamhället påverka dem att "bli som vi". Men om andelen människor från andra länder blir 25-30% eller ännu högre, hur blir det då?

    Var anser de invandrarvänliga att gränsen går? 40% av utländsk härkomst eller med två utlandsfödda föräldrar? 50%? 60%

    Redan nu är andelen helsvenska elever i Malmös grundskolor endast 50-60%. När slutar Malmö att vara en svensk stad?
  • Äldre 14 Apr 01:11
    K Kalle skrev 2018-04-13 08:50:26 följande:
    Jag tycker att alla kommuner ska ta emot (utom möjligtvis Malmö mfl som snart har 50% invandrare), men jag tycker att regeringen ska ta 100% av ansvaret ekonomiskt och för att bygga de bostäder som behövs vare sig det är modulhus eller tält.
    Regeringen eller kommunen, i slutänden är det ändå jag som skattebetalare som får betala notan.
  • Äldre 14 Apr 14:21
    nattuw skrev 2018-04-14 01:11:04 följande:

    Regeringen eller kommunen, i slutänden är det ändå jag som skattebetalare som får betala notan.


    Sant. Därför kanske man skulle kört med en statlig tältlösning.
  • Äldre 14 Apr 15:45
    -1
    ToToTo skrev 2018-04-13 08:59:36 följande:

    På väg ner jämfört katastrofåret 2015 kanske, men inte annars. Enligt prognoserna kommer Sverige fortsatt ha en med europeiska mått mätt rekordhög invandring.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordhog-asylinvandring-trots-ny-flyktingpolitik

    Länkat reportage redovisar dessutom endast beviljade uppehållstillstånd, och tar inte med de tio(hundra?-)tusentals som kommer stanna illegalt i landet trots avslag.

    Allt detta samtidigt som bostadsbristen är extrem, vården kollapsar och polisen för länge sedan gått in i en total kris. För att inte nämna skolan, där väktare numera patrullerar samtidigt som ungarna mår allt sämre i sina allt större klasser utan behöriga lärare.

    Undergångsprofeterna fick visst rätt.


    Kanske? Migrationsverkets prognoser pekar på en tydlig trend nedåt när det gäller den framtida migrationen. Svensk sjukvård, polisväsende och skola håller inte alls på att kollapsa. Tvärt om så har svenskarnas förtroende för dessa institutioner stärkts det senaste året.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 14 Apr 15:45
    -1
    ToToTo skrev 2018-04-13 08:59:36 följande:

    På väg ner jämfört katastrofåret 2015 kanske, men inte annars. Enligt prognoserna kommer Sverige fortsatt ha en med europeiska mått mätt rekordhög invandring.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordhog-asylinvandring-trots-ny-flyktingpolitik

    Länkat reportage redovisar dessutom endast beviljade uppehållstillstånd, och tar inte med de tio(hundra?-)tusentals som kommer stanna illegalt i landet trots avslag.

    Allt detta samtidigt som bostadsbristen är extrem, vården kollapsar och polisen för länge sedan gått in i en total kris. För att inte nämna skolan, där väktare numera patrullerar samtidigt som ungarna mår allt sämre i sina allt större klasser utan behöriga lärare.

    Undergångsprofeterna fick visst rätt.


    Kanske? Migrationsverkets prognoser pekar på en tydlig trend nedåt när det gäller den framtida migrationen. Svensk sjukvård, polisväsende och skola håller inte alls på att kollapsa. Tvärt om så har svenskarnas förtroende för dessa institutioner stärkts det senaste året.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 14 Apr 19:07
    KillBill skrev 2018-04-14 15:45:29 följande:

    Kanske? Migrationsverkets prognoser pekar på en tydlig trend nedåt när det gäller den framtida migrationen. Svensk sjukvård, polisväsende och skola håller inte alls på att kollapsa. Tvärt om så har svenskarnas förtroende för dessa institutioner stärkts det senaste året.


    Med tanke på hur extremt lågt förtroendet varit för polisen lär det dröja innan förtroendet kommer upp i "normalnivå".
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna