• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • nattuw
    KillBill skrev 2019-09-18 08:43:53 följande:

    Skönt att utvecklingen går åt rätt håll i Goteborg och bra med perspektiv.


    Så bra då kan ni fortsätta stoppa huvudet i sanden och låtas som om det inte finns några problem. För vad spelar några mord för roll när det begås fler mord på andra håll?
  • KillBill
    nattuw skrev 2019-09-18 10:09:02 följande:

    Så bra då kan ni fortsätta stoppa huvudet i sanden och låtas som om det inte finns några problem. För vad spelar några mord för roll när det begås fler mord på andra håll?


    Varför försöker du få det till att jag och andra inte ser problemen? Det är inte sant. Jag tycker däremot att det är intressant att du verkar bli så provocerad av positiv statistik, det finns faktiskt sådan också. Får man inte nämna det i din åsiktskorridor?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-09-18 11:19:31 följande:
    Varför försöker du få det till att jag och andra inte ser problemen? Det är inte sant. Jag tycker däremot att det är intressant att du verkar bli så provocerad av positiv statistik, det finns faktiskt sådan också. Får man inte nämna det i din åsiktskorridor?
    Åksjuka, dvs åsiktskorridorsjuka kan lätt drabba den som vistas i en mycket trång åsiktskorridor.

    Symptom på åksjuka brukar kunna yttra sig som att man inte är mottaglig för annat än det som anses stämma med det gemensamma politiska paradigmet i korridoren.

    Det är säkert därför påståenden om att riskerna för utomstående är mycket små vid gängskjutningar omtolkas till att världen utanför den egna åsiktskorridoren förnekar problemen.

    Åksjuka brukar ofta vara en företelse som försvårar omvärldens försök till kontakt med folk som befinner sig i den högerpopulistiska åsiktskorridoren.
  • K Markatta

    Uppföljning:

    www.svt.se/nyheter/granskning/ug/polisens-frustration-om-unga-kriminella-far-ingen-aterkoppling-i-99-fall-av-100

    Polisen i Järfälla bekräftar bilden av att unga lagöverträdare, under 18 år, vanligen släpps efter förhör.

    - Då griper vi inte dem utan då identifierar vi dem, tar kontakt med deras vårdnadshavare, informerar socialtjänsten om vad som har hänt och sen får de gå hem. Vi skjutsar kanske hem dem till föräldrarna, eller föräldrarna får komma och hämta dem. Det är det som händer, säger Tobias Becker, förundersökningsledare hos Järfällapolisen.

    Vilka brott kan det handla om?

    - Vanligt ungdomsbrott, det är personrån, misshandel, olaga hot, säger Tobias Becker.

    Samtidigt är poliser som Uppdrag granskning talat med kritiska till att socialtjänsten många gånger inte lämnar information om vilka åtgärder de vidtar, exempelvis om ungdomen är tvångsplacerad för vård i hemmet eller på någon institution. Det försvårar kontrollen, menar de.

    I fallet med "Hassan" visste de, enligt Tobias Becker, inte var han var placerad någonstans eftersom socialtjänsten hänvisade till sekretess.

    - Vi får ju ingen återkoppling i 99 fall av 100.

    - Vi arbetar med att ge stöd och vård och stötta. Det repressiva och kontrollerande står polisen för, säger Martin Lirén, avdelningschef socialtjänst och fritid i Bromma.

    Det blir ju ett problem här när polisen inte vet var ungdomen är placerad någonstans, de vet ju inte om det är LVU i hemmet eller om det är någon institution, de vet inte när det upphör och när det börjar. Hur bemöter du det?

    - Med att vårt uppdrag handlar om att stötta dem.

  • nattuw
    KillBill skrev 2019-09-18 11:19:31 följande:
    Varför försöker du få det till att jag och andra inte ser problemen? Det är inte sant. Jag tycker däremot att det är intressant att du verkar bli så provocerad av positiv statistik, det finns faktiskt sådan också.
    Jag är övertygad om att du och andra ser problemet. Om ni inte såg det skulle ni inte lägga ner så mycket jobb på att försöka förminska och släta över.
  • K Markatta
    K Markatta skrev 2019-09-17 14:36:43 följande:
    Polisen hinner inte utreda skjutningar i Stockholm

    Stockholmspolisen har tvingats prioritera ner utredningarna av tre mordförsök på minderåriga, skriver StockholmDirekt. Orsaken är att utredningar om grova våldsbrott och mord har börjat hopa sig.

    - Det är hårda prioriteringar att göra, men det är den krassa vardagen för oss. Ibland måste sånt som borde vara högprioriterat prioriteras ner, säger Malin Swedberg, gruppchef på polisens avdelning grova brott syd, till tidningen.
    Kan väl tillägga att det finns andra "brott" som verkar vara prioriterade:

    www.news55.se/tt-nyheter/kissade-vid-vagkanten-atalas/

    Kissade vid vägkanten - åtalas

    Mannen hade stannat vid vägkanten vid den södra infarten till Askersund och en polis körde förbi och såg hur han uträttade sina behov. Detta leder nu till ett åtal vid Örebro tingsrätt, där mannen anklagas för förargelseväckande beteende. I förhör har han nekat till brott.

    I förundersökningen ingår, utöver förhör, vittnesmål från polisen och kartbilder som åklagaren tagit fram för att visa exakt var mannen valde att kissa.
  • KillBill
    nattuw skrev 2019-09-18 21:16:32 följande:
    Jag är övertygad om att du och andra ser problemet. Om ni inte såg det skulle ni inte lägga ner så mycket jobb på att försöka förminska och släta över.
    Jag försöker bara få dig att bredda din åsiktskorridor lite, den verkar så smal..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta

    Elfenbenstornskulturskribenten Jens Liljestrand har nu anslutit sig till Skrik- och fiskmåshögern:

    www.expressen.se/kronikorer/jens-liljestrand/vanstern-ar-oformogen-att-ta-kriminaliteten-pa-allvar/

    Vänstern är oförmögen att ta kriminaliteten på allvar

    Nu skakas landet av grova våldsdåd och problem som i årtionden har sopats under mattan av en vänster som är oförmögen att behandla kriminaliteten som ett allvarligt samhällsproblem ligger i öppen dager. Och samma vänster har alltså avfärdat de som har ropat på hårda tag som "batongliberaler" och konservativa, och jag undrar varför?

  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-09-19 00:37:35 följande:

    Elfenbenstornskulturskribenten Jens Liljestrand har nu anslutit sig till Skrik- och fiskmåshögern:

    www.expressen.se/kronikorer/jens-liljestrand/vanstern-ar-oformogen-att-ta-kriminaliteten-pa-allvar/

    Vänstern är oförmögen att ta kriminaliteten på allvar

    Nu skakas landet av grova våldsdåd och problem som i årtionden har sopats under mattan av en vänster som är oförmögen att behandla kriminaliteten som ett allvarligt samhällsproblem ligger i öppen dager. Och samma vänster har alltså avfärdat de som har ropat på hårda tag som "batongliberaler" och konservativa, och jag undrar varför?


    Hm, vänstern är ju bara åsiktskorridorpolitiskt korrekt.

    Det vet ju alla att vänstern har haft den politiska makten i årtionden i Sverige, åtminstone känner alla tomtar till dettaSkrattande
  • K Markatta

    Regeringen Löfvens kriminalpolitik betygsätts av polisen:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/rinkebypolisen-de-kriminella-skrattar-at-vara-lagar

    Rinkebypolisen: De kriminella skrattar åt våra lagar

    Polisförbundet har gjort en undersökning som visar hur landets poliser vill bekämpa gängbrottsligheten. Bland förslagen i undersökningen finns slopandet av mängdrabatten och straffrabatten för unga.

    - Har man jobbat lång tid med att lagföra personer och ser att det inte blir konsekvenser, att de kriminella till och med skrattar åt oss, det är klart att det är frustrerande, säger Hanif Azizi som är områdespolis i Rinkeby.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna