• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-06-26 08:47:49 följande:
    Jag har läst den blogg och den artikel som du länkar till men jag förstår inte riktigt vad du är kritisk till.

    Jag uppfattar inte någon kritik mot Carl Bildt i bloggen. Är det användandet av uttrycket "spyr galla" som du reagerar mot? Uttrycket används på bloggen för att beskriva att Carl Bildt, i P1, är mycket kritisk mot engelsk media. Förtydliga gärna vad du anser är problemet.
    Ja, det högst opartiska, oprofessionella och känslomässiga: "spyr galla".

    Programet råkade jag höra. Konflikt Special på P1.

    Det spyddes ingen galla. Bildt var kritisk mot tonläget i ett par namngivna brittiska tidningar. Han kallade det till och med "lögner". och han påpekade medias ansvar för vad (underförstått: lögner och överdrifter ) de publicerar.

    Men inget mer än så. Inte det minsta "galla-spyende" - vilket är ett uttryck att använda att använda när man vill "nedvärdera" en person och dennes kritik. 

    ..

    Att vara "oberoende" och "opartisk" politisk reporter i public service på dagen och sedan på fritiden skriva nedsättande omdömen om en politiker som "spyr galla" går dåligt ihop.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-06-26 09:02:51 följande:
    Ja, det högst opartiska, oprofessionella och känslomässiga: "spyr galla".

    Programet råkade jag höra. Konflikt Special på P1.

    Det spyddes ingen galla. Bildt var kritisk mot tonläget i ett par namngivna brittiska tidningar. Han kallade det till och med "lögner". och han påpekade medias ansvar för vad (underförstått: lögner och överdrifter ) de publicerar.

    Men inget mer än så. Inte det minsta "galla-spyende" - vilket är ett uttryck att använda att använda när man vill "nedvärdera" en person och dennes kritik. 

    ..

    Att vara "oberoende" och "opartisk" politisk reporter i public service på dagen och sedan på fritiden skriva nedsättande omdömen om en politiker som "spyr galla" går dåligt ihop.

    Det är alltså detta rader som du tycker är oprofessionella, partiska och nedsättande:


    "Och så, idag denna lördag, lyssnar jag på en diskussion i radions P1 där Carl Bildt spyr galla över (vissa) mediers roll i Storbritannien, där de har tagit ställning på ett sätt som medier inte gör i Sverige, och där saklighet inte alltid står i främsta rummet. Och så säger han någonting om medias viktiga roll att bidra till en saklig upplysning i sådana här politiska processer. 


    Att medier har ett stort ansvar i att upplysa och ett särskilt stort ansvar i att hålla huvudet kallt i ett så här stort och avgörande händelseförlopp är nog inget understatement. Att de som säger att det har gått åt helvete när det händer som man tidigare har beskrivit som ett helvete, det är ju inte särskilt förvånande. Men har det då verkligen gått åt helvete, och är det som beskrivs som ett helvete verkligen ett helvete? På riktigt?


    Helvetet i detta sammanhang är det avtal som ska förhandlas fram mellan EU och britterna om villkoren för ett utträde, och de relationer som sedan ska gälla därefter. Det avtalet måste bli riktigt bra. Och blir det inte tillräckligt bra så är det väl ingen som vill skriva under?


    Här börjar jag undra kring det där helvetet. Kanske blir det så att den röriga inrikespolitiska situationen i Storbritannien kommer att göra att en ansökan om utträde förhalas. Och kanske är det så att avtalsarbetet kommer att leda fram till villkor och innehåll som väcker protester på alla möjliga olika håll. Och kanske får britterna säga sitt i en ny folkomröstning där villkoren för ett utträde är mer uppenbara och tydliga. Ovanpå detta att skottarna krånglar, och inte gillar att dras ur EU av engelsmännen. Allt detta bara tankar och funderingar kring fortsättningen av allt detta, men inte desto mindre relevanta.


     


    Vill britterna skriva på ett taskigt avtal om utträde? Nej. Vill EU att britterna ska lämna med schyssta villkor och slippa betala ett pris? Nej. Det är långt kvar till ett brittiskt utträde från EU. Ännu i denna dag har faktiskt ingenting hänt. Alltså"


    Jag håller INTE med dig i din kritik. Bloggaren använder uttrycket "spyr galla" när han beskriver att Carl Bildt är upprörd i radioprogrammet. Jag ser inte inlägget som någon kritik mot Carl Bildt, jag anser inte att bloggaren är oprofessionell, partisk eller nedsättande.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-06-26 09:33:33 följande:

    Det är alltså detta rader som du tycker är oprofessionella, partiska och nedsättande:


    "Och så, idag denna lördag, lyssnar jag på en diskussion i radions P1 där Carl Bildt spyr galla över (vissa) mediers roll i Storbritannien, där de har tagit ställning på ett sätt som medier inte gör i Sverige, och där saklighet inte alltid står i främsta rummet. Och så säger han någonting om medias viktiga roll att bidra till en saklig upplysning i sådana här politiska processer. 


    Att medier har ett stort ansvar i att upplysa och ett särskilt stort ansvar i att hålla huvudet kallt i ett så här stort och avgörande händelseförlopp är nog inget understatement. Att de som säger att det har gått åt helvete när det händer som man tidigare har beskrivit som ett helvete, det är ju inte särskilt förvånande. Men har det då verkligen gått åt helvete, och är det som beskrivs som ett helvete verkligen ett helvete? På riktigt?


    Helvetet i detta sammanhang är det avtal som ska förhandlas fram mellan EU och britterna om villkoren för ett utträde, och de relationer som sedan ska gälla därefter. Det avtalet måste bli riktigt bra. Och blir det inte tillräckligt bra så är det väl ingen som vill skriva under?


    Här börjar jag undra kring det där helvetet. Kanske blir det så att den röriga inrikespolitiska situationen i Storbritannien kommer att göra att en ansökan om utträde förhalas. Och kanske är det så att avtalsarbetet kommer att leda fram till villkor och innehåll som väcker protester på alla möjliga olika håll. Och kanske får britterna säga sitt i en ny folkomröstning där villkoren för ett utträde är mer uppenbara och tydliga. Ovanpå detta att skottarna krånglar, och inte gillar att dras ur EU av engelsmännen. Allt detta bara tankar och funderingar kring fortsättningen av allt detta, men inte desto mindre relevanta.


     


    Vill britterna skriva på ett taskigt avtal om utträde? Nej. Vill EU att britterna ska lämna med schyssta villkor och slippa betala ett pris? Nej. Det är långt kvar till ett brittiskt utträde från EU. Ännu i denna dag har faktiskt ingenting hänt. Alltså"


    Jag håller INTE med dig i din kritik. Bloggaren använder uttrycket "spyr galla" när han beskriver att Carl Bildt är upprörd i radioprogrammet. Jag ser inte inlägget som någon kritik mot Carl Bildt, jag anser inte att bloggaren är oprofessionell, partisk eller nedsättande.


    Intressant tanke, en ny folkomröstning när villkoren för Lillbritanniens avtal med EU är färdigförhandlade. 
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-06-26 09:33:33 följande:

    Det är alltså detta rader som du tycker är oprofessionella, partiska och nedsättande:


    "Och så, idag denna lördag, lyssnar jag på en diskussion i radions P1 där Carl Bildt spyr galla ...


    Understruket och fetat, ja.

    Han hade kunnat skriva "är kritiskt" eller liknande, icke-negativt värdeladdade benämningar.
  • K Markatta

    Oberoende Sveriges Radio har ett inslag om Brexit:

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6461196

    Här frågar man en barnpsykolog om hennes sätt att hantera familjekonflikter kan appliceras på Storbritannien efter folkomröstningen.

    Hon svarar ja och utvecklar:

    Man kan tänka att staten är föräldern och har ett större ansvar, eller ett ansvar för att vara mer förnuftig, och medborgarna kan vara mer känslostyrda.

    Föräldern har sagt att "nu ska vi ut och utvecklas i den stora världen och vi ska gå med i en jättestor grupp och det ska bli jätteroligt" och barnen har skrikit "vi vill inte, vi vågar inte".

    Och så har föräldern inte lyssnat utan sagt "ok, ok, vi röstar" och så blir det pannkaka.


    Någon motbild till att staten är den förnuftige föräldern och att den vanlige medborgaren är ett skrikande känslostyrt barn ges naturligtvis inte.

  • Flash Gordon

    Ett intressant dokument i sammanhanget. Public Service-handbok från Sveriges Radio:
    https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/3938/14088.pdf


    9:3
    Som SR-medarbetare omfattas man förstås av den grundlagsskyddade rätten att uttrycka sina åsikter i sociala, ekonomiska, politiska och kulturella frågor. Men i samtliga kollektivavtal finns skrivningar som innebär att man som medarbetare i offentliga sammanhang, t ex bloggar, mikrobloggar, insändare och debattartiklar, är skyldig att avhålla sig från sådana uttalanden och åtgärder som kan medföra att Sveriges Radios trovärdighet, särskilt på det politiska området, kan ifrågasättas.


    Det fetade och understrukna med tanke på det vi sett i inläggen ovan från PS-medarbetare på sociala media.

    Denna kommer från SR:s hemsida men vi kan nog utgå från att regelverket ser likadant ut på de andra två delarna av public service, SVT och UR.
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2016-06-25 22:36:15 följande:
    Nä men så oväntat!

    Ännu en public service-medarbetare som går bananas med sina extrem-vänsteråsikter på nätet:
    twitter.com/avPublicService/status/7467645488...
    i.imgur.com/NuYn1DG.jpg

    se.linkedin.com/in/aida-amoli-98a8a0a0

    Ung som hon är har hon ändå redan hunnit med alla tre delar av public service: SR, SVT och UR.
    Och UR tar (nästan) tag i saken.

    "Vi pratar internt", skriver man och sedan händer ... vad ... tror vi?

    https://twitter.com/mydlystrgl/status/747422200886628352

    "Nä men är du vänsterextremist och tror på hot, hat, förtal och olagligheter som politiska medel! Så spännande! Välkommen till public service!"
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?