• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2016-08-17 14:53:28 följande:
    Ja och du har bestämt dig för en ståndpunkt där SVT är vänsterorienterat (och tror att det är sanningen). I det aktuella exemplet måste du hålla med mig om att det inte finns något som pekar på att en vänsterorienterad hållning från SVTs sida.
    Inte...

    Jag tycker mig se en viss likriktning här, Bill. Gör inte du det !!!

    Jag vet. Det är inte siffror från förra veckan, men det spelar nog fan kvitta. Och det tror jag du håller med om.GladPartisympatier hos journalister verksamma på SVT

    Vid en enkätundersökningen som genomfördes av medieforskaren Kent Asp under perioden oktober 2011–februari 2012 beträffande journalistkårens partisympatier framkom bland annat att 41 procent av de svenska journalisterna svarade att Miljöpartiet var det bästa partiet och att över 50 procent av journalisterna på Sveriges Radio och Sveriges Television sympatiserade med Miljöpartiet. Vänsterpartiet har en starkare ställning i public service än i dagspressen och över 80 procent inom public service sympatiserade med de rödgröna partierna (v+s+mp).


    Asp har även konstaterat att Miljöpartiet i alla valrörelser som de har ställt upp i fått en mer gynnsam behandling av journalister i allmänhet än andra partier och att rapporteringen har betydelse för partiernas valresultat. Den gynnsamma behandlingen härleder Asp, efter 30 års studier, till partiets starka ställning i journalistkåren.



    https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Television

    Mvh //Antondance.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2016-08-18 09:18:07 följande:
    Inte...

    Jag tycker mig se en viss likriktning här, Bill. Gör inte du det !!!

    Jag vet. Det är inte siffror från förra veckan, men det spelar nog fan kvitta. Och det tror jag du håller med om.Glad

    Partisympatier hos journalister verksamma på SVT

    Vid en enkätundersökningen som genomfördes av medieforskaren Kent Asp under perioden oktober 2011?februari 2012 beträffande journalistkårens partisympatier framkom bland annat att 41 procent av de svenska journalisterna svarade att Miljöpartiet var det bästa partiet och att över 50 procent av journalisterna på Sveriges Radio och Sveriges Television sympatiserade med Miljöpartiet. Vänsterpartiet har en starkare ställning i public service än i dagspressen och över 80 procent inom public service sympatiserade med de rödgröna partierna (v+s+mp).


    Asp har även konstaterat att Miljöpartiet i alla valrörelser som de har ställt upp i fått en mer gynnsam behandling av journalister i allmänhet än andra partier och att rapporteringen har betydelse för partiernas valresultat. Den gynnsamma behandlingen härleder Asp, efter 30 års studier, till partiets starka ställning i journalistkåren.


     


    sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Television

    Mvh //Antondance.gif
    I början av den här tråden var den där enkäten flitigt debatterad och skrikhögerns skarpaste intellekt förklarade att media aldrig kritiserar MP eftersom alla journalster är miljöpartister.

    Och sen blåste verkligheten in och skriken tystnade.

    Om du gör dig besväret med att backa bandet så kan du hitta en mängd inlägg som behandlar enkäten.

    Rätt lustig läsning mot bakgrund av att vekligheten kom ifatt skrikhögern.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2016-08-18 09:29:35 följande:
    I början av den här tråden var den där enkäten flitigt debatterad och skrikhögerns skarpaste intellekt förklarade att media aldrig kritiserar MP eftersom alla journalster är miljöpartister.

    Och sen blåste verkligheten in och skriken tystnade.

    Om du gör dig besväret med att backa bandet så kan du hitta en mängd inlägg som behandlar enkäten.

    Rätt lustig läsning mot bakgrund av att vekligheten kom ifatt skrikhögern.
    Precis. det är exempelvis bara 93 journalister som har besvarat enkäten och jag vill minnas att SVT och SR har fler än 1 000 anställda journalister.

    Här kan man läsa en klok kommentar till udersökningen signerad Mats Svegfors (Moderat om jag inte tar fel). 
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5096864
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-08-18 09:49:39 följande:
    Precis. det är exempelvis bara 93 journalister som har besvarat enkäten och jag vill minnas att SVT och SR har fler än 1 000 anställda journalister.

    Här kan man läsa en klok kommentar till udersökningen signerad Mats Svegfors (Moderat om jag inte tar fel). 
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Visst.

    jag skulle iofs kunna tänka mig att det finns en viss vänsterövervikt bland journalister mot bakgrund av att personer med högersympatier som kan uttrycka sig och också förstå skriven text förmodligen väljer andra mer välbetalda arbeten är journalistyrket. Och skrikhögerns läs- och skrivsvårigheter får vi ju dagliga exempel på här på FL.

    Dessutom utgår skrikhögern från antagandet att en journalist saknar förmåga att vara professionell i sin yrkesutövning och att det är journalisterna som bestämmer vad media tar upp - inte chefer och ägare.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2016-08-18 09:49:39 följande:
    Precis. det är exempelvis bara 93 journalister som har besvarat enkäten och jag vill minnas att SVT och SR har fler än 1 000 anställda journalister.

    Här kan man läsa en klok kommentar till udersökningen signerad Mats Svegfors (Moderat om jag inte tar fel). 
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Du verkar ha en poäng, BillGladdet måste jag erkänna, att endast 60 % svarar på enkäten ger inte det mest tillförlitliga resultat. Jag vidhåller dock att den trots det visar på att journalister rent allmänt lutar åt en viss riktning inom politiken, att journalisters partisympatier på intet vis motsvarar svenska folkets, vilket förstås vore helt orimligt att begära, men ändå visar på att media, vad som än sägs, inte är opartiska.

    Mvh //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2016-08-18 10:17:03 följande:
    Du verkar ha en poäng, BillGladdet måste jag erkänna, att endast 60 % svarar på enkäten ger inte det mest tillförlitliga resultat. Jag vidhåller dock att den trots det visar på att journalister rent allmänt lutar åt en viss riktning inom politiken, att journalisters partisympatier på intet vis motsvarar svenska folkets, vilket förstås vore helt orimligt att begära, men ändå visar på att media, vad som än sägs, inte är opartiska.

    Mvh //Anton
    Jag vidhåller att Försvarsmakten är en säkerhetsrisk, liksom Polismyndigheten och Säpo. Det är ju knappast någon tillfällighet att de flesta som är anställda där ligger till höger om den politiska mittlinjen.

    Eller vänta - resonerar jag bara som en omvänd skrikhögeraktivist nu och att man i själva verket kan utgå från att även dessa förmår vara professionella i yrkesrollen och inte låter eventuella partisympatier påverka yrkesrollen.

    Ja, så är det nog om man tänker efter ordentligt. Vi ser ju vare sig exempel på att militären eller polisen tar politisk ställning precis som med journalister i deras nyhetsrapportering.Tja, med undantag för rikspolischefen då, som inte gillar SD.

    Förmodligen är det så väl att - och skrikhögern får fortsätta hitta praktikanter som visar hur tendentiösa SVT och SR är Glad
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2016-08-18 10:17:03 följande:
    Du verkar ha en poäng, BillGladdet måste jag erkänna, att endast 60 % svarar på enkäten ger inte det mest tillförlitliga resultat. Jag vidhåller dock att den trots det visar på att journalister rent allmänt lutar åt en viss riktning inom politiken, att journalisters partisympatier på intet vis motsvarar svenska folkets, vilket förstås vore helt orimligt att begära, men ändå visar på att media, vad som än sägs, inte är opartiska.

    Mvh //Anton
    Nu handlade det om 8,5% och  INTE om 60% av journalisterna.

    SVT och SR har 1100 anställda journalister och det var 93 av dessa som medverkade i den enkät som du hänvisar till.

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2016-08-18 11:29:25 följande:
    Nu handlade det om 8,5% och  INTE om 60% av journalisterna.

    SVT och SR har 1100 anställda journalister och det var 93 av dessa som medverkade i den enkät som du hänvisar till.
    Jo, jag vet, Bill, jag refererade till enkäten i sin helhet. Vilket jag givetvis borde ha påpekat. Det är iaf FAMILJELIVS FORUM vi är på. Sorry. Skall försöka bättra mig.

    Vad jag mente var: Att det torde ändå visa på i vilken riktning partisympatierna hos journalister generellt simmar. Och då tänkte jag i min enfald, att  SR och SVT´s journalistkår inte står ut från Sveriges "samlade" journalistkår.

    Men men, jag kan ha fel....

    Mvh //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2016-08-18 11:29:25 följande:
    Nu handlade det om 8,5% och  INTE om 60% av journalisterna.

    SVT och SR har 1100 anställda journalister och det var 93 av dessa som medverkade i den enkät som du hänvisar till.
    Det där har du redan fått förklarat för dig när frågan diskuterades tidigare i tråden. Du kom med samma invändningar i ett inlägg som du inledde med "jag är inte utbildad inom statistik, men...". Det är inget fel på metoden i undersökningen vilket jag vill minnas att även FDFMGA konstaterat.
    KillBill skrev 2016-08-18 09:49:39 följande:
    Här kan man läsa en klok kommentar till udersökningen signerad Mats Svegfors (Moderat om jag inte tar fel). 
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

    Du bör inte utelämna att Mats Svegfors uttalade sig i egenskap av VD på Sveriges Radio.
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2016-08-18 11:20:26 följande:
    Jag vidhåller att Försvarsmakten är en säkerhetsrisk, liksom Polismyndigheten och Säpo. Det är ju knappast någon tillfällighet att de flesta som är anställda där ligger till höger om den politiska mittlinjen.

    Eller vänta - resonerar jag bara som en omvänd skrikhögeraktivist nu...
    Du resonerar väl ungefär som Kakan Hermansson på SR som skrev "ACAB. Dom skyddar nassarna inte oss" och även "Palla när snuten tycker synd om sig själv" om Malexandermorden.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?