• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-09-24 15:44:10 följande:

    Liberala BLT skriver inte heller ut vad det är för förening så du har nog rätt i att det är Pingstkyrkan.. www.blt.se/karlskrona/storslagsmal-med-knivar/


    Det lär iallafall inte varaFrälsningsarmén, lite svårt att slåss med knivar med dragspel på magen.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-09-24 18:09:11 följande:
    Det lär iallafall inte varaFrälsningsarmén, lite svårt att slåss med knivar med dragspel på magen.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
    Du gissar jag på Finska lestadianer!
  • Moderno
    Nordström skrev 2016-09-24 16:20:09 följande:

    Allt kan göras bättre men knappast skulle det bli mer neutralt. Med tanke på SVTs utbud i övrigt kan inte SVT bli opartiskt åt det håll du hävdar.


    Nja, jag reagerade på att programledaren noga påpekade att DN (!) inte kunde försvara sig mot anklagelser. Men hon sa inget om att en namngiven person som (av programledaren själv) blev anklagad för att vara förintelseförnekare inte var där och kunde försvara sig.

    Arnstad är en rolig figur som ofta ger mig ett gott skratt, men jag ger honom rätt i att man inte bör debattera med nazister och inte ge dem något utrymme. Men hans drastiska koppling mellan Nya Tider och nazism framstod som förhastad (kan dock inte avgöra själv efter som jag inte läser nya tider).
  • K Markatta

    Opartiska Ekot har tagit upp regeringens nya hårdare invandringspolitik med bl.a. tillfälliga uppehållstillstånd:

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6525851

    En förändring är att 17-åringar utan asylskäl nu alltid ska skickas tillbaka när de fyller 18 och deras tillfälliga uppehållstillstånd går ut. Tidigare fick en del av dessa stanna trots avsaknad av asylskäl.

    Hur ser då andra partier på det här? Man har i inslaget intervjuat en vänsterpartist som tycker att det är förfärligt och en moderat som tycker att det är bra.

    Hur rubriksätter man då? "Olika syn på regeringens nya politik"? Nej, naturligtvis inte. Man lyfter så klart fram rätt sida med rätt åsikter:


  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-09-26 23:36:51 följande:

    Opartiska Ekot har tagit upp regeringens nya hårdare invandringspolitik med bl.a. tillfälliga uppehållstillstånd:

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6525851

    En förändring är att 17-åringar utan asylskäl nu alltid ska skickas tillbaka när de fyller 18 och deras tillfälliga uppehållstillstånd går ut. Tidigare fick en del av dessa stanna trots avsaknad av asylskäl.

    Hur ser då andra partier på det här? Man har i inslaget intervjuat en vänsterpartist som tycker att det är förfärligt och en moderat som tycker att det är bra.

    Hur rubriksätter man då? "Olika syn på regeringens nya politik"? Nej, naturligtvis inte. Man lyfter så klart fram rätt sida med rätt åsikter:



    Nu tycket jag att du är larvig. Det är normal journalistik och normal rubriksättning att lyfta fram åsikter som går makten emot.
  • nattuv

    Tja vad ska/kan man säga:
    "Den vite mannens sista strid
    KRÖNIKA ·
    En gång var han USA:s okrönte kung. Den vite mannen. Det här presidentvalet kan vara den vite mannens sista strid.

    ---
    Många vita män känner inte igen sig längre, och det finns många på högerkanten som är väldigt arga."
    ( www.svt.se/nyheter/vita-mannens-sista-strid )

    Visserligen en krönika men nog verkar det finnas ett visst fog för misstankarna om att SVT inte alltid är så neutral.

  • KillBill
    nattuv skrev 2016-09-27 08:17:24 följande:

    Tja vad ska/kan man säga:
    "Den vite mannens sista strid
    KRÖNIKA · En gång var han USA:s okrönte kung. Den vite mannen. Det här presidentvalet kan vara den vite mannens sista strid.
    ---
    Många vita män känner inte igen sig längre, och det finns många på högerkanten som är väldigt arga."
    ( www.svt.se/nyheter/vita-mannens-sista-strid )

    Visserligen en krönika men nog verkar det finnas ett visst fog för misstankarna om att SVT inte alltid är så neutral.


    Jag har läst krönikan och förstår faktiskt inte vad du menar. Kan du exemplifiera din kritik?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Nordström
    Kung Markatta skrev 2016-09-28 23:07:04 följande:

    SVS:s Aktuellt förtjänar applåder för följande inslag:

    www.svt.se/nyheter/inrikes/janne-josefsson-ska-inte-sd-fa-debattera-i-svt-langre

    Man bjuder in SVT:s egen programdirektör, Jan Helin, som man rekryterat från långt ifrån opartiska Aftonblaskan, och sätter honom på plats med hjälp av sin mest välrenommerade journalist Janne Josefsson.


    Jan Helin har inte på sin post att göra.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?