• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-02-10 21:51:30 följande:

    SVT verkar inte direkt skämmas över att en av deras journalister dömdes för brott i tjänsten. Man ser det snarare som något man kan använda i reklamsyfte. Följande låg uppe ett tag men är numera borta:



    Ja så är det i klickhetsens tidevarv där alla jagar ett klick och alla (inkl du) hjälper till att sprida det som skapar nyfikenhet eller upprördhet.
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2017-02-10 22:10:41 följande:
    Ja så är det i klickhetsens tidevarv där alla jagar ett klick och alla (inkl du) hjälper till att sprida det som skapar nyfikenhet eller upprördhet.
    Det är makalöst att folk upprörs av att någon utan ekonomisk vinning hjälper en ung människa att komma till ett säkert land.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • KillBill
    Abegayle70 skrev 2017-02-10 22:14:28 följande:
    Det är makalöst att folk upprörs av att någon utan ekonomisk vinning hjälper en ung människa att komma till ett säkert land.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
    Håller med dig.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-02-10 22:10:41 följande:
    Ja så är det i klickhetsens tidevarv där alla jagar ett klick och alla (inkl du) hjälper till att sprida det som skapar nyfikenhet eller upprördhet.
    SVT tjänar inget på att det klickas på diverse länkar utan de får som du vet sin finansiering från annat håll.
  • Moderno
    KillBill skrev 2017-02-10 18:45:04 följande:

    Jag var bara intresserad av hur du såg på straff vs anställningar. Själv är jag av den uppfattningen att det är domstolar som dömer ut straff och ett straff bör inte resultera i att man förlorar jobbet så länge som man inte bryter mot några anställningsvillkor.


    Att begå grovt kriminella handlingar måste vara grund för uppsägning. Domstolen brukar ta hänsyn till att den dömde blir av med jobbet som en del i straffmätningen. Så inte i det här fallet, så vi får väl anta att människosmuggling inte är ett så allvarligt brott om man jobbar i public service tjänst.

    Jag kan dock inte stödja public service om det förhåller sig så.
  • Bakslag
    Abegayle70 skrev 2017-02-10 22:14:28 följande:
    Det är makalöst att folk upprörs av att någon utan ekonomisk vinning hjälper en ung människa att komma till ett säkert land.
    Har inget att göra med upprördhet. Han bröt mot lagen och ska ta sitt straff, så som vi alla är skyldiga att göra det inför den.

    Om SVT väljer att sparaka honom eller inte är ju skit samma. Bara han får det straff som lagen säger att han ska ha för det brott han begått.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-02-10 22:53:01 följande:
    SVT tjänar inget på att det klickas på diverse länkar utan de får som du vet sin finansiering från annat håll.
    Hallå, klickhetsen handlar inte bara om att tjäna pengar utan handlar i lika hög grad om att dra till sig uppmärksamhet.
  • KillBill
    Moderno skrev 2017-02-10 22:56:07 följande:
    Att begå grovt kriminella handlingar måste vara grund för uppsägning. Domstolen brukar ta hänsyn till att den dömde blir av med jobbet som en del i straffmätningen. Så inte i det här fallet, så vi får väl anta att människosmuggling inte är ett så allvarligt brott om man jobbar i public service tjänst.

    Jag kan dock inte stödja public service om det förhåller sig så.

    Jag det kan man tycka men i det här fallet så handlade det inte om ett grovt brott (enligt brottsbalken) och tingsrätten dömde därför journalisten till villkorlig dom och samhällstjänst. Jag är övertygad om att ADs bedömning, om ärendet skulle ha prövats där, skulle bli att ingen arbetsgivare har rätt att säga upp någon för det brott som den aktuella journalisten nu är dömd för. 

    Jag antar att du ditt stöd till samhället i stort i och med detta är förbrukat..


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Världsmedborgare
    nattuw skrev 2017-02-10 18:17:21 följande:
    Då kommer vi in på en mycket intressant fråga. Skall den som dömts för ett brott och avtjänat straffet fortsätta straffas för all framtid. Och hur skall vi definiera "kriminell bakgrund"? Räcker det med ett bötesstraff? Hur blir det med någon som dömts för ett brott där fängelse finns med i straffskalan men där påföljden blev lindrigare? Skall det bara gälla brott som automatiskt leder till fängelse?

    Det är en intressant fråga inte bara för Sveriges riksdag utan för att allt fler arbetsgivare vill se ett utdrag ur brottsregistret vid anställningar.
    Ja, när det gäller en plats i Sveriges Riksdag, så kan det inte jmf med samhället i övrigt.
    Det spelar ingen roll vad du eller jag tycker, eller om den straffade enbart har haft otur tidigare i livet, och är världens bästa människa idag.
    Utan vi måste se till att alla som sitter i Sveriges Riksdag gör det med ett fläckfritt straffregister, helt enkelt göra allt för att inte politiker föraktet kan öka.

    Det är nog illa som det ser ut idag, så det måste bli ett totalt förbud att inneha politiska poster om du finns med i brottsregistret.
    Det inte så hårt som det kanske kan verka, så ser det ut vad gäller många andra yrken, och dom yrkena/funktionerna har långt mindre inflytande över våra liv, än vad politikernas beslut har för oss medborgare.

    Du sitter inte i riksdagen i egenskap av privatperson, utan du sitter där som representant för ditt parti, och ska företräda alla deras uppfattningar och förstås även partiets gemensamma linje/politik.
    Att då dras med en bakgrund som straffad, gör att du ovillkorligen kommer i konflikt med delar av väljarkåren, och även vissa av de som representerar partiet offentligt.
    Utöver det så kommer det att dras upp i media i tid och otid, vilket gör att partiets politk riskerar att bli lidande.
    Dessutom så gör en tidigare straffad person sig omöjlig i vissa politiska frågor.
    -----------------------------------
    Och du ser ju själv att det är en viktig fråga, annars hade varken du eller jag skrivit här.
    För att "döda" frågan så finns förstås bara en väg att gå, ett totalförbud mot de som blivit straffade.

    Det juridiska utformandet i detalj, det överlåter jag till de med mer kunskap än vad jag har, att tänka till om och utforma.
    Så den debatten kan jag inte delta i, inte mer än med allmänna åsikter.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Moderno skrev 2017-02-10 22:56:07 följande:
    Att begå grovt kriminella handlingar måste vara grund för uppsägning. Domstolen brukar ta hänsyn till att den dömde blir av med jobbet som en del i straffmätningen. Så inte i det här fallet, så vi får väl anta att människosmuggling inte är ett så allvarligt brott om man jobbar i public service tjänst.

    Jag kan dock inte stödja public service om det förhåller sig så.
    Men du betalar ju inte några licenspengar, var det inte så?
    Om, så förstår jag inte varför du ens lyfter frågan om SVT, du har ju frivilligt valt att ställa dig utanför din rätt till inflytande över Public Service, iom det.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?