• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • nihka
    nattuw skrev 2018-04-03 16:21:17 följande:
    Skulle du tycka att det vore mer fair play  om bara några israeler kunde ha den goda smaken att låta sig stenas eller brännas levande?
    Nej, jag undrade över om vederbörande inte tycker att det är lite konstigt att 16 palestinier dog och 1400 skadades medan ingen israelisk soldat varken dödades eller skadades när man vill få till att det var palestinierna som utgjorde ett hot under demonstrationen?
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Abegayle70 skrev 2018-04-03 21:11:08 följande:

    Hade det varit mer fair play om ett antal IDF-soldater låtit sig brännas ihjäl eller stenas?


    Det är inte ett dugg konstigt att IDF lyckades oskadliggöra ett antal terrorister utan att själva dödas eller skadas.


    Nej. 

    Ok. Du tycker inte att det är ett dugg konstigt att 16 palestinier dog och 1400 skadades medan ingen israelisk soldat varken dödades eller skadades när man vill få till att det var palestinierna som utgjorde ett hot under demonstrationen.

    Det kanske berodde på att de israeliska soldaterna träffades av kaffe, apelsiner och bullar?

    Vad menar du med "ett antal"?
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Abegayle70 skrev 2018-04-03 16:02:52 följande:
    Hamas är bättre på att få folk att dö martyrdöden.

    Varför kommer jag inte ihåg att jag såg massmedias raseri och FN-säkerhetsrådet diskutera detta då 16 till 18 människor mördades när de försökte storma gränsen: http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4292490.stm  ? ah just det... det var inte Israel som försvarade sig...... (OBS, händelsen är från 2005, men fortfarande relevant)
    Vänligen använd inte mig och mina inlägg som ursäkt för att sprida dina pro-israeliska propagandafilmer.
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Harry H
    FDFMGA skrev 2018-04-03 18:33:37 följande:
    Javisst.

    Hade jag vuxit upp i Gaza hade jag kunnat vara en av demonstranterna, hade jag vuxit upp i Israel - och då inte som palestinier, hade jag kunnat vara en av soldaterna.

    Men nu är jag svensk och ljusår ifrån Israel- Palestinakonflikten. Hamas är en avskyvärd organisation, men det hindrar mig inte från att reflektera över antalet döda och skadade vid gränsen mellan Israel och Gaza eller får mig att tycka att världen är svartvit och att eftersom  Hamas är "onda" är Israel representant för det "goda".

    Konflikten verkar inte ha någon lösning och har bara förlorare.
    Ickevåld är en viktig princip för mig. Mitt engagemang sträcker sig till deltagande i manifestationer mot våld. Det är ypperligt osannolikt att jag skulle deltagit i frontlinjen för konflikten i någotdera av dessa länder.

    F.ö anser jag att Sveriges oproportionerliga engagemang i denna konflikt gjort mer skada än nytta.
  • Abegayle70
    nihka skrev 2018-04-03 22:28:17 följande:
    Nej. 

    Ok. Du tycker inte att det är ett dugg konstigt att 16 palestinier dog och 1400 skadades medan ingen israelisk soldat varken dödades eller skadades när man vill få till att det var palestinierna som utgjorde ett hot under demonstrationen.

    Det kanske berodde på att de israeliska soldaterna träffades av kaffe, apelsiner och bullar?

    Vad menar du med "ett antal"?
    Ett antal: 13 av 18 dödade tillhörde div. terroristgrupper.
    nihka skrev 2018-04-03 22:32:58 följande:
    Vänligen använd inte mig och mina inlägg som ursäkt för att sprida dina pro-israeliska propagandafilmer.
    Jag tar inga order av dig, capisce?


    Även om jag hade gjort det så hade det förmodligen inte hjälpt, då till och med en länk till ett BBC-reportage om stormning av gränsen Marocko/Ceuta tolkas som en pro-israelisk propagandafilm.
    Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • FDFMGA
    Harry H skrev 2018-04-03 22:38:56 följande:
    Ickevåld är en viktig princip för mig. Mitt engagemang sträcker sig till deltagande i manifestationer mot våld. Det är ypperligt osannolikt att jag skulle deltagit i frontlinjen för konflikten i någotdera av dessa länder.

    F.ö anser jag att Sveriges oproportionerliga engagemang i denna konflikt gjort mer skada än nytta.
    Jag hyser en svag misstanke om att dina liksom mina principer är avhängiga den miljö som format oss.Glad

    Men om jag begränsar mig till mig själv - nej, jag tror inte att ickevåld hade varit min huvudprincip om jag vuxit upp i ett palestinskt flyktingläger eller på en kibbutz
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Harry H
    FDFMGA skrev 2018-04-04 09:26:30 följande:
    Jag hyser en svag misstanke om att dina liksom mina principer är avhängiga den miljö som format oss.Glad

    Men om jag begränsar mig till mig själv - nej, jag tror inte att ickevåld hade varit min huvudprincip om jag vuxit upp i ett palestinskt flyktingläger eller på en kibbutz
    Det får som sagt stå för dig. Är det någonstans man borde lära sig att våld skapar problem så är det nog där.
  • FDFMGA
    Harry H skrev 2018-04-04 10:27:46 följande:
    Det får som sagt stå för dig. Är det någonstans man borde lära sig att våld skapar problem så är det nog där.
    Jo, jag har noterat att du anser dig veta hur du skulle ha resonerat och agerat om du vuxit upp i en helt annan miljö.

    Om jag leker med tanken på att jag hade fötts i Gaza eller i Israel för sisådär 25 år sen, så har jag ingen aning om hur den miljön skulle ha format mig medan du tillämpar klassikern att du gör din egen moral till rättesnöre för andra utan att förstå bakgrunden till att du resonerar som du gör.

    Är du ordförande för Deterministernas RiksförbundSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Harry H
    FDFMGA skrev 2018-04-04 10:38:02 följande:
    Jo, jag har noterat att du anser dig veta hur du skulle ha resonerat och agerat om du vuxit upp i en helt annan miljö.

    Om jag leker med tanken på att jag hade fötts i Gaza eller i Israel för sisådär 25 år sen, så har jag ingen aning om hur den miljön skulle ha format mig medan du tillämpar klassikern att du gör din egen moral till rättesnöre för andra utan att förstå bakgrunden till att du resonerar som du gör.

    Är du ordförande för Deterministernas RiksförbundSkrattande
    Släpp personfrågorna.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?