• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 16:46:22 följande:

    Men snälla säger du till folk att sluta prata om ditt barn då?


    Vi säger ifrån direkt om kusinerna börjas jämföras. Vi har naturligtvis inte kunnat påverka vad t.ex mamma har sagt när vi inte varit med. Det är fruktansvärt jobbigt att som barn bli jämförd med andra. Man mår otroligt dåligt av det.
  • Anonym (jag)
    sextiotalist skrev 2016-05-04 16:57:21 följande:
    Vi säger ifrån direkt om kusinerna börjas jämföras. Vi har naturligtvis inte kunnat påverka vad t.ex mamma har sagt när vi inte varit med. Det är fruktansvärt jobbigt att som barn bli jämförd med andra. Man mår otroligt dåligt av det.
    Men det är ju inte som att man säger att den ena är bättre än den andra. Men det blir helt naturligt så att när den yngsta håller på att lära sig en viss sak så pratar man om när alla andra gjorde den saken.
  • sextiotalist
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 17:20:56 följande:

    Men det är ju inte som att man säger att den ena är bättre än den andra. Men det blir helt naturligt så att när den yngsta håller på att lära sig en viss sak så pratar man om när alla andra gjorde den saken.


    Varför då?
  • Anonym (JJ)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 14:09:20 följande:
    Jag fick uppleva det och jag tyckte så mycket om det att jag vill uppleva det igen.
    Men då skulle du ju tagit ifrån barnets föräldrar den upplevelsen! Förvånad En upplevelse som de rimligen vill ha själva, utan att farmor ska sitta där och försöka få barnet att gå sina första steg. Du har haft din egen period som förälder till små barn och den är över sedan länge, låt de få ha sin ifred.

    Hör du inte själv hur självupptagen du låter i dina svar här i tråden? Du vill ju uppenbarligen inte hjälpa dem av välvilja och omtanke utan för att tillfredsställa ditt eget behov av att umgås med småbarn och "få känna dig behövd".

    Jobba på dig själv och dina problem innan du fullständigt förstör relationen till din son.


  • Anonym (jag)
    sextiotalist skrev 2016-05-04 17:28:02 följande:
    Varför då?
    Vadå varför då? Man pratar såklart om det som händer och då minns man hur gamla de andra var när de började gå mm och pratar om sina minnen.
  • Anonym (jag)
    Anonym (JJ) skrev 2016-05-04 17:44:05 följande:
    Men då skulle du ju tagit ifrån barnets föräldrar den upplevelsen! Förvånad En upplevelse som de rimligen vill ha själva, utan att farmor ska sitta där och försöka få barnet att gå sina första steg. Du har haft din egen period som förälder till små barn och den är över sedan länge, låt de få ha sin ifred.

    Hör du inte själv hur självupptagen du låter i dina svar här i tråden? Du vill ju uppenbarligen inte hjälpa dem av välvilja och omtanke utan för att tillfredsställa ditt eget behov av att umgås med småbarn och "få känna dig behövd".

    Jobba på dig själv och dina problem innan du fullständigt förstör relationen till din son.
    Man kan dela på upplevelsen. Det blir inte mindre att uppleva för att man är fler.
  • Anonym (jag)
    sextiotalist skrev 2016-05-04 17:28:02 följande:
    Varför då?
    Min dotter började gå när hon var 9 månader och tänk vad roligt det hade varit om någon av barnbarnen hade börjat gå så tidigt eller ännu tidigare, det är såna samtal som kommer naturligt.
  • Anonym (herregud!)

    Jag tycker att du ts ska skaffa ett eget barn istället för att försöka ta över barnbarnet.

  • Anonym (Ambitiös)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-04 17:57:05 följande:
    Min dotter började gå när hon var 9 månader och tänk vad roligt det hade varit om någon av barnbarnen hade börjat gå så tidigt eller ännu tidigare, det är såna samtal som kommer naturligt.
    Nu tror jag ju inte att tråden är på riktigt men i alla fall,

    jag håller med om att det kan vara intressant att jämföra kusinerna. T.ex. en kusin sover bättre i vagnen och en bättre i sängen. En gillar sötsaker och en föredrar chips. osv. Hur tidig man är på att göra saker är väl inte så intressant. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (Ambitiös) skrev 2016-05-04 18:22:41 följande:

    Nu tror jag ju inte att tråden är på riktigt men i alla fall,

    jag håller med om att det kan vara intressant att jämföra kusinerna. T.ex. en kusin sover bättre i vagnen och en bättre i sängen. En gillar sötsaker och en föredrar chips. osv. Hur tidig man är på att göra saker är väl inte så intressant. 


    Alla morföräldrar och farföräldrar och de flesta föräldrar jag känner älskar att prata om hur tidiga barnen var att göra saker.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?