• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (jag)
    Iowhannah skrev 2016-05-10 19:25:01 följande:

    Jag känner att jag måste fråga (men du svarar nog inte, det verkar vara ett genomgående tema här): vad har din svärdotter gjort som fått dig att ogilla henne så mycket? Du kallar henne präktig för att hon sätter barnen först och ger dem det de behöver, i form av kärlek, tid och hemlagad mat. Hon är präktig för att hon inte ser på skräp-teve och tar med barnen ut i skogen. Vad hände? Jag skulle väldigt gärna även få veta hennes sida av historien.


    Jag trodde det var uppenbart att det blivit såhär pga hennes idéer. Att bara samsova och inte sovträna, bara amma, inte ha barnvakt, ta upp barnet vid minsta pip och inte ha ärvda saker.....jag har aldrig hört min son nämna sånt förr.
  • Anonym (jag)
    Fiona M skrev 2016-05-10 20:06:23 följande:

    Varför startar du trådar här?


    Jag trodde att jag skulle hitta en lösning antar jag.
  • Anonym (Du igen!)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-10 20:44:06 följande:
    Jag trodde att jag skulle hitta en lösning antar jag.
    Hur skulle det gå till när du inte lyssnar på nån annan än dig själv?
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-05-10 20:44:06 följande:
    Jag trodde att jag skulle hitta en lösning antar jag.
    Du menar att du trodde du skulle få höra att du hade rätt och få tips om hur du skulle övertala sonen och hans fru att lyssna?
    Tvekar du inte alls, att du kanske har fel, när alla tycker tvärtom?

    Och oavsett vad, är det inte viktigare att bygga på er relation än att känna att du har rätt?
  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-05-10 18:35:24 följande:
    Nej det kommer jag inte göra. Häromdagen trodde jag att de kunde ångra mer saker när de ångrat sig om nattygsborden men så är det nog inte.
    Jag köper inte ditt (skit)snack om att de har ångrat sig egentligen. Jag hoppas att de slänger dem efteråt de får dem. Jag är mer övertygad att de sa ja för att slippa dit gnatande då du har tydligt visat i denna tråden att du mycket gärna lägger din näsa i blöt i hur de har det möblerat hemma och kräver att man skall ha ett visst typ av möblemang för att du skall anse att de är "tillräckligt möblerat". Du har visat detta tydlig med dina egna inlägg i denna tråden. Och jag bygger även detta på vad du skrev i den andra tråden med med tanke på din attityd och hur du har betett dig mot din svärdotter
    enligt vad du själv har skrivit i tråden "Godis från vilken ålder" ( <--- länk inbäddat i trådnamnet, länkar enbart till TS inlägg i den tråden).

    Sedan så köper jag inte ditt (skit)snack heller baserat också på att du ha har bevisat att du har direkta AGG mot din svärdotter och använder dig av invektiv mot henne med. Invektivet du använder är "präktig" om henne bara för att hon inte delar ditt val av tv-program, och inte delar det DU tycker är kul, bara för att hon är mer intresserad av att vara i skogen med sina barn medan du vill göra annat som att KÖPA barnens/barnbarnens kärlek med prylar.

    Hon är knappast präktig bara för att hon vägra att titta på hjärndöd reality-tv som exempelvis: familjen Kardashians, utan väljer hellre program som stimulerar hennes på intellektuell nivå så som exempelvis dokumentärer.

    Känner du dig  så totalt
    intellektuell underlägsen din svärdotter i praktiken är annorlunda än dig och har andra intressen i val av tv-program än dig som är mer stimulerande för en intellektuell människa,  och vad hon tycker är givande för barn än massa prylar, prylar du använder dig av för att köpa dina barnbarns kärlek med?

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-05-10 20:43:01 följande:
    Jag trodde det var uppenbart att det blivit såhär pga hennes idéer. Att bara samsova och inte sovträna, bara amma, inte ha barnvakt, ta upp barnet vid minsta pip och inte ha ärvda saker.....jag har aldrig hört min son nämna sånt förr.
    Nej det är  inte alls "uppenbart".
    Du har upprepat via dina egna skriveri gett en rätt tydlig bild på hur du själv är som person. Andra har sett det tydligt påpekat det tydligt för dig med. Som sagt det skulle vara mer intressant att få höra hennes sida av historian. Då ingen i denna tråden har någonsin köpt att du är helt "oskyldig" och din svärdotter än den som är helt skyldig.

    Så nej det är inte alls uppenbart bara för att du väljer att sitta och anse detta. De som diskuterat med dig har sett andra tendenser och förklarat det för dig. Men det är ju uppenbart att det är ju som att snacka med en vägg när man snackar med dig.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (-)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-10 20:43:01 följande:
    Jag trodde det var uppenbart att det blivit såhär pga hennes idéer. Att bara samsova och inte sovträna, bara amma, inte ha barnvakt, ta upp barnet vid minsta pip och inte ha ärvda saker.....jag har aldrig hört min son nämna sånt förr.
    Det finns inget vettigt med att "sovträna". Att samsova och "bara" amma är bra för de flesta bebisar. Barnvakt är totalt onödigt för väldigt många de första åren. Att ta upp barnet vid minsta pip ger barnet god självkänsla. Att inte ha ärvda saker är väl fullt tillåtet?

    Varför skulle din son ha pratat med dig om amning tidigare?

    Vet du, jag gör ungefär som din svärdotter. Jag samsover, ammar bara, har inte haft barnvakt (barnet är nu 14 månader) och har inga ärvda saker. Däremot är mormor och morfar ofta på besök och vi umgås med varandra.
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-05-10 20:43:01 följande:
    jag har aldrig hört min son nämna sånt förr.
    Varför skulle sonen prata med dig om barnuppfostran? (speciellt när du inte haft barn på 30+ år och inte uppdaterat dig däremellan...)
  • Fiona M
    Anonym (jag) skrev 2016-05-10 20:43:01 följande:
    Jag trodde det var uppenbart att det blivit såhär pga hennes idéer. Att bara samsova och inte sovträna, bara amma, inte ha barnvakt, ta upp barnet vid minsta pip och inte ha ärvda saker.....jag har aldrig hört min son nämna sånt förr.
    Och "sovträna", menar du att ligga och skrika? Då har du ännu ett område du behöver läsa på om, för CIO-metoder är rent skadliga.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?