• Anonym (Annel­i)
    Äldre 17 Apr 17:12
    46018 visningar
    42 svar
    42
    46018

    Ni totalt otränade, vad springer ni 5 km på?

    Jag ska lära mig jogga nu på 5 veckor. Om 5 veckor ska jag springa 5 kilometer, en vadslagning. Jag är helt otränad, väger för mycket och orkar i nuläget ca 2 kilometer på 15 minuter. Hur "snabbt" kan jag träna upp mig till att sproinga halvmilen på om 5 veckor. Vill ha solskenshistorier och pepp så jag kan klara vadet. (Under 35 minuter)

  • Svar på tråden Ni totalt otränade, vad springer ni 5 km på?
  • Anonym (Annel­i) Trådstartaren
    Äldre 18 Apr 13:01
    #11
    Anonym (Det fixar du!) skrev 2016-04-17 19:29:41 följande:

    Jag startade på MINUS. Vansinnigt otränad 33-åring, helt ointresserad och ett år efter två täta graviditeter. Jag sprang varannan dag i två veckor och tog fem kilometer på ungefär 6,5 min/km. De första gångerna var vidriga förstås, men det går oerhört snabbt att gå från noll till hyfsad. Men jag kan inte rekommendera en sån start som jag gjorde, jag fick jätteont i knäna. Men jag var så förbannad på hur otränad jag var och blev peppad när det gick så snabbt framåt. Det här är två år sedan och nu springer jag en halvmil några gånger per vecka, på ca 25 minuter.


    Tack så mycket för härligt svar. (Inte härligt med knäont såklart, aj, men jag gillar ditt jävlaranamma!)
  • Anonym (Annel­i) Trådstartaren
    Äldre 18 Apr 13:02
    #12
    aerial skrev 2016-04-17 21:33:25 följande:

    Jag kommer inte ihåg vilka tider jag sprang på men när jag började springa så gick jag från 3 km till 1mil på två veckor. Sprang varannan dag, lite längre för varje gång. Var väl inte helt otränad men hade inte sprungit så mkt förut.


    Det låter lovande för min del och peppande:) Tack för svaret!
  • sextio­talist
    Äldre 18 Apr 13:07
    #13

    När jag började efter uppehåll (jag röker, så ett uppehåll för mig innebär att jag tappar kondisen väldigt snabbt), så sprang jag på 38 minuter, nu är jag nere på strax under 35, men nu har jag inte sprungit regelbundet (pga resor och annat).
    Målet är att i år komma ner under 30.
    En mil går jag på dryga 1,5 timme.

  • Äldre 18 Apr 13:26
    #14

    Jag minns inte exakt, men när jag startade med löpträning hade jag inte rört på mig på nästan 18 år och det var tungt att komma igång.
    Jag tror som många tipsat om ts, att du tar hem en app som hjälper dig så grejar du det säkerligen galant.

  • Anonym (K)
    Äldre 18 Apr 14:05
    #15

    Mitt råd är att du inte fokuserar på tider riktigt ännu. Sätt istället upp ett rimligt mål. Jag tycker det du nämner själv låter bra, att först klara hela distansen oavsett tempo. Första gången du klarar sträckan kommer du då känna en kick, istället för att tänka "jag klarade det, men fasen vad långsamt det gick".

    Det är viktigt att du tränar upp muskler och leder först, så att du inte får problem för att du kör för intensivt i början. Därefter kan du börja fila på farten. Väl där, kommer du märka att det går ganska fort att träna upp sig. Tar du det lugnt och varligt, skulle jag gissa att du når dina mål under sommaren.

    Tänk dock på att alla har vi olika förutsättningar att springa fort, somliga är snabba, andra är långsammare. Titta därför inte så mycket på huruvida andra klarar 35 minuter, utgå ifrån dig själv, dvs den enda du ska tävla mot är dig själv. Om du klarar 5k på 25, 35 eller 45 minuter kan få vara av underordnad betydelse.

  • sextio­talist
    Äldre 18 Apr 14:16
    #16

    Jag ska också ge lite tips, spring inte hela sträckan första gången. Dela upp sträckan.
    Om du nu har som mål att springa fem km, börja med att springa 500meterssträckor, spring 500 meter gå 200 meter. Nästa gång kan du lägga på 200 meter på första sträckan, gör det tills du springer t,ex 2 km (men lägg inte på något på de sista sträckorna, har du ork kvar, så kan du köra lite intervall istället, springa något snabbare, men kortare sträckor).
    När du fixar 2 km OK, kan du istället öka de sista sträckorna och i slutändan så har du 5 km med ett gångpass på 200 meter och då har du fixat det.

  • Äldre 18 Apr 14:28
    #17
    sextiotalist skrev 2016-04-18 14:16:39 följande:

    Jag ska också ge lite tips, spring inte hela sträckan första gången. Dela upp sträckan.
    Om du nu har som mål att springa fem km, börja med att springa 500meterssträckor, spring 500 meter gå 200 meter. Nästa gång kan du lägga på 200 meter på första sträckan, gör det tills du springer t,ex 2 km (men lägg inte på något på de sista sträckorna, har du ork kvar, så kan du köra lite intervall istället, springa något snabbare, men kortare sträckor).
    När du fixar 2 km OK, kan du istället öka de sista sträckorna och i slutändan så har du 5 km med ett gångpass på 200 meter och då har du fixat det.


    Det är ganska precis så min app fungerade. Man började med att springa en minut och sen gick man två min. Sen ökade tiden successiv. Bra både för flås och knän.
  • Anonym (Sirap­)
    Äldre 18 Apr 14:29
    #18

    Eftersom jag har ett funktionshinder kan jag inte springa ´mer än 100 meter om ens det. Lyckos er som har ben som funkar!

  • Anonym (mor)
    Äldre 18 Apr 14:35
    #19

    Jag är inbiten joggare sedan 1989 MEN jag har inte blivit ett dugg snabbare under alla år. Däremot har jag blivit mer uthållig och kan springa väldigt LÄNGE! Jag tycker inte man ska fokusera på tiden när man är vanlig motionär!

  • Äldre 18 Apr 14:37
    #20

    (mor) lite samma läge här med undantag för att jag filade ner mina tider under första året för att sen stanna upp i utvecklingen. Har insett att jag är inte gjord för att springa fort utan för att springa länge

Svar på tråden Ni totalt otränade, vad springer ni 5 km på?