• stolt pappa

    Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar

    Jag och mina två barns mor har separerat, vi har en 2-årig dotter och en 6 månaders son med gemensam vårdnad för bägge. Hon har även en 7-årig son från ett tidigare förhållande och en 12-årig son från ett annat tidigare förhållande.

    Vår dotter bor växelvist mellan oss och vår son bor hos henne och vi träffas i stort sett dagligen. Mina barns mor är nu föräldraledig och jag är ganska barnkär av mig och vill väldigt gärna vara föräldraledig med min son.

    Vi var överens om att jag skulle påbörja min föräldraledighet om ca 2 månader (eftersom jag måste meddela min chef minst 2 månader innan). Hon går dock inte med på att sonen bor hos mig under föräldraledigheten, inte heller att han övernattar hos mig regelbundet från att han fyllt 2 år, då går hon med på varannan vecka. Hennes förslag är att jag hämtar honom på morgonen och lämnar på kvällen vilket jag kan tycka blir lite jobbigt för både honom och mig men eftersom jag inte vill bråka med henne så tyckte jag att det var ok.

    Jag pratade med försäkringskassan och det visar sig att de beviljar inte föräldraledighet om inte barnet bor (övernattar) hos mig. Jag pratade även med min chef om att vara föräldraledig varannan vecka efter att han fyllt 2 år men med tanke på mitt arbete så förstår jag att han inte kunde lova mig det.

    Hur gör jag? Betyder det att jag i stort sett aldrig kommer att kunna vara föräldraledig? Någon som varit med om någon liknande situation?

  • Svar på tråden Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar
  • stolt pappa
    Alexi skrev 2016-08-03 09:32:06 följande:
    Men kan du inte köra i tingsrätten utan advokat  då? För det är ju främst det som kostar.
    Jo men jag har blivit "varnad" över att göra det utan advokat, det är väldigt lätt att man missar någon detalj så att man blir överkörd. Jag har funderat på det men är rädd för att jag sätter mig i klistret
  • stolt pappa
    Holma skrev 2016-08-03 09:21:24 följande:
    Om du inte ger henne dina föräldradagar kan hon inte vara föräldraledig när hennes är slut , det är dina dagar o ingen kan tvinga dig att he dagar till henne
    Hon har fått de 45 dagarna med lägstanivå för att rädda situationen fram till oktober eftersom hon höll på förlora lägenheten för att hon inte fick bostads och socialbidrag pga att hennes föräldradagar tog slut. Hon kommer INTE att få fler dagar. 
  • Holma
    stolt pappa skrev 2016-08-03 09:52:39 följande:
    Hon har fått de 45 dagarna med lägstanivå för att rädda situationen fram till oktober eftersom hon höll på förlora lägenheten för att hon inte fick bostads och socialbidrag pga att hennes föräldradagar tog slut. Hon kommer INTE att få fler dagar. 
    Bra där men hur överlever man på lägsta nivådagar ?
  • modsey

    Ts självklart ska du kunna vara ledig med din son. Du har fått många bra råd. Men kolla också vilken rättshjälp du har med din försäkring. Ring en advokat så kan de råda dig och berätta hur det ekonomiska upplägget i så fall blir.

    Lycka till !

  • stolt pappa
    Holma skrev 2016-08-03 09:55:28 följande:
    Bra där men hur överlever man på lägsta nivådagar ?
    Hon har eller har inte haft något arbete så hon får ändå lägstabelopp även för de ordinarie dagarna, resten täcker socialen för antar jag.
  • stolt pappa
    modsey skrev 2016-08-03 10:09:12 följande:

    Ts självklart ska du kunna vara ledig med din son. Du har fått många bra råd. Men kolla också vilken rättshjälp du har med din försäkring. Ring en advokat så kan de råda dig och berätta hur det ekonomiska upplägget i så fall blir.

    Lycka till !


    Jag har redan en advokat som hjälpt mig att ens få träffa barnen överhuvud taget eftersom mina barns mor stack med dem när vi separerade och begränsade umgänget, men det har varit otroligt kostsamt och eftersom jag inte är berättigad någon rättshjälp via hemförsäkringen eftersom jag och den stridande parten bott under samma hushåll vid tillfället då hon anlitades så har jag betalt väldigt mycket pengar som hade kunnat gå till barnen eller något annat roligt hittills så jag försöker dra ut på att använda mig advokat så långt som möjligt.

    Jag vet inte vad som gäller nu när vi bor separat men min advokat berättade att vissa försäkringsbolag inte betalar rättshjälp inom ett år från separationen med den stridande parten. Jag får nog kolla upp det..
  • Vinterankan
    stolt pappa skrev 2016-08-03 10:34:33 följande:

    Jag har redan en advokat som hjälpt mig att ens få träffa barnen överhuvud taget eftersom mina barns mor stack med dem när vi separerade och begränsade umgänget, men det har varit otroligt kostsamt och eftersom jag inte är berättigad någon rättshjälp via hemförsäkringen eftersom jag och den stridande parten bott under samma hushåll vid tillfället då hon anlitades så har jag betalt väldigt mycket pengar som hade kunnat gå till barnen eller något annat roligt hittills så jag försöker dra ut på att använda mig advokat så långt som möjligt.

    Jag vet inte vad som gäller nu när vi bor separat men min advokat berättade att vissa försäkringsbolag inte betalar rättshjälp inom ett år från separationen med den stridande parten. Jag får nog kolla upp det..


    Ditt ex lär ju inte heller ha råd med advokat i alla fall så det kan ju vara så att det där med tingsrätten mest bara är ett tomt hot som hon känner sig säker på att du inte kommer genomföra. Om du väl påbörjar den processen kanske hon blir mer medgörlig hos familjerätten istället.
  • Mimmla

    Ts jag tycker att ditt ex har rätt så till vida att det inte vore bra för sonen att tvärt byta hem och huvudsaklig vårdnadshavare när han är så liten. ANLEDNINGEN till att ditt ex inte vill detta är däremot helt upp åt väggarna!

    Du säger att ni träffas varje dag och ni bodde väl ihop när barnet föddes? Du är ju inte precis en främling för din son och barn klarar av att knyta an till mer än en person. Därmed inte sagt att barnet far väl av att flytta fram och tillbaks mellan er, det är viktigt med kontinuitet.

    Sonen borde absolut klara av att tillbringa vissa nätter hos dig och då får ni väl göra så att ditt ex kommer hem till dig och träffar honom...

  • stolt pappa
    Vinterankan skrev 2016-08-03 10:47:15 följande:
    Ditt ex lär ju inte heller ha råd med advokat i alla fall så det kan ju vara så att det där med tingsrätten mest bara är ett tomt hot som hon känner sig säker på att du inte kommer genomföra. Om du väl påbörjar den processen kanske hon blir mer medgörlig hos familjerätten istället.
    Eftersom hon inte har någon inkomst så får hon rättshjälp från rättshjälpsmyndigheten och kan utnyttja sin advokat hur mycket som helst och hon har gått till tingsrätt mot sina tidigare barns far så jag vet att hon är beredd att göra det igen.

    Den processen kostade samhället 150 000:- som hon fick i rättshjälp, hon skulle betala ca 10 000:- av det själv till advokaten men struntade i det. Man kan tycka att hon inte borde få söka rättshjälp igen men så funkar det inte.. Väldigt orättvist men det är bara att anpassa sig efter lagar och regler, jag tror på karma och att hon kommer att få igen för sina handlingar. Jag har funderat på när barnen blir äldre och frågar om sin barndom, jag kommer aldrig ljuga, jag kommer berätta för dem vad deras mor gjort och hur hon agerat. De får sedan skapa sin egen uppfattning om henne och då kommer hon få det jobbigt.
  • stolt pappa
    Mimmla skrev 2016-08-03 11:01:39 följande:

    Ts jag tycker att ditt ex har rätt så till vida att det inte vore bra för sonen att tvärt byta hem och huvudsaklig vårdnadshavare när han är så liten. ANLEDNINGEN till att ditt ex inte vill detta är däremot helt upp åt väggarna!

    Du säger att ni träffas varje dag och ni bodde väl ihop när barnet föddes? Du är ju inte precis en främling för din son och barn klarar av att knyta an till mer än en person. Därmed inte sagt att barnet far väl av att flytta fram och tillbaks mellan er, det är viktigt med kontinuitet.

    Sonen borde absolut klara av att tillbringa vissa nätter hos dig och då får ni väl göra så att ditt ex kommer hem till dig och träffar honom...


    Ja även fast vi träffas i stort sett varje dag och jag alltid får ett brett leende av honom när jag kommer =) så jag förstår också att barnet behöver rutiner och inte bör fara och flänga och jag kan absolut tänka mig att hämta / lämna under föräldraledigheten, jag blev först bara orolig av den första handläggarens svar på FK om att de vill att barnet stadigvarande bor hos mig för att kunna söka föräldrapenning men har nu förstått att det inte är så. Bara vi kommer överens om detaljerna, det ska ju fungera praktiskt i vardagen också med dagis och boende för vårt andra gemensamma barn och hennes (eventuella) jobb. Men som du säger så är ju anledningen som är fel som hon själv uttryckt sig att hon blir av med underhåll från mig, barnbidrag och andra bidrag från socialen om han inte bor hos henne och det tycker hon inte är roligt.

    Det roliga är att jag ger henne underhåll och hon får fullt barnbidrag + någon summa från socialen för vår son men en vecka in i månaden så måste jag alltid köpa blöjor, välling osv för att hon bränt alla pengar.
Svar på tråden Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar