• Farfallos

    Vad är bra med mångkultur?

    Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

    Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

    Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

    Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

    Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

  • Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-10 14:10:13 följande:
    Din åsikt, jag har en helt annan uppfattning grundad på all den tid jag levt i t.ex muslimska samhällen, som jag antar du anser som de med stora avvikande åsikter.
    Muslimer brukar följa Islam och Islam avviker kraftigt från svensk kultur.
  • K Kalle
    Världsmedborgare skrev 2016-10-10 14:10:13 följande:
    Din åsikt, jag har en helt annan uppfattning grundad på all den tid jag levt i t.ex muslimska samhällen, som jag antar du anser som de med stora avvikande åsikter.
    Fanns det många pappalediga män bland de du träffade? Hur var det med yrkesarbetande kvinnor utan slöja. Såg du en majoritet sådana?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-11 00:22:31 följande:
    Muslimer brukar följa Islam och Islam avviker kraftigt från svensk kultur.

    Men vad är problemet? Sverige har genom alla tider, mer eller mindre,  färgats av sin invandring från exempelvis Tyskland, Holland och Frankrike. Sverige har haft judar i Sverige sedan 1500-talet utan att detta har påverkat vår religionsutövning.


    Svenskar som flyttar utomlands tar med sig sin kultur och exempelvis så firas svensk jul och midsommar nuförtiden på svenskkolonier i Spanien och i Thailand på samma sätt som svenskar i mer än 150 år firat svenska traditioner USAs svenskbygder.


    Har inte invandrare i Sverige samma rätt att utöva sina traditioner som svenskar har rätt att utöva sina traditioner när de flyttar utomlands?



    Så här kan det se ut till midsommar på den Spanska solkusten.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Kalle
    Världsmedborgare skrev 2016-10-10 14:17:27 följande:
    Ett samhälle formas efter dess invånare, så det som ska värnas stenhårt är i 1:a hand demokratin, då kommer kvinnorna att kunna hävda sin rätt även fortsättningsvis, och vi undviker det du tror kan ske.

    Och som sagt, vill svenskarna se ett annat samhälle i framtiden, ja då är det precis som det ska vara i en demokrati, och inget som vi behöver bekymra oss över.
    Precis. Om "svenskarna" vill se ett annat samhälle kommer ett annat samhälle att formas, men jag delar inte nysvenskarnas syn på jämställdhet, religiositet, homosexualitet, kollektivism mm. Jag vill inte ha ett samhälle som är sämre på dessa punkter. Av den anledningen är jag orolig för vad som kommer att hända när FLER människor med åsikter och värderingar som går på tvärs mot de nu rådande svenska värderingarna kommer in i landet. Människor där BÅDE män och kvinnor tycker att kvinnor ska ta hand om hem och barn och mannen ska ta hand om förvärvsarbete, där både män och kvinnor tycker att bra kvinnor ska hålla på sig. Jag gillar inte heller SD som ironiskt nog delar många värderingar med konservativa muslimer.

    Värderingarna har redan börjat ändras i fel riktning. En stor del av ungdomarna i högstadiet tycker numera att kvinnor som blir våldtagna oftast får skylla sig själva. Så var det inte för 10 år sedan. Nej, jag har ingen källa. Kanske går det att hitta. Jag såg det i ett nyhetsinslag på TV för ett par år sedan (Rapport eller Aktuellt).


  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2016-10-10 14:26:43 följande:
    Ett vanligt påstående vars extrem är att vi snart har sharialagstiftning.

    Verkligheten talar ett helt annat språk, lagstiftningen har skärpts de senaste årtiondena.

    Finns det överhuvudtaget ett enda exempel på att lagstiftningen har gått mot större acceptans för en syn på ojämställdhet som norm.
    Vi har faktiskt redan haft motsvarigheten till sharialagstiftning i Sverige. Under 1600-talet.

    Jag tror inte på kommande sharialagstiftning, men jag tror att de extremt jämställda värderingar vi har i Sverige jämfört med de flesta andra länder i världen kommer att mildras. Något jag är totalt emot.
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2016-10-10 19:07:03 följande:
    Kan du ge exempel på lagstiftning som anpassats till andra värderingar än västerländska?
    Eftersom vi inte haft en sådan extrem inflyttning av människor från så diametralt motsatt kultur lär det inte ha hänt. Däremot har många andra lagar ändrats när kulturen och värderingarna ändrats. En hel del lagar ändrades när Sverige blev kristet. Det var ett tag sedan visserligen och gick inte över en natt.
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2016-10-10 21:11:12 följande:
    Ja, herregud. Den första religiösa skolan startade i Sverige för cirka 1000 år sen. annan diskussion.
    Du menar att den första religiösa skolan startade långt innan både reformationen och upplysningstiden? Vilken överraskning! Not. Poängen är att vi efter upplysningstiden gjort upp med religionen.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-11 00:19:06 följande:
    Nej, jag är inte särskilt blå.

    Jag är fullt medveten om att friskolor i grunden handlar om högerns privatiseringsideologi, men varför satte man då inte upp riktlinjer för skolans inriktning, exempelvis att den inte ska vara politisk eller religiös?
    Även om gjort är gjort så kan man ju ändra på vad som ska gälla från nu och frammåt, varför är det ingen som gör det?
    Tja, det strider säkert mot Europarådets konvention om mänskliga rättigheter, alltså att ett förbud skulle överklagas och att Sverige skulle stoppas från att stoppa indoktrinering av barn på vidskeplig grund av en överstatlig domstol.

    Dessvärre beslutade väl också riksdagen för något år sen att vissa konfessionella inslag får förekomma i skolan, inte som en eftergift mot islam utan högerpartierna tillsammans med SD fattade detta beslut.

    Förr eller senare kommer vi säkert att få en skola som är helt fri från religiösa inslag, tyvärr blir det nog senare.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    K Kalle skrev 2016-10-11 07:41:49 följande:
    Du menar att den första religiösa skolan startade långt innan både reformationen och upplysningstiden? Vilken överraskning! Not. Poängen är att vi efter upplysningstiden gjort upp med religionen.
    Tydligen har vi inte det. Åtminstone inte alliansen och SD.

    Själv skulle jag mycket gärna se att all skolverksamhet var fullständigt fri från såväl kristen som muslimsk indoktrinering.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Kalle
    Tom Araya skrev 2016-10-11 00:19:06 följande:
    Nej, jag är inte särskilt blå.

    Jag är fullt medveten om att friskolor i grunden handlar om högerns privatiseringsideologi, men varför satte man då inte upp riktlinjer för skolans inriktning, exempelvis att den inte ska vara politisk eller religiös?
    Även om gjort är gjort så kan man ju ändra på vad som ska gälla från nu och frammåt, varför är det ingen som gör det?
    Politisk får den inte vara. Kommunistisk ungdom lämnade in en ansökan om att få starta en friskola med marxistisk och kommunistisk grund (för att göra en poäng och visa på det huvudlösa att godkänna religiösa friskolor). De fick avslag.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?