• Orkide

    Hooverboards till barn

    Kan någon förklara för mig varför man ger barn en hooverboard eller vad de nu heter? Jag ser inga positiva anledningar, bara farligt i min värld. Så kom igen, förklara för mig??

  • Svar på tråden Hooverboards till barn
  • Gina43

    Den första vi såg på en sådan var ett barn modell grövre (en tjockis) som egentligen hade behov av att gå för egen maskin..


    Carambolan skrev 2016-08-20 12:19:57 följande:

    Av samma anledning som en skateboard, kickbike eller andra mindre effektiva transportmedel. De tycker att det är roligt.


    kaffe skrev 2016-08-20 12:23:01 följande:

    Därför att det är en rolig pryl.

    Det finns massor av saker som är onödiga och farliga och som orsakar skador på barn. Exempel: studsmattor, rullskridskor, skatebords, cyklar mobiltelefoer. Mina barn har dom alla.


    Men aktivitetsprylarna ovan har gemensamt att de medför flera former av nytta. Utöver kondition utvecklar man motorik, styrka, balans och kreativitet om man trixar. Ofta kan man utöva det socialt också. I jämförelse har hoverboarden knappt några jämförbara fördelar. Jo jag har läst svaren i tråden om balans och coremuskler, men det känns i ärlighetens namn som lite "hitte på" eller i vart fall som klena fördelar.

    Har tyvärr sett barn med hoverboard och mobil i hand (Pokemon Go), mitt i gatan vid farlig korsning.

    Skulle aldrig köpa en sådan pryl till mina barn. Barn har inte tillräckligt med omdöme, de tänker sig inte för.
  • Orkide
    Tow2Mater skrev 2016-08-20 15:12:23 följande:

    Cyklar, hästar och skidor etc brukar inte kunna explodera som tydligen hooverboards kan göra....


    Folk kanske inte läser på innan de köper saker till sina tjatande barn
  • Orkide
    Gina43 skrev 2016-08-20 16:02:24 följande:

    Den första vi såg på en sådan var ett barn modell grövre (en tjockis) som egentligen hade behov av att gå för egen maskin..


    kaffe skrev 2016-08-20 12:23:01 följande:

    Därför att det är en rolig pryl.

    Det finns massor av saker som är onödiga och farliga och som orsakar skador på barn. Exempel: studsmattor, rullskridskor, skatebords, cyklar mobiltelefoer. Mina barn har dom alla.


    Men aktivitetsprylarna ovan har gemensamt att de medför flera former av nytta. Utöver kondition utvecklar man motorik, styrka, balans och kreativitet om man trixar. Ofta kan man utöva det socialt också. I jämförelse har hoverboarden knappt några jämförbara fördelar. Jo jag har läst svaren i tråden om balans och coremuskler, men det känns i ärlighetens namn som lite "hitte på" eller i vart fall som klena fördelar.

    Har tyvärr sett barn med hoverboard och mobil i hand (Pokemon Go), mitt i gatan vid farlig korsning.

    Skulle aldrig köpa en sådan pryl till mina barn. Barn har inte tillräckligt med omdöme, de tänker sig inte för.
    Träffade en läkare som sa att dessa svävande brädor orsaker mer benbrott än en studsmatta men studsmattan utmanar i alla fall barn till skillnad en svävande bräda.
  • elyse

    Vet ej. Men antalet benbrott på barnakuten har ökat lavinartat.

  • kaffe
    Gina43 skrev 2016-08-20 16:02:24 följande:
    Den första vi såg på en sådan var ett barn modell grövre (en tjockis) som egentligen hade behov av att gå för egen maskin..

    Men aktivitetsprylarna ovan har gemensamt att de medför flera former av nytta. Utöver kondition utvecklar man motorik, styrka, balans och kreativitet om man trixar. Ofta kan man utöva det socialt också. I jämförelse har hoverboarden knappt några jämförbara fördelar. Jo jag har läst svaren i tråden om balans och coremuskler, men det känns i ärlighetens namn som lite "hitte på" eller i vart fall som klena fördelar.

    Har tyvärr sett barn med hoverboard och mobil i hand (Pokemon Go), mitt i gatan vid farlig korsning.

    Skulle aldrig köpa en sådan pryl till mina barn. Barn har inte tillräckligt med omdöme, de tänker sig inte för.
    Man kan trixa, vara social, träna balans och hel del mer med hoverboardsen också. Bara för att man ger sina barn hoverboards behöver inte det betyda att man passiviserar dom. Mina barn är mer rörliga än dom flesta trots att dom då och då åker på sina brädor. Vill man inte att sina barn ska åka omkring på såna så köper man helt enkelt inga till dom. Svårare än så är det inte.

    Och jag har sett barn som cyklat och jagat pokemons. Inte tycker jag man ska förbjuda cyklar för det.
  • kaffe
    HenKanDuVaraSjälvGubbkärring skrev 2016-08-20 17:25:30 följande:
    Förstår inte heller grejen. Hög hastighet tack vare en motor - så inte ens motion får ungen (vilket man får på skateboard, inlines och kickbike).
    De kan börja brinna - i värsta fall explodera.
    Ser fruktansvärt slappt och tradigt ut när, framförallt tjocka ungar glider omkring på sådana. Men det ser illa ut även när spinkisar åker på de. Men inte lika illa.
    Man får ingen motion av att köra moped heller. Ser det också dumt ut när ungdomar kommer åkandes på en sådan i stället för att cykla?
  • Rainbow Dash

    Fick en bra idé nu, hoppas de gör dem till dammsugare. Då finns det ju någon nytta om ungarna använder dem inomhus.

  • K med lilla E
    HenKanDuVaraSjälvGubbkärring skrev 2016-08-20 17:25:30 följande:

    Förstår inte heller grejen. Hög hastighet tack vare en motor - så inte ens motion får ungen (vilket man får på skateboard, inlines och kickbike).

    De kan börja brinna - i värsta fall explodera.

    Ser fruktansvärt slappt och tradigt ut när, framförallt tjocka ungar glider omkring på sådana. Men det ser illa ut även när spinkisar åker på de. Men inte lika illa.


    De börjar inte alls att brinna. Men man ska ha den under uppsikt under laddning.
  • kaffe
    HenKanDuVaraSjälvGubbkärring skrev 2016-08-20 17:38:16 följande:
    Ja, det gör det. Det ser även illa ut när vuxna människor tar bilen till affären istället för att gå tio minuter. Eller till jobbet. Eller till förskolan. Eller skolan.
    Frågan är varför du retar dej på det? Låt människor göra som dom vill.

    En hoverboard är en pryl för ungdomar som är kul. Inget annat. Om ens barn får för lite motion bara för att dom har en hoverboard eller åker moped är det primära problemet inte hoverboarden eller moppen.
  • Orkide
    kaffe skrev 2016-08-20 18:14:32 följande:
    Frågan är varför du retar dej på det? Låt människor göra som dom vill.

    En hoverboard är en pryl för ungdomar som är kul. Inget annat. Om ens barn får för lite motion bara för att dom har en hoverboard eller åker moped är det primära problemet inte hoverboarden eller moppen.
    Det är ju så konstigt att bara ge barnen en dyr sak "bara för att" när den inte har några positiva fördelar. En moppe är ju för 16 åringar med moppekörkort och förhoppningsvis och jag hoppas föräldrarna tänker att de ska ta sig till en plats från en annan. (IStockholm har jag ingen förståelse för dessa moppar då vi har vettig kommunikation).
    Men svävarbräda är bara en dyr och farlig leksak utan några bra efterdyningar. Och det är barn inte bara tonåringar som åker runt på dessa bräder. Fattar inte.. och argumenten för dessa brädor i denna tråden än så länge är inprincip "för min unge är väldigt bortskämd". Visst har jag förstått det rätt?
Svar på tråden Hooverboards till barn