• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • FDFMGA
    JTA skrev 2017-02-14 22:12:30 följande:
    Varför skulle du behöva bli adopterad? Måste man ingå i en familj (klan?) för att anses vara same?

    Hur skulle du göra för att bli kurd då?
    Ingen aning, men jag har. ett svagt minne av att frågan utreddes här på FL i typ 2455 inlägg när Björn Söders uttalande var aktuellt.

    Jag antar att du är ute efter att att det krävs någon form av godkännande från det samiska samhället för att jag ska kunna kalla mig same utan att min "samiskhet" skulle få ett fullständigt löjets skimmer över sig.

    Så är det säkert, det krävs kanske att t ex att ett barn adopteras in i en samisk familj.

    Men för mig är inte etnicitet viktigt, vilket inte är detsamma som att jag inte kan respektera att det är detta för andra.

    Jag kan nog på halvt allvar hävda att det bara finns ett kriterium för att man kan hävda att man är av svensk etnicitet - att man ceremoniellt upptagits i den svenska gemenskapen genom att man blivit svensk medborgare. För min egen del blev jag det av födsel och ohejdad vana.

    Kurd. Det är en gammal och rätt söt historia. En bekant som jobbade som distriktssköterska skulle hålla i en halvdag för en SFI-grupp. Språkkunskaperna var på nybörjarstadiet. Hon började med att presentera sig själv, vad hon var och varifrån hon kom.
    Så gick presentationen runt i gruppen. Den första sa sitt namn och berättade att han var kurd från Irak, den andra var kurd från Turkiet, den tredje kurd från Iran. när det blev den fjärdes tur så trodde hon att kurd var någon slags presentationstitel, så hon var kurd från säg Chile. Så fortsatte presentationen runt i gruppen där alla var kurder från de mest skilda länder.

    Själv har jag snappat upp hedersbetygelsen så jag är kurd från Sverige :)
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • JTA
    FDFMGA skrev 2017-02-14 22:32:07 följande:
    Kurd. Det är en gammal och rätt söt historia. En bekant som jobbade som distriktssköterska skulle hålla i en halvdag för en SFI-grupp. Språkkunskaperna var på nybörjarstadiet. Hon började med att presentera sig själv, vad hon var och varifrån hon kom.
    Så gick presentationen runt i gruppen. Den första sa sitt namn och berättade att han var kurd från Irak, den andra var kurd från Turkiet, den tredje kurd från Iran. när det blev den fjärdes tur så trodde hon att kurd var någon slags presentationstitel, så hon var kurd från säg Chile. Så fortsatte presentationen runt i gruppen där alla var kurder från de mest skilda länder.

    Själv har jag snappat upp hedersbetygelsen så jag är kurd från Sverige :)
    OK, så inget känt sätt att bli kurd.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2017-02-14 22:38:28 följande:
    OK, så inget känt sätt att bli kurd.
    Nej, du får nog fråga någon annan än mig om du har planer på att bli kurd - om du nu inte nöjer dig med min metod :)

    Men jag måste då säga att det var det mest långrandiga sätt att komma till skott jag varit med om.

    Nej, jag vet inte hur man gör skillnad mellan svenskt medborgarskap och svensk etnicitet. Jag skulle gissa att de flesta av oss har någon form av kulturell och/eller utseendebetingad tröskel för vad svensk etnicitet kan innebära.

    För min egen del handlar det nog mest om språket, skulle jag tro.

    Jag sysslar i princip aldrig med att etnicitetsstämpla människor, åtminstone inte om det går att kommunicera med dem.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • JTA
    FDFMGA skrev 2017-02-14 22:32:07 följande:
    Ingen aning, men jag har. ett svagt minne av att frågan utreddes här på FL i typ 2455 inlägg när Björn Söders uttalande var aktuellt.

    Jag antar att du är ute efter att att det krävs någon form av godkännande från det samiska samhället för att jag ska kunna kalla mig same utan att min "samiskhet" skulle få ett fullständigt löjets skimmer över sig.

    Så är det säkert, det krävs kanske att t ex att ett barn adopteras in i en samisk familj.

    Men för mig är inte etnicitet viktigt, vilket inte är detsamma som att jag inte kan respektera att det är detta för andra.

    Jag kan nog på halvt allvar hävda att det bara finns ett kriterium för att man kan hävda att man är av svensk etnicitet - att man ceremoniellt upptagits i den svenska gemenskapen genom att man blivit svensk medborgare. För min egen del blev jag det av födsel och ohejdad vana.
    Även om det bara är på halvt allvar är det en bedrövlig inställning svenskt medborgaskap skulle definiera svensk etnicitet. Etnicitet definieras vanligtvis som en gemenskap baserad på ursprung, språk, traditioner, värderingar och ett i stort sett endogamiskt beteende, dvs man fortplantar sig inom gruppen. Kraven för att få svenskt medborgarskap är däremot lågt ställda, det räcker med att du inte blivit straffad på ett tag. Inget av de etniska aspekterna behöver uppfyllas för att få bli svensk medborgare. Du kan vara kurd i alla aspekter och svensk i ingen aspekt och ändå få medborgarskap. Det blir direkt fånigt att då sätta likhetstecken mellan svensk och svenskt medborgarskap. Den svenska folkgruppen existerar inte med den helslappa definitionen. Och kom ihåg, igen, att ett steg mot folkmord är att inte erkänna en folkgrupps existens.

    Men visst, bara man ger fan i att påstå att vem som helst kan räknas som svensk, kan jag tillstå att man i princip skulle kunna omfatta flera etniska identiter samtidigt. Same och svensk. Men bara om man också kan vara svensk och same.
  • nihka
    JTA skrev 2017-02-14 22:26:10 följande:
    För att fortsätta liknelsen: Du är ju inte emot dödsstraff. (För att du förordar en viss assimilering.)
    Jo, jag är emot dödsstraff och jag står bakom integreringspolitik, inte rasistisk assimileringspolitik.
  • JTA
    nihka skrev 2017-02-14 22:40:48 följande:
    Jag gör det, men du gör det inte. Det är inte sant att de flesta flyktingar vi tar emot kommer från klansamhällen. Det är väldigt tröttsamt att resonera med faktaresistena personer:

    www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/S...
    I tabellen på den sidan ser jag att de största flyktingländerna är Syrien, Afghanistan, Irak, Turkiet och "Statslös". Det sistnämnda brukar framför allt handla om palestinier. Förutom Turkiet, som kanske "bara" bör kallas starkt patriarkalt, är de alla kända klansamhällen.

    Samtidigt som du har fel i sak, är den här frågan bara en distraktion eftersom resonemanget jag fört om din faiblesse för assimilering inte beror av att de flesta flyktingar kommer från klansamhällen. Poängen är att det du tror är unversella värderingar som alla utan vidare skriver under på i själva verket är resultatet av en lång utveckling inom vårt västerländska samhälle. Ta en titt på WVS kulturkarta så ser du skillnaden mellan vår och deras kulturer. Du vill assimilera invandrare till våra värderingar. Gott så.
  • JTA
    nihka skrev 2017-02-14 23:03:00 följande:
    Jo, jag är emot dödsstraff och jag står bakom integreringspolitik, inte rasistisk assimileringspolitik.
    Alltså: Är du verkligen så här korkad?
  • FDFMGA
    JTA skrev 2017-02-14 22:52:20 följande:
    Även om det bara är på halvt allvar är det en bedrövlig inställning svenskt medborgaskap skulle definiera svensk etnicitet. Etnicitet definieras vanligtvis som en gemenskap baserad på ursprung, språk, traditioner, värderingar och ett i stort sett endogamiskt beteende, dvs man fortplantar sig inom gruppen. Kraven för att få svenskt medborgarskap är däremot lågt ställda, det räcker med att du inte blivit straffad på ett tag. Inget av de etniska aspekterna behöver uppfyllas för att få bli svensk medborgare. Du kan vara kurd i alla aspekter och svensk i ingen aspekt och ändå få medborgarskap. Det blir direkt fånigt att då sätta likhetstecken mellan svensk och svenskt medborgarskap. Den svenska folkgruppen existerar inte med den helslappa definitionen. Och kom ihåg, igen, att ett steg mot folkmord är att inte erkänna en folkgrupps existens.

    Men visst, bara man ger fan i att påstå att vem som helst kan räknas som svensk, kan jag tillstå att man i princip skulle kunna omfatta flera etniska identiter samtidigt. Same och svensk. Men bara om man också kan vara svensk och same.
    Ja, tror inte att det är möjligt att definiera vad "svensk etnicitet" skulle kunna innebära - eller snarare att det inte går att hitta en definition som inkluderar alla som anser sig vara av svenskar.

    Värderingar: Mina vårderingar är betydligt bättre synkade med kvinnan från Iran på jobbet än med valfri sverigedemokfrat. Skulle jag få definiera svensk etnicitet utifrån vad jag anser vara grundläggande svenska värderingar så skulle kanske en femtedel av svenskarna trilla bort - och då framförallt personer som anser att det där med svensk etnicitet är viktigt. 

    Däremot kan jag hålla med dig om att kraven på svenskt medborgarskap är för lågt ställda. Jag skulle inte misstycka om medborgarskapet innebar krav på språkkunskaper samt en försäkran om att man respekterar vissa grundläggande värderingar.

    Alltså jag tycker tydligen att man ska ställa större krav på invandrare som vill bli svenska medborgare än vad jag anser att kanske en femtedel av oss som redan är svenskar lever upp till.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten