• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • Bergis
    nihka skrev 2017-02-15 22:51:42 följande:

    Den gyllene regeln.

    Nähä??? No shit!!!

    I Sverige tillämpar vi sedan 1975 integreringspolitik och inte rasistisk assimileringspolitik. Det är bara SD som vill att människor ska utplåna sig när de flyttar till ett nytt land. SD vill inte ha någon flytande skala . De vill tvinga till förändring och förbjuda.


    Inställningen till den gyllene regeln är allt annat än homogen. Jag skulle inte ens själv skriva under på den trots att vi är födda och uppväxta i samma land.

    Nu var ju mitt exempel just hur Sverige genom förbud assimilerar invandrare.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-02-16 08:50:27 följande:
    ...och MP backar och är under 4%-spärren samtidigt som KD ligger över. Rödgröna avsevärt mindre än Alliansen.
    Nja, Inizio är ju Inizio och miljöpartister är inte så intresserade av knapptyckningsaktiviteter, så just detta kan man nog bortse från.

    Däremot är det oroande att KD verkar växa på grund av det blåbruna samarbetet mellan M och SD, de ökade ju även i Sifo och Demoskop.

    Vilsna före detta moderater skulle jag tro.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-02-16 09:16:57 följande:
    Följande studie från Göteborgs universitet visade på motsatsen:

    www.valforskning.pol.gu.se/digitalAssets/1500...
    Aha, hur motiverar de att MP alltid får lägre resultat från självrekryterade paneler än slumpmässigt utvalda?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • JTA
    KillBill skrev 2017-02-16 00:20:59 följande:
    Ytterligare ett haveri av moderaterna, nu vill M montera ner rättssäkerheten:

    www.svd.se/hapnadsvackande-m-forslag-om-zonfo...
    Dummaste förslag jag hört talas om. Det skulle ju innebära att alla kriminella i Malmö måste lämna staden. Och det är många. Och de skulle flytta till till exempel min stad. Samtidigt skulle alla kriminella i förorterna i min stad behöva flytta till till exempel min stadsdel.

    Det är mycket bättre att hålla drägget på avstånd.
  • JTA
    nihka skrev 2017-02-15 22:36:09 följande:
    Vad bra, då har vi klarlagt att jag har märkliga åsikter, gör en massa argumentationsfel och resonerar ologiskt.

    Det går ju bara inte att acceptera att man har en annan åsikt. Du ska försöka övertyga mig om att jag tycker illa om invandring för att du gör det. Det är alltid samma sak med främlingsfientliga, kan inte hålla sig till sakfrågan utan ska dra in personen i sin argumentation.
    Det är du som inte kan hålla dig till sakfrågan, du biter dig fast vid någon mindre viktig eller ovidkommande detalj och ältar den sedan till förbannelse, som det verkar för att förstöra diskussionen. Och så öser du på med epitet ("främlingsfientliga") och generaliseringar ("alltid samma sak"). Det är inte ett problem att du har åsikter, men det är ett problem att du inte vill diskutera dem. Givetvis vill jag övertyga dig om att mina åsikter är vettiga, det är det som är meningen med att diskutera. Så vad är ditt problem egentligen?
  • JTA
    FDFMGA skrev 2017-02-15 20:41:41 följande:
    Ok, en medelfördelning där få om ens någon motsvarar generaliseringen och där den mest svenska enskilda individen kanske är norsk och inte svensk.

    Hursomhelst så är det kulturmönster som nästan alltid avses när man hänvisar till etnicitet.

    Och, du hår ju själv påpekat att den svenska kulturen är extrem i vissa avseenden - om jag minns som i betoningen på individen och detta kombinerat med en stark tro på ett omsorggivande samhälle, samt sekulariseringen och brisen på behov av auktoritära förebilder.

    Men det är ju en kultur som definitivt inte omfattas av alla "etniska svenskar" och särskilt inte de som gapar om etnicitet i tid och otid.

    Jag kan bli stolt som svensk när jag ser bilden av "svenska värderinger" plottad som en extrem längst upp i högra hörnet på ett diagram men det är klart att det är ett dilemma att många som flyr hit kommer från länder som ligger på diametralt motsatt plats på värderingskartan.

    Men det är inte invandringen som är ett hot mot det Sverige jag är stolt att bo i - hotet skulle snarare vara att svensk politik integrerar högerpopulismen i sitt budskap.

    Det är ingen tillfällighet att en tråd som utgår från moderaternas samarbete med SD invaderas av abortmotsåndare.

    Sverige är ett sekulärt och jämställt samhälle där man kan betona såväl individens frihet som samhällets ansvar. Det är något som är värt att försvara mot de horder av högerpopulister som tutar ut budskap som alla mynnar ut i tron på den stora auktoriteten, den starka ledaren.

    Det är faktiskt en märklig ironi att de som påstår sig kämpa mest mot fundamentalism kopplad till invandring är våra alldeles egna fundamentalister.
    Ja, det här med genetik är mest bara en intressant hobby. Kul att studera hur folk har rört sig över Europa sedan människan kom hit för 45 000 år sedan. Fascinerande att se hur genetiken nu konfirmerar en del av arkeologernas idéer och sågar en del med fotknölarna. Ja, det verkar som att indoeuropeiskans urheimat faktiskt var den tidigare föreslagna var yamnaya-kulturen norr om Svarta Havet. Nej, jordbruket spreds inte genom kulturell disseminering - det var bönder som emigrerade. Men jag håller med om att kulturmönster är viktigare.

    Och annars håller jag med om det mesta du skrivit. Jag vill gärna ser en större medvetenhet och acceptans för vår kulturella särart. Och den reaktionära attityd som sprids genom den nya populismen innebär ett brott mot vårt kulturarv. Men jag anser att svenskarna är ett folk med samma rättigheter som andra folk - med suveränitet över vårt geografiska område och med rätten att bevara och utveckla vår särart i den takt och på det sätt som vi finner för gott. Den gränslösa vänsterliberalismen (populismens motpol och raision d'etre) verkar inte hålla med om den saken.

    Men "abortmotståndare" var väl att ta i? Så vitt jag sett handlar det om var på en skala en punkt skall sättas. Skall den sättas på 12 eller 18 veckor? (Eller vilka siffror det nu handlar om.) Att kalla det ena gänget "abortmotståndare" och det andra för "kampgruppen för kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp" är lite för polariserat. Båda grupperna menar att kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp, till en viss tidpunkt, vid vilken båda grupperna blir abortmotståndare. Det borde bara vara att ta ett medicinetiskt beslut så vore saken avgjord.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-02-15 15:39:52 följande:
    Så du tro på ritkigt att invandringsfrågan är borta nu? Du vet om va att det är nu som konstanderna för de senaste årens invandring börjar komma direkt till kommunerna?! Folk kommer att ha lagom mycket tid på sig fram till nästa val för att se vad som händer med välfärden  alndet. Så nä, invandringen som politisk fråga är inte död.
    Jag tror?
    Jag behöver inget tro, det är vad svenskarna nu svarat på frågorna om vad som är viktigast, så det är inget jag tror, utan vad svenskarna påstår är viktigast, och det är alltså inte invandringen.

    Tror, ja det gör jag när jag tror att invandringen ytterligare kommer att minska som huvudfråga hos svenskarna.
    Och jag håller helt med svenskarna, närdom säger att skola, vård och rättsväsende är viktigare än invandringen, själv skulle jag även vilja lägga till infrastruktur och energiförsörjningen. 

    Invandringen är inte ens nåt jag tänker på dagligen, det är en fråga som löser sig, när resten av samhället fungerar bra, och just nu så fungerar det mesta väldigt bra.
    Så det svenskarna nu pekar ut, det är de enda områden som vi/Sverige har akuta problem att lösa.

    Och vad vi behöver göra där, är att skapa förståelse för att det inte finns nån quick fix utan kommer att ta några år att åtgärda, men att det nu satsas stort på att lösa det.

    Och välfärden får allt fler i Sverige ta del av, det vittnar den minskade arbetslösheten om.  
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten