• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • KillBill

    Anna Kinberg Batra går från klarhet till klarhet


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    KillBill skrev 2017-03-26 11:16:31 följande:

    Anna Kinberg Batra går från klarhet till klarhet


    Hahahaha! Han har humor Sjöstedt!

    Konstigt att inte Åkesson reagerade på samma sätt, men han är väl för upptagen framför sitt ritbordet med att färglägga sin gamla ritning.
  • klyban
    Flash Gordon skrev 2017-03-26 08:51:15 följande:
    Vad är diskusionen?

    "nedärvd essens"?

    Har ju inte ens med gener specikfikt att göra. Handlar ju lika mycket om kultur som kan ärvas mellan generationer.

    Men det har förmodligen väldigt lite med trådens ämne att göra.

    Vad betyder det ens?
    Nedärvs kärna?
    Har det ens med DNA att göra?(det är en fråga, då jag inte läser deras saker).

    När man läser lite om just detta uttryck här, så låter det som det vore nått fantastiskt rasistiskt.
    Det kan vara, men det är verkligen inte uppenbart eller ens nära.
    Enda klarhet i vad det verkligen betyder, är att få någon och förklara det som har varit med och skrivit det.
    För när antirasister tolkar text, så kan det blir väldigt bisarrt ibland.
    Därför är det bättre fråga källan och vad det betyder.

  • nihka
    KillBill skrev 2017-03-26 09:43:35 följande:
    Jag tycker det verkar som att du är så chockad över resultatet i undersökningen att du ifrågasätter om moderattopparna verkligen har förstått vad de har svarat på.
    .
    Ja, man skjuter sig själv i foten med ett sådant påstående.

    De som har svarat har säkert haft olika tankar gällande nivå på samverkan när man svarat, men att enbart uttala sig om att man tycker det är OK att andra röstar på ens förslag är ju en ickefråga eftersom man faktiskt inte har något att säga till om det. Och vem skulle som sagt motsätta sig. Idiotiskt uttalande.
  • Skogshuggaren
    KillBill skrev 2017-03-25 23:50:11 följande:

    Resultat från nya omfattande dna-studier: Människosläktet är genetiskt extremt homogent trots alla skillnader i utseende.

    Ny teknologi som gjort det möjligt att avläsa den mänskliga dna-texten snabbt och billigt har inte hittat några "rasspecifika" gener. De allra flesta genetiska varianter, utom de väldigt ovanliga, förekommer över hela världen. En människa av afrikansk härkomst kan genetiskt stå närmare en person från Sydeuropa eller Mellanöstern än en person från en annan del av Afrika. Argumenten för att utmönstra begreppet ras för människans vidkommande är överväldigande, skriver Ulf Pettersson, professor i medicinsk genetik vid Uppsala universitet.

    www.dn.se/debatt/ny-dna-teknik-visar-att-det-inte-finns-raser/


    Det citerade stycket som påstås vara från SD:s partiprogram säger ingenting om raser, det handlar om grupper av människor. Att det finns genetiska skillnader mellan olika grupper av människor bekräftas ju av den länkade artikeln, även om genetikerna menar att skillnaderna är för små för att utgöra grunden för en indelning i raser. Det finns numera massor med genetisk forskning som visar att det finns skillnader på gruppnivå, t ex i blodgrupper, mängden Neanderthal-DNA, gener för hår- och ögonfärg etc.

    Huruvida detta kan kallas för en "nedärvd essens" är ju mer en semantisk fråga.

    Jag förstår fortfarande inte vari det rasistiska ligger?
  • KillBill
    Skogshuggaren skrev 2017-03-26 14:00:09 följande:
    Det citerade stycket som påstås vara från SD:s partiprogram säger ingenting om raser, det handlar om grupper av människor. Att det finns genetiska skillnader mellan olika grupper av människor bekräftas ju av den länkade artikeln, även om genetikerna menar att skillnaderna är för små för att utgöra grunden för en indelning i raser. Det finns numera massor med genetisk forskning som visar att det finns skillnader på gruppnivå, t ex i blodgrupper, mängden Neanderthal-DNA, gener för hår- och ögonfärg etc.

    Huruvida detta kan kallas för en "nedärvd essens" är ju mer en semantisk fråga.

    Jag förstår fortfarande inte vari det rasistiska ligger?
    Stod det något i artikeln om SD? Det har jag i så fall missat. Kan du ge mig en ledtråd var jag hittar citatet?
  • Skogshuggaren
    KillBill skrev 2017-03-26 14:07:46 följande:
    Stod det något i artikeln om SD? Det har jag i så fall missat. Kan du ge mig en ledtråd var jag hittar citatet?
    Citatet är det som signaturen "nihka" presenterar som bevis för att SD har ett rasistiskt partiprogram:

    "SD är ett rasistiskt parti som i sitt principprogram säger. ?Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen.?"

    Jag ifrågasätter det rasistiska i detta citat.
  • nihka
    Skogshuggaren skrev 2017-03-26 14:00:09 följande:
    Det citerade stycket som påstås vara från SD:s partiprogram säger ingenting om raser, det handlar om grupper av människor. Att det finns genetiska skillnader mellan olika grupper av människor bekräftas ju av den länkade artikeln, även om genetikerna menar att skillnaderna är för små för att utgöra grunden för en indelning i raser. Det finns numera massor med genetisk forskning som visar att det finns skillnader på gruppnivå, t ex i blodgrupper, mängden Neanderthal-DNA, gener för hår- och ögonfärg etc.

    Huruvida detta kan kallas för en "nedärvd essens" är ju mer en semantisk fråga.

    Jag förstår fortfarande inte vari det rasistiska ligger?
    Inte påstås vara från SDs partiprogram utan är från SDs principprogram:

    https://sd.se/wp-content/uploads/2013/08/principprogrammet2014_webb.pdf

    Visst finns det skillnader på gruppnivå såsom blodgrupp, mängden Neanderthal-DNA, gener för hår- och ögonfärg etc, men detta är knappast något man kan försöka "undertrycka" så som det talas om i SDs principprogram, så det SD pratar om är andra "nedärvda" skillnader på gruppnivå.
  • klyban
    nihka skrev 2017-03-27 01:04:06 följande:
    Inte påstås vara från SDs partiprogram utan är från SDs principprogram:

    sd.se/wp-content/uploads/2013/08/principprogr...

    Visst finns det skillnader på gruppnivå såsom blodgrupp, mängden Neanderthal-DNA, gener för hår- och ögonfärg etc, men detta är knappast något man kan försöka "undertrycka" så som det talas om i SDs principprogram, så det SD pratar om är andra "nedärvda" skillnader på gruppnivå.
    Och det hette principprogram, sicken humor att du förstora upp det så.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten