• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • nihka
    Skogshuggaren skrev 2017-03-27 08:31:20 följande:
    Inte ens genetiker känner ju till alla skillnader mellan olika grupper av människor, och ännu mindre hur dessa kommer till uttryck. Men du sitter alltså inne med fakta som inte den samlade vetenskapen känner till?

    Din argumentation bygger alltså på att:

    1. Det finns inga nedärvda skillnader på gruppnivå (fast vetenskapen säger motsatsen)
    2. Den som hävdar att det finns nedärvda skillnader på gruppnivå är rasist (vilket alltså inkluderar alla seriösa genetiker).

     
    Jag upprepar:

    Visst finns det skillnader på gruppnivå såsom 
    blodgrupp, mängden Neanderthal-DNA, gener för hår- och ögonfärg etc, men detta är knappast något man kan försöka "undertrycka" så som det talas om i SDs principprogram, så det SD pratar om är andra "nedärvda" skillnader på gruppnivå.

    Din argumentation bygger alltså på att:

    1. Du läser inte inlägg eller begriper inte vad det står i dem, men svarar ändå
    2. Se punkt 1.
  • Världsmedborgare
    klyban skrev 2017-03-27 12:16:06 följande:
    Är ledsen, men du har inte tolkningsföreträde.
    Kultur = ras, enligt rasisterna själva, för att slippa rasiststämpeln.
    Så skrivs/sägs det kultur av de främlingsfientliga, t.ex av SD, så har du bara att inse att det kommer att utläsas och tokas som ras.

    Och det är inte speciellt svårt att se att rasisterna skriver samma saker idag om människor från andra delar av Världen, som före ordbytet.
    Möjligen kan det lura ett mindre antal okritiska läsare, men de flesta lär ändå, även utan t.ex mitt förtydligande här i tråden, snabbt genomskåda ordbytet.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-03-27 09:42:09 följande:
    Nedrävd essens skulle i detta fall kunna vara våra ... anlag(?) ... för att få en viss sexuell läggning. 

    Olika anlag är unika för specifika grupper.
    Nej, SD avser biologisk ärftlighet med ordet "nedärvd".

    På samma sätt som vi betraktar könstillhörighet som någonting nedärvt hos de flesta människor betraktar vi även den sexuella läggningen som en medfödd egenskap hos de flesta individer. Vi motsätter oss därmed de läror som hävdar att den sexuella läggningen endast är en social konstruktion."

    SDs principprogram sidan 25:

    https://sd.se/wp-content/uploads/2013/08/principprogrammet2014_webb.pdf
    Flash Gordon skrev 2017-03-27 09:37:29 följande:
    Det går givetvis bra att gå till källan.

    Blir enklare då.

    Den nemdärvda essensen handlar i huvudsak om "kultur".

    Plus en del allmängiltigt mänskiligt - som det faktum att vi som människor tenderar att söka oss till likheter. Det har alldeles säkert något med biologi att göra.
    Verkar inte som SD håller med dig. 
  • Skogshuggaren
    nihka skrev 2017-03-27 13:02:22 följande:
    Jag upprepar:

    Visst finns det skillnader på gruppnivå såsom blodgrupp, mängden Neanderthal-DNA, gener för hår- och ögonfärg etc, men detta är knappast något man kan försöka "undertrycka" så som det talas om i SDs principprogram, så det SD pratar om är andra "nedärvda" skillnader på gruppnivå.

    Din argumentation bygger alltså på att:

    1. Du läser inte inlägg eller begriper inte vad det står i dem, men svarar ändå
    2. Se punkt 1.
    Det är synd att alla försök till saklig debatt här på FL alltid slutar med påhopp om att folk inte läser eller inte begriper. Men så blir det kanske när argumenten tryter?

    Hur som helst så har jag fått fram min poäng: Ingen har hittills kunna visa på några rasistiska skrivningar i SD:s parti- eller principprogram.


    Tack för mig!

  • nihka
    Skogshuggaren skrev 2017-03-27 13:27:46 följande:
    Det är synd att alla försök till saklig debatt här på FL alltid slutar med påhopp om att folk inte läser eller inte begriper. Men så blir det kanske när argumenten tryter?

    Hur som helst så har jag fått fram min poäng: Ingen har hittills kunna visa på några rasistiska skrivningar i SD:s parti- eller principprogram.


    Tack för mig!


    Om du ofta får höra att du inte läser inlägg du svarar på eller svarar på ett sätt som visar att du inte har förstått innehållet kanske du ska ta till dig av kritiken.

    Hur som helst har jag fått fram min poäng. SD avser med "nedärvd" biologiskt och tanken på genetiskt betingade egenskaper som är generella för grupper av människor är förstås rasistisk.



  • klyban
    Världsmedborgare skrev 2017-03-27 13:16:55 följande:
    Kultur = ras, enligt rasisterna själva, för att slippa rasiststämpeln.
    Så skrivs/sägs det kultur av de främlingsfientliga, t.ex av SD, så har du bara att inse att det kommer att utläsas och tokas som ras.

    Och det är inte speciellt svårt att se att rasisterna skriver samma saker idag om människor från andra delar av Världen, som före ordbytet.
    Möjligen kan det lura ett mindre antal okritiska läsare, men de flesta lär ändå, även utan t.ex mitt förtydligande här i tråden, snabbt genomskåda ordbytet.

    Du kan aldrig berätta för någon annan vad den avser och säga.
    Det är därför SD får förklara vad det betyder, och inte folk som hatar SD.

  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2017-03-27 14:02:31 följande:

    Du kan aldrig berätta för någon annan vad den avser och säga.
    Det är därför SD får förklara vad det betyder, och inte folk som hatar SD.


    Men vad bra, då slipper vi framgent alla "förklaringar" om vänsterextremism, feminism, islam, journalister, icke-SD-politiker och alla andra grupper som SD-are hatar.

    Kom ihåg det här inlägget, gott folk! Skrattande
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2017-03-27 15:17:04 följande:
    Men vad bra, då slipper vi framgent alla "förklaringar" om vänsterextremism, feminism, islam, journalister, icke-SD-politiker och alla andra grupper som SD-are hatar.

    Kom ihåg det här inlägget, gott folk! Skrattande

    Sarkasm?

  • Världsmedborgare
    klyban skrev 2017-03-27 14:02:31 följande:

    Du kan aldrig berätta för någon annan vad den avser och säga.
    Det är därför SD får förklara vad det betyder, och inte folk som hatar SD.


    Ska SD förklara för mig vad jag ska tycka?

    Nä du klyban, vad SD påstår om sig själva är av noll och intet värde, jag, och ingen annan, väljer hur jag tolkar SD, och dom åsikterna är vad jag alltid kommer att framföra.
    Så du kan vara helt säker på att min åsikt, det är precis den jag kommer att berätta för andra om, oavsett om det gäller det rasistiska och främlingsfientliga partiet SD, eller om det är nåt annat.

    Och att SD är ett parti fyllt av rasister, både när det gäller sina politiker och sina anhängare, det råder inte minsta tvivel om.
    Här är det senaste bidraget som bevisar att det finns rasister bland SD:s politiker: goo.gl/QD0R91

    Och sån´t där ser vi snart sagt varje vecka vad gäller SD:s politiker, och när det gäller SD:s väljarkår så visar deras rasister upp sig på vartenda ställe det går att kommentera eller skriva.
    För att inte tala om de sajter som SD stödjer, t.ex Avpixlat, Fria Tider och Granskning Sverige, eller alla politiska rasistiska och högerextrema politiska partier ute i Europa, men dom alla orkar jag inte räkna upp.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2017-03-27 15:17:04 följande:
    Men vad bra, då slipper vi framgent alla "förklaringar" om vänsterextremism, feminism, islam, journalister, icke-SD-politiker och alla andra grupper som SD-are hatar.

    Kom ihåg det här inlägget, gott folk! Skrattande
    Fast jag kommer ändå att anse, att SD är ett av de vidrigaste och mest utpräglat rasisiska partier vi haft/har i Sverige.

    Det är synd att deras väljarkår själva påstår sig vara både politikerföraktare och politiskt ointresserade, för med mer av politiskt intresse hos dom, så hade det varit lätt att googla fram vad SD eg står för.
    Och med den medvetenheten om SD, hade raskt minst 2/3 av deras anhängare försvunnit fortare än skammens rodnad, tonat bort från deras ansikten.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten