• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • felix le chat
    FDFMGA skrev 2017-05-30 23:19:48 följande:

    Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson är DI:s främsta kandidater att ta över efter Kinberg Batra.

    Själv hoppas jag på Elisabeth Svantesson. I och med att hon är  gammal Livets Ordare kan jag inte tänka mig ett bättre sänke för M Skrattandewww.di.se/nyheter/tva-pa-tur-att-ta-over-efter-akb/


    Väljer dom Svantesson så kan vi räkna med att champangen tar slut på
    systemet i Kristianstad !
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-05-31 07:40:59 följande:
    Vilket var hela problemet med DÖ.

    Att man frivilligt ger makten till något man pekar ut som en katastrof mot ett icke-existerande "löfte" (som aldrig uttalas) om att samma sak händer omvänt nästa gång. Särskilt som statsministern drog på orden väl tillfrågad om hur han tänkte agera.

    Där började raset för framförallt M. På tal om trådens ämne: "moraliska haveri och vägen mot botten".

    Och där försvann mängder med borgerliga väljare varav många  ännu inte har sett något från den borgerliga sidan som gör att det går att lita på nog mycket för att komma tillbaka.

    Det Alliansen behöver, om de skall få tillbaka väljarna, är att agera som opposition. På riktigt.

    Den charad som pågår nu har bara fått folk att vända dem ryggen.
    Nu är det så att blocken inte anser den andra parten som katastrof utan DÖ kom till för att möjliggöra minoritetsregeringar utan att katastrofen SD skulle förhindra allt under solen med undantag av sig själva.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-05-31 09:34:07 följande:
    Nu är det så att blocken inte anser den andra parten som katastrof utan DÖ kom till för att möjliggöra minoritetsregeringar utan att katastrofen SD skulle förhindra allt under solen med undantag av sig själva.
    Den minst orimliga förklaringen till moderaternas till synas vettlösa agernde är att man misstog de illa artikulerade skriken från högerpopulismen för en bred folklig opinion.

    Det verkar iofs inte rimligt det heller, men jag tror att man ska se det mot bakgrund av nynarcissismen där avgränsade kotterier kan inbilla sig att de representerar folkets vilja fri från pk-bjäfs.

    Det är väl också därför högt uppsatta personer inom organisationen kunnat kalla en kvinnlig minister de ogillar för hora och bemötts med instämmande flabb från omgivningen.

    En slags självförhärligande grabbkultur med små utsikter att bredda synfältet tillvärlden utanför den egna pottkanten.

    Egentligen borde M kräva att Reinfeldt kommer tillbaka, man kan inte lämna ett gäng virrhjärnor vind för våg som han gjorde när han bara tröttnade, alternativt borde de be Odenberg ta över. Den senare har ju mer moralisk ryggrad och civilkurage än hela partistyrelsen tillsammans.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    felix le chat skrev 2017-05-31 09:08:34 följande:
    Väljer dom Svantesson så kan vi räkna med att champangen tar slut på
    systemet i Kristianstad !
    Hm, jag kan se över mina tillgångar om de räcker till att köpa upp resten av systembolagets lager av champagne i så fall.

    Svantesson som partiledare för M skulle vara minst lika glädjande för mig som det var för Tories när Labour valde Jeremy Corbyn till partiledare.

    För övrigt har jag ett förslag till ny partiledare för SD också - någon i trojkan Björn Söder, Kent Ekeroth eller den här mannen



    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    FDFMGA skrev 2017-05-31 10:04:10 följande:
    Den minst orimliga förklaringen till moderaternas till synas vettlösa agernde är att man misstog de illa artikulerade skriken från högerpopulismen för en bred folklig opinion.

    Det verkar iofs inte rimligt det heller, men jag tror att man ska se det mot bakgrund av nynarcissismen där avgränsade kotterier kan inbilla sig att de representerar folkets vilja fri från pk-bjäfs.

    Det är väl också därför högt uppsatta personer inom organisationen kunnat kalla en kvinnlig minister de ogillar för hora och bemötts med instämmande flabb från omgivningen.

    En slags självförhärligande grabbkultur med små utsikter att bredda synfältet tillvärlden utanför den egna pottkanten.

    Egentligen borde M kräva att Reinfeldt kommer tillbaka, man kan inte lämna ett gäng virrhjärnor vind för våg som han gjorde när han bara tröttnade, alternativt borde de be Odenberg ta över. Den senare har ju mer moralisk ryggrad och civilkurage än hela partistyrelsen tillsammans.
    Om man inte längre hade för avsikt att försöka hålla de olika fraktionerna inom M under samma tak så har man ju valt rätt, fler är ju kvar än de som har lämnat. Än så länge.

    En som inte är kvar:

    http://www.dn.se/nyheter/politik/m-politiker-hoppar-av-i-protest-inte-det-parti-jag-gick-med-i/

    Reinfeldt och Borg gjorde också helt rätt för egen personlig del. M hade nått sin kulmen och de lämnade med flaggan i topp. Alla visste också att man inte kunde dra på besked så mycket längre om hur man tänkte sig med SD. Skönt att få lämna över den sura uppgiften till sin efterträdare.
  • FDFMGA

    M nu bara fjärde största partiet i Stockholm enligt interna M-mätningar och enligt dessa nere på 14 procent.

    Så kan det gå när man väljer att vingla fram efter skrikhögerns taktpinneSkrattande

    I och för sig ska man inte underskatta betydelsen för opinionen av det moderata vanstyret i Stockholms läns landsting där man slösar bort skattebetalarnas pengar till konsulter och privata intressenter som flockas i en aldrig sinande ström till vrakrean av offentliga medel. Och detta samtidigt som sjukvården är på väg att kollapsa trots att landstinget egentligen har de i särklass bästa förutsättningarna i Sverige att bedriva en effektiv sjukvård.

    www.di.se/nyheter/gigantiskt-ras-for-moderaterna-i-stockholm/


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • felix le chat
    FDFMGA skrev 2017-05-31 13:45:31 följande:

    M nu bara fjärde största partiet i Stockholm enligt interna M-mätningar och enligt dessa nere på 14 procent.

    Så kan det gå när man väljer att vingla fram efter skrikhögerns taktpinneSkrattande

    I och för sig ska man inte underskatta betydelsen för opinionen av det moderata vanstyret i Stockholms läns landsting där man slösar bort skattebetalarnas pengar till konsulter och privata intressenter som flockas i en aldrig sinande ström till vrakrean av offentliga medel. Och detta samtidigt som sjukvården är på väg att kollapsa trots att landstinget egentligen har de i särklass bästa förutsättningarna i Sverige att bedriva en effektiv sjukvård.

    www.di.se/nyheter/gigantiskt-ras-for-moderaterna-i-stockholm/


    Moderaterna har tappat 7 % sedan valet
    Regeringen har ochså tappat 7% sedan valet

    Vad fins det att glädjas över ?
    Att C och SD ökat med motsvarande gör i alla fall inte mej glad.

    Att klenbegåvade SD'aren från Värmland som du hade i klippet från ovan blir riksdagsman nästa val  ?  Kul, not.

  • FDFMGA
    felix le chat skrev 2017-05-31 14:12:08 följande:
    Moderaterna har tappat 7 % sedan valet
    Regeringen har ochså tappat 7% sedan valet

    Vad fins det att glädjas över ?
    Att C och SD ökat med motsvarande gör i alla fall inte mej glad.

    Att klenbegåvade SD'aren från Värmland som du hade i klippet från ovan blir riksdagsman nästa val  ?  Kul, not.

    Nej, det kan jag väl hålla med om att Levi någonting inte är särskilt kul, men han ger ändå uttryck för ett kondensat av SD:s idéer.

    Tja, jag är såväl politiskt intresserad som angelägen om att Sverige ska få en fungerande och handlingskraftig regering efter valet.

    För att det senare ska vara möjligt så krävs det någon form av blocköverskridande samarbete.

    Tankarna att hela alliansen ska acceptera att dansa efter Åkessons pipa är bisarrt enfaldiga. Det är inte rimligt att tänka sig att C och L mot bakgrund av det övertydliga exemplet M skulle välja politisk harakiri för att gynna SD.

    Jag tror att det bara är att gilla läget - att vi är på väg att få två nya stora block inom politiken. Ett högeralternativ som är vidöppet mot rasismen, dvs MSD och så ett socialliberalt som är stängt mot rasismen, dvs C, L och S.

    Och därutöver förmodligen ett vänsteralternativ, V och ett miljöalternativ, MP.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • absalon
    felix le chat skrev 2017-05-31 14:12:08 följande:
    Moderaterna har tappat 7 % sedan valet
    Regeringen har ochså tappat 7% sedan valet

    Vad fins det att glädjas över ?
    Att C och SD ökat med motsvarande gör i alla fall inte mej glad.

    Att klenbegåvade SD'aren från Värmland som du hade i klippet från ovan blir riksdagsman nästa val  ?  Kul, not.
    Moderaterna har inte alls tappat bara 7% utan drygt 30 % av sympatierna sedan förra valet av senaste opinionsmätningarna att döma. Sålunda ett vida värre bakslag än vad du påstår.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten