• KillBill

    Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

    I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • klyban
    FDFMGA skrev 2017-07-27 19:25:35 följande:
    Enligt TT har C ångrat att man gav efter för Kinberg Batras behov av att framstå som handlingskraftig gentemot skrikhögerfalangen inom M.

    www.svd.se/kallor-alliansen-forsoker-dra-sig-...

    Har inte hunnit läsa så mycket om detta än.
    Men det finns för mig en del detaljer som verkar vara rätt negativt för regeringen nu.
    Och den som varit med alliansen.

    Enda frågan är från mig, är hur långt tid tar det innan man rett ut detta.
    Så alla förstår vem som gjort fel, känns som att flera gjort fel.
    Men vem, är nu bara spekulationer.


    hur många meter var det?
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-27 19:19:25 följande:
    Hm, låt mig gissa att det var en självrekryterad panel. I så fall var det närmast anmärkningsvärt att inte fler tyckte att Jönssonligans plan  var kassaskåpssäker.

    Jag avvaktar nog tills det kommer någon riktig opinionsundersökning som i så fall mer avspeglar det sammantagna reaktionen påTransportstyrelseoutsourcingen.

    Jag tror dessutom att du feltolkar agerandet från C och L. Min bedömning är att det inte ska tolkas som att de liberala partierna öppnat för SD-samarbete utan snarare att de har hjälpt Kinberg Batra i hennes kamp mot skrikhögerfalangen inom M. Det var ju nästan inbördeskrig ett tag, nu gissar jag att skrikhögern åtminstone för stunden betraktar henne som den ledare som ska föra M till makten med hjälp av SD.

    Nåväl. Det kommer att bli en intressant politisk höst och spännande att se om Löfven har bestämt sig för att agera precis som idag även vid eventuella kommande misstroendeförklaringar mot ministrar i regeringen.

    Då kan det bli en ren fars: Jönssonligan på krigsstigen, typSkrattande
    Det var Aftonbladet/Inizio, har jag för mig. Det verkar inte som resultatet föll dig i smaken.

    Jag tror Alliansen kan vinna en del på att de bevisade att de finns. Dock lite fånigt att de låter pajasen Löfvén regera vidare.

    De "riktiga" undersökningarna brukar ju ha ett filter påkopplat så att snabba förändringar inte syns så bra.

    Lämnar skrikhögertramset åt sitt öde. Livlig fantasi från din sida.

    Om regeringen Löfvén fortsätter göra bort sig så kommer fler misstroenden. Nu kanske vi vet vem som ryker ifall man genomför skadliga skattehöjningar i budgeten.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-27 22:56:10 följande:
    Det var Aftonbladet/Inizio, har jag för mig. Det verkar inte som resultatet föll dig i smaken.

    Jag tror Alliansen kan vinna en del på att de bevisade att de finns. Dock lite fånigt att de låter pajasen Löfvén regera vidare.

    De "riktiga" undersökningarna brukar ju ha ett filter påkopplat så att snabba förändringar inte syns så bra.

    Lämnar skrikhögertramset åt sitt öde. Livlig fantasi från din sida.

    Om regeringen Löfvén fortsätter göra bort sig så kommer fler misstroenden. Nu kanske vi vet vem som ryker ifall man genomför skadliga skattehöjningar i budgeten.
    Varken eller, jag fäster inget avseende vid resultatet om det handlar om självrekryterade paneler, vare sig här på familjeliv eller i Aftonbladet.

    Nu verkar det ju som att C och L ångrar att de engagerade sig i Jönssonligan och dess ledares kamp för sin politiska överlevnad.

    Det tycker jag är en sund reaktion i så fall. jag tror att dessa partier förlorar på att engagera sig i moderaternas inbördeskrig, i synnerhet som Kinberg Batras metod att utmana skrikhögern tycks vara att närma sig dessa politiskt.

    Men när de riktiga opinionsundersökningarna kommer igång efter sommarstiltjen ska det bli intressant att se om M vinner tillbaka några väljare från SD.

    Det ska också bli intressant att se om C och L kommer att stanna kvar i Jönssonligan eller om misstroendet mot Hultqvist hänvisas till KU eller någon annan mer fantasifull lösning som innebär att de slipper väcka misstroendeförklaring.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA

    Jönssonligans ledare har för övrigt en plan. Hon tänker avsätta Hultqvist den 12 september.Skrattande"Det råkar första dagen på den tre veckor långa försvarsövningen Aurora. Att avsätta försvarsministern under den största övningen på 20 år, med 19.000 soldater och sjömän samt inbjudna förband från sju länder, är djupt ansvarslöst och kommer förmodligen inte att ske"

    www.di.se/opinion/tobias-wikstrom-bade-s-och-alliansen-visar-sin-samsta-sida/


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-27 23:30:52 följande:

    Jönssonligans ledare har för övrigt en plan. Hon tänker avsätta Hultqvist den 12 september.Skrattande"Det råkar första dagen på den tre veckor långa försvarsövningen Aurora. Att avsätta försvarsministern under den största övningen på 20 år, med 19.000 soldater och sjömän samt inbjudna förband från sju länder, är djupt ansvarslöst och kommer förmodligen inte att ske"

    www.di.se/opinion/tobias-wikstrom-bade-s-och-alliansen-visar-sin-samsta-sida/


    Vad cool du är när du kallar Alliansen för Jönsson-ligan.


  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-27 23:17:10 följande:
    Varken eller, jag fäster inget avseende vid resultatet om det handlar om självrekryterade paneler, vare sig här på familjeliv eller i Aftonbladet.

    Nu verkar det ju som att C och L ångrar att de engagerade sig i Jönssonligan och dess ledares kamp för sin politiska överlevnad.

    Det tycker jag är en sund reaktion i så fall. jag tror att dessa partier förlorar på att engagera sig i moderaternas inbördeskrig, i synnerhet som Kinberg Batras metod att utmana skrikhögern tycks vara att närma sig dessa politiskt.

    Men när de riktiga opinionsundersökningarna kommer igång efter sommarstiltjen ska det bli intressant att se om M vinner tillbaka några väljare från SD.

    Det ska också bli intressant att se om C och L kommer att stanna kvar i Jönssonligan eller om misstroendet mot Hultqvist hänvisas till KU eller någon annan mer fantasifull lösning som innebär att de slipper väcka misstroendeförklaring.
    Skrikhöger, Jönssonligan och svammel om att regeringskrisen skulle vara sommarstiltje.
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2017-07-27 23:30:52 följande:

    Jönssonligans ledare har för övrigt en plan. Hon tänker avsätta Hultqvist den 12 september.Skrattande"Det råkar första dagen på den tre veckor långa försvarsövningen Aurora. Att avsätta försvarsministern under den största övningen på 20 år, med 19.000 soldater och sjömän samt inbjudna förband från sju länder, är djupt ansvarslöst och kommer förmodligen inte att ske"

    www.di.se/opinion/tobias-wikstrom-bade-s-och-alliansen-visar-sin-samsta-sida/


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Jönssonligan är en klockren benämning på Alliansen! Den kommer jag definitivt att använda!
  • K Markatta

    Bra analys i DI-artikeln:

    Stefan Löfven visade sin sämsta sida och gav intryck av en bristande insikt om regeringens svaghet. Ingen regering har tillträtt efter ett val med ett svagare parlamentariskt underlag än denna. Det är orimligt att säga att det är Alliansen som kastar in Sverige i politiskt kaos, när det i själva verket är en direkt följd av att regeringen saknar majoritet i riksdagen. I vilket land som helst, som har minoritetsstyren, förstår en regeringschef detta. Utom här.

  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-07-28 01:57:24 följande:
    Bra analys i DI-artikeln:

    Stefan Löfven visade sin sämsta sida och gav intryck av en bristande insikt om regeringens svaghet. Ingen regering har tillträtt efter ett val med ett svagare parlamentariskt underlag än denna. Det är orimligt att säga att det är Alliansen som kastar in Sverige i politiskt kaos, när det i själva verket är en direkt följd av att regeringen saknar majoritet i riksdagen. I vilket land som helst, som har minoritetsstyren, förstår en regeringschef detta. Utom här.
    Vad bra, då förstår du alltså vad han menar. Jag funderade på just den passusen när jag läste artikeln och fann den rätt obegriplig. Att regeringens parlamentariska förankring är klen är ju inget nytt fenomen utan ett faktum sedan valet 2014.

    Menar han att regeringen ska vara tacksam för att åtminstone två av de borgerliga partierna står fast vid den uppgörelse som kallades decemberöverenskommelsen och liksom gilla läget oberoende av vilken plan Jönssonligans ledare har för att stärka sin position gentemot skrikhögern inom M?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten