• Poppy75

    Är det fel att låta barn springa inomhus ?

    Jag blev förvånad igår när en bekant till mig kritiserade att jag låter mina barn springa inne i lägenheten. Jag har aldrig stött på någon som tycker det är fel förut. Den här vännen är uppvuxen i lägenhet. Jag, min man och i princip alla mina nära vänner är uppvuxna i villa. Nu bor vi alla i lägenhet dock. Min granne ovanför har barn som springer och jag har aldrig stört mig på det. Grannen under har aldrig klagat på oss.

    Vännen som kritiserade mig var så säker på sin sak, att det är fel och ouppfostrat att låta barnen springa inomhus. Jag undrar om hon har rätt. Vad tycker ni ? Och är ni uppvuxna i villa eller lägenhet ?

  • Svar på tråden Är det fel att låta barn springa inomhus ?
  • pallazathena

    Inte okej att springa i en lägenhet, på samma vis som det inte är okej att hoppa hopprep eller sparka boll. Springa får man göra ute.

    Och om man bor i lägenhet bör man visa hänsyn när det gäller lek som låter, för att inte störa grannar på tidiga mornar eller sena kvällar.

  • Ellie

    Bor i villa. Uppvuxen i villa. Här är det ok att springa och hoppa så mycket man vill, men hade jag bott i lägenhet skulle jag pratat med grannarna om hur de vill ha det.

  • Sophan

    Jag är uppvuxen i villa och där hade vi samma regel som flera skriver här i tråden - man springer inte inomhus, det gör man utomhus. Tror mest att min mamma var rädd att vi skulle springa in i något och ha sönder någonting, men samma regel gällde ju hos mormor som bodde i lägenhet och då var det för att inte störa grannarna.
    Personligen kan jag tycka att det är ganska oförskämt och respektlöst att låta sina barn springa inomhus när man har grannar boendes under. Det är sällan flerfamiljshus har så bra ljudisolering att springet inte hörs.

    Men det kan ju vara så att du har en granne som inte störs av det, precis som du själv. Eller så har du en granne som störs väldigt mycket, men knyter näven i fickan för att hen inte vill starta en konflikt. Det finns ju såna också.

    Jag håller med vad någon annan skrev. Låt det sunda förnuftet råda och sitt inte och vänta på att grannar ska klaga, för alla gör inte det förrän tålamodet tar slut och de exploderar en dag.

  • Gnof36

    Bor i lägenhet med en barnfamilj bredvid och det är rätt mycket ljud därifrån, dock inget jag stör mig speciellt mycket på så länge det sker under normala tider. Barn måste ju få leka och låta tycker jag. Kan däremot känna lite "vad fan" om klockan är halv sex en lördag och jag väcks av spring och skrik efter en jobbvecka och man vill ha åtminstone lite sovmorgon. Är själv uppväxt i villa och vi hade ett lekrum där vi fick springa hur mycket vi ville, i resten av huset var det inte tillåtet. Finns inget rätt och fel här (och du är verkligen ingen dålig förälder) så länge ni tar hänsyn till era grannar :)

  • chrissepisse

    Jag är uppvuxen i lägenhet och bor i lägenhet nu också. För mig är det självklart att man inte springer, hoppar eller leker med bollar inomhus. Även om din granne skulle säga att det inte stör, lovar jag att det hörs ordentligt. Ovanför oss bor en treårig flicka och det låter som en hord elefanter när hon springer i lägenheten. Då jag själv har tre barn som säkert också låter skulle jag aldrig klaga, men visst hörs det rejält när man leker vilda lekar inomhus.

  • Queennr1

    Klart vi springer inomhus (inte så mycket utrymme att springa på hos oss iof) men hur ska vi annars spontant kunna jaga varandra för kull eller kittling utan att gå ut?

    Märklig princip att ha tycker jag...

    Däremot får man inte störa sina grannar. Skillnad.

  • Queennr1
    pallazathena skrev 2017-03-12 10:27:59 följande:

    Inte okej att springa i en lägenhet, på samma vis som det inte är okej att hoppa hopprep eller sparka boll. Springa får man göra ute.

    Och om man bor i lägenhet bör man visa hänsyn när det gäller lek som låter, för att inte störa grannar på tidiga mornar eller sena kvällar.


    På samma sätt? Tja här får man även hoppa rep... Och i viss utsträckning sparka mjuka bollar.
  • mammalovis

    Vi försöker hålla nere springet inne då det ökar risken för att de krockar eller skadar sig. Däremot har vi ingen regel om att de måste gå ut. Lillebror på snart 1,5 år jagar vi ju ibland som bus.

    Däremot tycker jag det är bra att lära barn att inte springa inomhus då det som regel gäller inomhus i både förskola och skola. Dagligen stoppar jag barn i korridoren som springer på jobbet, just för att vi vill få bort skaderisken.

  • viseversa

    Mina barn får inte springa inne. Slutar alltid med tårar då någon alltid blir påsprungen eller puttad. Då vi inte har så mycket plats att springa på och 5 barn(4som springer) samt en liten hund som kan komma i vägen och bli skadad. Det är för oss en säkerhets grej. Springa gör man ute. Sen är det jobbigt att lyssna på dundret och flamset.

  • Sommar15

    Herregud, om man skulle ta på ungen overall och gå ner för alla trappor och promenera 10 min till en park varje gång det skulle springas lite.... klart man får springa inne hemma hos oss, i lägenhet! Med det är skillnad på att springa lite och att typ leka kull i en halvtimme. Och skillnad på kl 7 på morgonen/kl 21 på kvällen och dagtid.

Svar på tråden Är det fel att låta barn springa inomhus ?