• Anonym (Ts)
    Äldre 16 Jun 11:52
    18633 visningar
    46 svar
    46
    18633

    Komplikationer efter planerat kejsarsnitt?

    Skulle gärna vilja veta om ni som genomgått ett planerat kejsarsnitt fått några komplikationer? isfall vad?

  • Svar på tråden Komplikationer efter planerat kejsarsnitt?
  • Anonym (Bs)
    Äldre 16 Jun 11:59
    #1
    -1

    Neonatal andningsstörning (hos barnet), frakturer på barnet pga svårt att få ut, stor blödning, sammanväxningar i livmoder, sårinfektion, reoperation, ärrig livmoder vilket ledde till att det inte blev så mänga barn som var tänkt, skadad urinblåsa, trombos.. Ja det var en del av vad jag har sett..

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 16 Jun 12:01
    #2
    Anonym (Bs) skrev 2017-06-16 11:59:32 följande:

    Neonatal andningsstörning (hos barnet), frakturer på barnet pga svårt att få ut, stor blödning, sammanväxningar i livmoder, sårinfektion, reoperation, ärrig livmoder vilket ledde till att det inte blev så mänga barn som var tänkt, skadad urinblåsa, trombos.. Ja det var en del av vad jag har sett..


    Har du själv varit med om allt detta i samband med kejsarsnitt?
  • Anonym (Nej)
    Äldre 16 Jun 12:02
    #3

    Genomgått ett kejsarsnitt. Inga komplikationer alls, varken på mig eller barnet.

  • Anonym (Bs)
    Äldre 16 Jun 12:04
    #4
    Anonym (Ts) skrev 2017-06-16 12:01:33 följande:

    Har du själv varit med om allt detta i samband med kejsarsnitt?


    Nej, som jag skrev så är det sådant jag har sett. Erfarenhet från patienter.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 16 Jun 12:08
    #5
    Anonym (Bs) skrev 2017-06-16 12:04:07 följande:
    Nej, som jag skrev så är det sådant jag har sett. Erfarenhet från patienter.
    Jag tycker dock inte att det är relevant eftersom du verkar ha ett yrke där du träffar patienter kanske dagligen(?) som genomgår Ks. Har du jobbat i många år med detta så är det kanske inte så konstigt om du även ser komplikationer.
    Min fråga gällde personer som själva genomgått Ks
  • Anonym (Anna)
    Äldre 16 Jun 12:11
    #6

    Jag fick en infektion i såret som sedan ledde till att jag utvecklade neuropatisk smärta. En brännande, huggande och svidande känsla som gör att jag nu, 10 månader efter snittet, fortfarande bara kan ha gravidbyxor. Det är väldigt jobbigt, eftersom det inte finns några mediciner som hjälper. Men denna komplikation är säkert ovanlig.

  • sextio­talist
    Äldre 16 Jun 12:13
    #7

    Jag var helt komplikationsfri, sonen var inte helt utan, men de komplikationerna var ju det som gjorde att det blev snitt, dvs han hade troligen inte överlevt om det inte hade blivit KS.
    En väninnan fick ligga på operationsbordet i flera timmar efteråt, den komplikationen (livmoderkakan hade vuxit fast i livmodern) hade de troligen inte märkt direkt vid en vaginal förlossning, utan såg det under KS så de kunde söva henne direkt och göra operationen, inget med KS att göra med andra ord.

    En annan väninna fick inga komplikationer av sitt KS, inte barnet heller, trots att det var ett katastrofsnitt, däremot fick hon svåra komplikationer vid sitt vaginala snitt (sugklocka)

  • Anonym (!)
    Äldre 16 Jun 12:19
    #8

    Jag fick en stor blödning i snittet dagen efter, fick opereras om, få blodtransfusioner.  Snitt pga säte.

  • Anonym (Bs)
    Äldre 16 Jun 12:20
    #9
    Anonym (Ts) skrev 2017-06-16 12:08:37 följande:

    Jag tycker dock inte att det är relevant eftersom du verkar ha ett yrke där du träffar patienter kanske dagligen(?) som genomgår Ks. Har du jobbat i många år med detta så är det kanske inte så konstigt om du även ser komplikationer.

    Min fråga gällde personer som själva genomgått Ks


    Jobbat ett år. Är väl högst relevant då detta är potentiella komplikationer? Ursäkta att jag skrev.
  • Anonym (Bs)
    Äldre 16 Jun 12:21
    #10
    sextiotalist skrev 2017-06-16 12:13:30 följande:

    Jag var helt komplikationsfri, sonen var inte helt utan, men de komplikationerna var ju det som gjorde att det blev snitt, dvs han hade troligen inte överlevt om det inte hade blivit KS.

    En väninnan fick ligga på operationsbordet i flera timmar efteråt, den komplikationen (livmoderkakan hade vuxit fast i livmodern) hade de troligen inte märkt direkt vid en vaginal förlossning, utan såg det under KS så de kunde söva henne direkt och göra operationen, inget med KS att göra med andra ord.

    En annan väninna fick inga komplikationer av sitt KS, inte barnet heller, trots att det var ett katastrofsnitt, däremot fick hon svåra komplikationer vid sitt vaginala snitt (sugklocka)


    Var din väninna snittas tidigare eller var det hennes första?
Svar på tråden Komplikationer efter planerat kejsarsnitt?