• moaguuun

    Göra retur på lästa böcker?

    Någon som vet om en får göra retur på böcker som man läst först? Alltså det är ju 14 dagars ångerrätt och de kan ju omöjligt veta om en läst boken, den blir ju inte direkt sliten. Men är det tillåtet?

  • Svar på tråden Göra retur på lästa böcker?
  • moaguuun
    Agnescecila skrev 2017-10-15 17:50:55 följande:

    Vill du betala fullpris för en begagnad bok?


    Jag anser inte att en bok blir begagnad för att någon har bläddrat igenom den. Om en vill ha en nytryckt bok, som ingen rört, får man nog åka till tryckeriet. Det är ångerrätt på böcker också, vilket betyder att det finns en risk att någon har bläddrat i boken. Om vi bortser från det: Jag hade inte brytt mig om någon läst igenom en bok jag köper. Den blir knappast sliten, smutsig etc för det. Om man bryr sig om att någon annan rört en bok en köper har man väldigt lite problem i sitt liv, anser jag.


    Det var inte en tjock roman jag tänkte på köpa direkt, utan en bok jag hade bläddrat igenom under några få minuter. 

  • nyfikenkvinna

    Varför lägger du inte ett köpförslag på biblioteket alternativ bläddra igenom boken på en bokhandel innan du gör en beställning?

  • Ekonom10

    Läs reglerna för retur t ex hos Adlibris. Svaret står där. Är boken använd dras värdeminskningen av från returbeloppet. Så vi pratar inte dödsstraff liksom ;)

  • waaah

    Äääh, ska vi likna det med något så är det väl att ladda ner. Moral i all ära men det här var inte alls särskilt illa om du frågar mig. Tror många måste lära sig se till gradskala, allt är inte svartvitt.

  • Fiona M
    waaah skrev 2017-10-15 18:46:26 följande:

    Äääh, ska vi likna det med något så är det väl att ladda ner. Moral i all ära men det här var inte alls särskilt illa om du frågar mig. Tror många måste lära sig se till gradskala, allt är inte svartvitt.


    Med skillnaden här att ngn efter TS då köper en begagnad bok för nypris.
  • waaah
    Fiona M skrev 2017-10-15 18:53:48 följande:

    Med skillnaden här att ngn efter TS då köper en begagnad bok för nypris.


    Fast precis som TS varit inne på är det automatiskt en möjlig konsekvens när bokhandeln har öppet köp.

    Då är det att påstå att det är skillnaden mellan att röra ett par sidor och alla sidor som gör handlingen ond. Pga? Smuts? Om någon gett boken en inte helt ren miljö men inte läst igenom den och returnerar, är hen också elak då?

    Sen har vi böckerna på fysisk bokhandel, som säljs till nypris trots alla människor som sannolikt bläddrat i den? Bör kanske alla böcker som inte kommer direkt från förlaget betraktas begagnade?

    Jag förstår era poänger, men jag tycker verkligen TS får orimligt mycket tillrättavisning här.
  • Annita

    Fjorton dagars ångerrätt - är inte det om man handlar av en telefonförsäljare?! Antar det är öppet köp som avses, TS?

  • Aniiee
    Nandez skrev 2017-10-15 20:08:05 följande:

    Finns inte boken på ens egna bibliotek så tar de hem den från ett annat bibliotek. 


    eller så finns boken på InGET bibliotek.

    vad är det med folk i den hår tråden och tro att bibliotek har alla böcker någonsin?
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Annita
    Aniiee skrev 2017-10-15 20:46:05 följande:
    eller så finns boken på InGET bibliotek.

    vad är det med folk i den hår tråden och tro att bibliotek har alla böcker någonsin?
    Går den att köpa i bokhandel så kan även biblioteken köpa in den. Och Kungliga biblioteket har faktiskt det uppdraget - att köpa in alla böcker någonsin - så åtminstone därifrån går det oftast att fjärrlåna.
  • Aniiee
    Annita skrev 2017-10-15 21:27:52 följande:
    Går den att köpa i bokhandel så kan även biblioteken köpa in den. Och Kungliga biblioteket har faktiskt det uppdraget - att köpa in alla böcker någonsin - så åtminstone därifrån går det oftast att fjärrlåna.
    Fast nej, de är oftast inte alls intresserade av att köpa in litteraturen jag är intressrad av att läsa, med ytterst få undantag.  Och jag tvivlar på att ens kungliga Bilioteket är intresserade av att köpa ut alla böcker i hela världen. Möjligtvis alla svenska böcker.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Annita
    Aniiee skrev 2017-10-15 21:47:57 följande:
    Fast nej, de är oftast inte alls intresserade av att köpa in litteraturen jag är intressrad av att läsa, med ytterst få undantag.  Och jag tvivlar på att ens kungliga Bilioteket är intresserade av att köpa ut alla böcker i hela världen. Möjligtvis alla svenska böcker.....
    Jaha, ja det har du rätt i, det är ju svenska böcker jag menar...!
  • Aniiee
    Annita skrev 2017-10-15 22:01:27 följande:
    Jaha, ja det har du rätt i, det är ju svenska böcker jag menar...!
    Väldigt snävt av dig. =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Annita
    Aniiee skrev 2017-10-15 22:14:17 följande:
    Väldigt snävt av dig. =P
    Ja, det var en rejäl tankevurpa måste jag erkänna :O
Svar på tråden Göra retur på lästa böcker?