• Äldre 14 Nov 15:45
    19822 visningar
    34 svar
    34
    19822

    Skulle ni betalat för NIPT vid sannolikhet på 1:459?

    Hej, 

    Är 39 år nu (40 om 2 månader) och har precis gjort KUB i v.12+6. Vi fick resultat 1:459 vilket jag känner inte är superdåligt men min man nojjar väldigt mycket och funderar på att beta 5500 kr för att göra NIPT och förhoppningsvis kanske kunna slappna av sen. Hur tänker ni ? Vilka resultat har ni fått i 40 årsåldern?

  • Svar på tråden Skulle ni betalat för NIPT vid sannolikhet på 1:459?
  • Äldre 14 Nov 16:08
    #1

    Jag hade gjort det. Men det är för min oro inte hade släppt och då är det värt det. 459 är inte en dålig siffra, men allt beror på erfarenhet och hur man är också. En bekant fick strax över 500 för trisomi 21 och de nöjde sig så. Det barnet föddes senare med ds. Men oftast föds det ju ett friskt barn med dem siffrorna. Nu skulle jag iof göra nipt istället och hoppa över kub helt.

  • Äldre 14 Nov 16:31
    #2

    Jag hade gjort nipt med de siffrorna så man slapp fundera på risken. 1:459 är inte dåligt men en av 459 har trots allt ds.

    Jag fick 1:20.000 och är snart 40 år

  • Äldre 14 Nov 17:41
    #3

    Jag hade lätt gjort det.

    Jag betalade å andra sidan för nipt redan i v10 för att ha det gjort innan kub. Hade inte nöjt mig med ens 1:20000 tror jag.

    I Skåne får man nipt gratis om man har risk 1:1000 eller högre.

  • Äldre 14 Nov 17:50
    #4
    dec06 skrev 2017-11-14 15:45:37 följande:

    Hej, 

    Är 39 år nu (40 om 2 månader) och har precis gjort KUB i v.12+6. Vi fick resultat 1:459 vilket jag känner inte är superdåligt men min man nojjar väldigt mycket och funderar på att beta 5500 kr för att göra NIPT och förhoppningsvis kanske kunna slappna av sen. Hur tänker ni ? Vilka resultat har ni fått i 40 årsåldern?


    Jag hade inte det. Jag vet inte vilken sannolikhet jag fick på KUB. Fick bara veta att den var låg. Men vid RUL såg man avvikelser som kan vara ofarliga men också bero på kromosomavvikelse eller nervsjukdom. Men vi valda att ändå inte göra NIPT eller FVP. Vi visste att vi ändå inte kommer kunna avbryta om provet visar avvikelse för barnet i min mage är efterlängtad i många år ocu gjord genom IVF. Men vet man helt säkert hur man skulle göra vid avvikelse och har pengarna tycker jag det bara är att tuta och köra. För övrigt tycker jag du fick fina resultat på KUB. Grattis till bebis! :)
  • Äldre 15 Nov 01:53
    #5

    Absolut

    Jag fick "bra" siffror på kub 1:1500 trisomi 21 och 1:3000 på de andra. Men jag funderar ändå över det, vad drog ner siffrorna liksom? Nu har vi gjort många ul pga graviddiabetes så de har kikat på honom ganska många ggr men det gnager ändå när man vet att man kan få 1:20000.... Jag har redan bestämt mig att blir det syskon struntar jag helt i kub och går direkt på nipt ist, det får kosta lite jag tycker det är värt det. Jag är inte så att jag vet att vi kommer avbryta det beror lite på vilken trisomi och vad förutsättningarna är, men jag vill veta så att jag kan fatta ett beslut och förbereda mig men inte bli chockad med det på förlossningen, så det jag kan veta vill jag veta, så får man fatta beslut utefter det man vet sen.


    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Glinda från Oz
    Äldre 15 Nov 02:16
    #6

    Nu är jag inte 40 än och jag har de barn jag vill ha, men jag hade inte gjort det. För mig spelar det ingen roll om barnet har Downs syndrom eller inte. Det är klart att det är bättre att vara förberedd men jag hade förberett mig allt eftersom. Det går att leva ett bra liv med Downs syndrom och jag ser inte det som hela världen, då är det värre med något som orsakar extrem smärta.

  • Äldre 15 Nov 06:52
    #7

    Nej !!

    Varför då?

    Gjorde själv kub vid min graviditet fick värden runt 1:500 och var då 36 år!

    Ditt värde måste alltid sättas i relation till din ålder och du är ju 39 år , vilket betyder att du fått ett bättre värde än vad som är normalt för din ålder .

    Bara din ålder borde ge ett värde på ca 1:140!

  • JA77
    Äldre 15 Nov 12:02
    #8

    Inte alls. Min kollega fick 1:20000 men barnet hade DS. Kollega 2 fick 1:2 men barnet friskt. 

  • Äldre 15 Nov 12:11
    #9

    Det är enligt min barnmorska inte relevant att jämföra siffror om man har låg risk. Siffran är bara betydelsefull om man får hög risk. Som det lät på henne kan en med 1:20000 få barn med kromosomavvikelse i lika hög utsträckning som en som går 1:1000. Barnmorskan vägrade tom ge ut siffran till mig. Vill man verkligen veta får man göra fostervattenprov, för NIPT är också osäkert. Med missfallsrisk osv. Sedan måste man komma ihåg att det finns en massa andra sjukdomar som kan drabba barn. Andra kromosomavvikelse, missbildningar (som mitt barn i magen har), nervsjukdom, neuropsykiatriska sjukdomar osv. Man kan aldrig vara helt säker att barnet mår bra.

  • Äldre 15 Nov 15:06
    #10
    Tino skrev 2017-11-15 12:11:31 följande:

    Det är enligt min barnmorska inte relevant att jämföra siffror om man har låg risk. Siffran är bara betydelsefull om man får hög risk. Som det lät på henne kan en med 1:20000 få barn med kromosomavvikelse i lika hög utsträckning som en som går 1:1000. Barnmorskan vägrade tom ge ut siffran till mig. Vill man verkligen veta får man göra fostervattenprov, för NIPT är också osäkert. Med missfallsrisk osv. Sedan måste man komma ihåg att det finns en massa andra sjukdomar som kan drabba barn. Andra kromosomavvikelse, missbildningar (som mitt barn i magen har), nervsjukdom, neuropsykiatriska sjukdomar osv. Man kan aldrig vara helt säker att barnet mår bra.


    Chansen att man hamnar i korrekt riskgrupp på kub är ca 90%. Dvs i 10% av fallen är kub way off. Och oavsett får man bara en risksiffra.

    Nipt är 99,8% säkert för trisomi 21, svar ja eller nej, och lite mindre säkert för trisomi 13 och 18. Noll risk för fostret till skillnad från invasiva prov.

    Och visst finns det mycket man inte ser! Och som man inte ser på fvp heller. Alla dessa konstiga gendefekter o mikrodeletioner... Så helt säker är man ju aldrig.
Svar på tråden Skulle ni betalat för NIPT vid sannolikhet på 1:459?